Börjar närma mig max volym tror jag

Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Börjar närma mig max volym tror jag

Inlägg av CPMS »

Första gången jag fyllde bulkbehållaren var runt -00 och då var jag feg och tog hem 3ton. Har ökat på beställningen lite då och då under åren och sist blev det 4,7ton för då hade jag kört lite småsäckar så behållaren var helt tom.
Tro om man törs beställa 4,8ton nästa gång man kört helt slut eller är det att chansa för mycket? :)
Dammkanten som visar pelletsnivån är oroväckande nära avluftningen.
2015-01-30 00.07.14.jpg
2015-01-30 00.07.14.jpg (222.13 KiB) Visad 5334 gånger
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Börjar närma mig max volym tror jag

Inlägg av nissetib »

Jag hade inte fyllt på mer än det Du har gjort hittills. Dessutom, vad spelar några hundra kilo till för roll?

Själv gjorde jag samma sak. Va lite feg i början men beställde 500 kg mer varje gång. Men nu har Neova slutat med att man kan beställa "halva ton". Det är hela ton som gäller och jag slutade på 4 ton sist, och tänkte ta 4,5 nästa gång, men som det är nu så bli det ju inte så. Får aldrig in 5 ton, tror jag, utan det kommer ut pellets i avluftningen.

Vilken leverantör har Du eftersom Du verkar kunna beställa i steg om 100 kg?
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Börjar närma mig max volym tror jag

Inlägg av Stegatorparn »

Du skulle kunna trycka i en ventilationsböj, eventuellt avkapad lite.
Det räcker med 5 cm fritt mellan böj och taket.

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Börjar närma mig max volym tror jag

Inlägg av CPMS »

/nissetib
Köper från enda pelletsleverantören som levererar på bulk här omkring, SCA Bionorr i Härnösand.
Tror nog också det får räcka med 4,7 om inte SCA också börjar med sådana dumheter som hela/halva ton, då får jag ta Stegatorparen ypperliga förslag och fixa så jag kan ta in fem ton.

/Stegatorparen
Tackar, tackar. Borde bli perfekt. Har ändå haft planer på att bygga om avluftningen lite för när jag lånade kärnborren hade dom bara en 200mm borr så jag lyckades inte få mitt 200mm spiro genom väggen utan fick kapa det och låta det sluta inne i halmmattan på insidan av väggen. Skulle bilat upp hålet lite så jag kan få igenom röret och fixa något fint avslut/kåpa på utsidan med möjlighet att ansluta filtret, nu har jag en rörstump som jag trycker fast i betongen som örngottet fästes i och det läcker ganska bra runt genomgången.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Börjar närma mig max volym tror jag

Inlägg av André »

Är väl bara om det är foderblad som sköter leveransen de kan bli sura miner? Tex solett blåste dom bara fullt å de som inte gick in for dom bara vidare med till nästa kund.. Problemet är om man får lev av en foderbil å dom inte har nått ställe att tömma de som är kvar då kan man få betala extra..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Börjar närma mig max volym tror jag

Inlägg av CPMS »

Kan ju bli några hundralappar i avgift om man inte får plats med det man beställt men det är småsaker mot för om avluftningen slår igen och dom fortsätter att pumpa in flera hundra/tusen liter luft i minuten med 0,5-1,0 kg tryck, då rämnar vilken behållare som helst. Blir belastningar på flera ton ganska fort.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Börjar närma mig max volym tror jag

Inlägg av teufel »

Är det verkligen billigare per ton att beställa bulkpellets, eller gör ni det bara för att det är bekvämt och för att ni kan?

Jag har haft det i åtanke några gånger att utöka förrådet så att man kan beställa hem en bil, men sist jag kollade (för några år sedan) var säckar billigare. Och ska man ägna en dag åt att fylla ett större förråd med säckar, så får det vara mycket billigare. Då fortsätter jag hellre och åker och köper en pall då och då och pytsar in.

Men hur är det nuförtiden?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Börjar närma mig max volym tror jag

Inlägg av danei »

Om man jämför med det billigaste säckpellets man kan hämta så brukar bulken hamna på samma eller något högre pris. Så det är för att slippa säckhanteringen man kör bulk.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Börjar närma mig max volym tror jag

Inlägg av André »

teufel skrev:Är det verkligen billigare per ton att beställa bulkpellets, eller gör ni det bara för att det är bekvämt och för att ni kan?

Jag har haft det i åtanke några gånger att utöka förrådet så att man kan beställa hem en bil, men sist jag kollade (för några år sedan) var säckar billigare. Och ska man ägna en dag åt att fylla ett större förråd med säckar, så får det vara mycket billigare. Då fortsätter jag hellre och åker och köper en pall då och då och pytsar in.

Men hur är det nuförtiden?
För 10 år sedan då jag byggde förrådet betalde jag 1480:-/ton bulk å småsäck 1850:-/ton samt storsäck 600 kg 1750:-/ton
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Börjar närma mig max volym tror jag

Inlägg av lennart wiklund »

Och jag har i dagarna rivit ut mitt bulkförråd! Småsäck är ju numera billigare att köpa mot att fylla bulkförrådet. Så jag kommer att köpa hem pallar. Nackdelen är ju langningen in genom pannrumsfönstret,fördelen är att jag slipper dammet och spånen som ju jämt blir av en del från bulkfyllningen
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Börjar närma mig max volym tror jag

Inlägg av CPMS »

Funderar på det jag också.

Hämtpris småsäck 2380:- ton. Utkörning 350:-
Bulk 2695:- ton.

Är det värt 300:- tonnet för att slippa bära och lasta? (265:- om man köper 10ton utkört)
Har möjlighet att ställa in åtskilliga pallar i en byggnad 2km från hemmet där det finns truck, har plats hemma också men måste då lasta av pallarna en bit från huset på vägen och bära eller lasta om på pickupen och köra dom till källardörren.

Detta tål att funderas på, det rör sig om runt 8-10 ton per år.
Blir arbetslös till veckan så tid att lasta har jag nog och man får väl se det som motion i värsta fall. :)
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Börjar närma mig max volym tror jag

Inlägg av mrxswe »

Skit att bli arbetslös, själv så byggde jag ett större förråd som ska fyllas med små säckar och köpte skruvar ifrån Matene.
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Börjar närma mig max volym tror jag

Inlägg av lennart wiklund »

Såg nu att man kan köpa 8mm i småsäck för 36kr/16 kg hos primapellets.se i Krokom. Tydligen har dom hård bra pellets. Jula tar 40 kr i Östersund. Då för 8 mm
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: Börjar närma mig max volym tror jag

Inlägg av Psycho Dave »

Om jag ska ha hemleverans av pellets där jag bor, dvs strax utanför Östersund, så får jag följande priser.

SCA BioNorr
Pellets på säck: 2775 kr/ton
Pellets på bulk: 2695 kr/ton

HMAB (www.pelletsportalen.se)
Pellets på säck: 2643 kr/ton
Pellets på bulk: 2136 kr/ton

Så jo beroende på vart man bor så är det billigare med bulk om man ska ha hemleverans, och man slipper slita.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Börjar närma mig max volym tror jag

Inlägg av lennart wiklund »

Till järpen blir det tyvärr dyrare med bulk från Bionorr. Hmab har jag missat jag. 2250 blir ju tonpriset på småsäck från primapellets i Krokom.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Skriv svar