Film på seg tigex

rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Film på seg tigex

Inlägg av rod02 »

https://www.youtube.com/watch?v=Nf_s_Hu ... l=85114404

5:35 in i filmen och i slutet. Något verkar vara fel.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Film på seg tigex

Inlägg av CPMS »

Troligtvis "lite" skitig i upplagringen. :)

Ser ut som det läckt lite gaser ur den också, för hög effekt mot för vad skorstenen klarar av kanske och det gör ju inte att blir något renare i lagringen inte.

Tycker nästan det inte ser ut som bara pelletsaska bakom regulatorn, lite tjuveldning med ved har nog förekommit.

En rejäl sotning/rengöring kan nog fixa till det där.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Film på seg tigex

Inlägg av Jakob »

Haha, den där dragbegränsarn gör ju absolut ingenting. När den går sådär trögt är det ju mer som ett spjäll.

Undrar om inte axeln är sned eller nåt sånt? Sotmängden känns ändå rätt ok, den kan bygga på med aska på den utan att den blir "trög".
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Film på seg tigex

Inlägg av msh16 »

Tjära från felaktiga inställninar skulle jag tro.
Men även en helt rentvättad Tigex 25 beter sig lite hur som helst. Kan stå öppen när den ska vara stängd osv.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Film på seg tigex

Inlägg av Abbe »

msh16 skrev:Men även en helt rentvättad Tigex 25 beter sig lite hur som helst.
Inte min, den beter sig alldeles precis som den ska. Däremot den fantastiska KW012 är rent usel...iaf mitt exemplar...

Tigexen på filmen är det ju någon vajsing med ty den reglerar ju inte överhuvudtaget...

Med vänlig hälsning
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Film på seg tigex

Inlägg av ronald »

Min tigex e klockren..till min skorsten...Men till en jag brukar hjälpa till med står den o tokjäspar dygnet runt..alltså påtok för liten till deras pipa"..Men är den lagom som sagt e den finfin tycker jag då.. :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Film på seg tigex

Inlägg av msh16 »

Är nog bara skenbart den beter sig som den ska. Kunde du koppla in en undertrycksmätare så fick du se.
Det är ju dessutom under blåsigt väder som dragbegränsning behövs mest och sparar mest med pellets och då är en Tigex 25 till liten nytta.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Film på seg tigex

Inlägg av rod02 »

ronald: Finns det spjäll på rökröret, så prova att strypa lite.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Film på seg tigex

Inlägg av ronald »

Msh16:
Det tokblåser ute nu o jag hör hur det viner i kaminen o snön yr..tigexen småjäspar fint i källaren o följer med lugnt o städat ..så den är som gjord för min pipa" :wink: jag har inget turbodrag i pipan i övrigt ..rör genom kalla delen som i signaturen skrivet..
rod02: Tack för tipset men dom har inget spjäll att dra igen på rröret ..Dom fick med tigexen i brännarköpet..viking bio har ju den dealen..Men dom kör på ändå...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Film på seg tigex

Inlägg av danei »

Även om den är lite i underkant när det blåser mycket så lär det inte spara många gram pellets på ett år att byta den. Min Tigex funkar bra, men när det är stark byig vind händer det att den öppnar max. Men jag kan inte tänka mig att det skulle märkas på förbrukningen att byta den. Det är ju inte särskilt lång stund den står max öppen på ett år.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Film på seg tigex

Inlägg av Roli »

Den i klippet visade Tigex:en har ju uppenbara problem med rörelse möjligheter i själva gångjärnet eller skall man säga upplagringen av vridaxeln. Den behöver verkligen service om den skall göra någon typ av reglering. Om den sedan kommer att räcka till i den anläggningen som den är monterad i är svårt att säga då vi inte vet något om den men som den fungerar nu så är den mera ett spjäll som någon skrev tidigare än en dragbegränsare. Så här lätt borde den "jobba": http://youtu.be/Fb223wzhCwE

Min g:a Tigex 25 fastnade väldigt ofta i öppet läge när vinden fick den att "slå upp". Sedan stod den där tills man "putte" till den.
Min nuvarande KW SID 012 är väl inte något under i tillverkningsprecision (själva vippgångjärnet kunde varit bättre utformat) men den reglerar bra mycket bättre än den gamla Tigexen och den fastnar inte heller i öppet läge.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Film på seg tigex

Inlägg av danei »

Om hålet den är monterad mot är för litet tenderar den att hänga sig öppen om det är kraftigt drag.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Film på seg tigex

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag skulle tagit loss den och lagt den i thinner eller nått som löser tjära. Den ser ju lite klibbig ut.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Film på seg tigex

Inlägg av Eldvin »

Thinner är kanske inte så lyckat då de sitter en packning i luckan.Avfettning kanske funkar bättre.Eller diesel.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Film på seg tigex

Inlägg av Olle45 »

Tips som löser tjära
Vanligt margarin löser tjära
Liten pensel att gnida in margarinet till tjäran är helt upplöst
torka rent med hushållspapper...

Kanske finns bättre sätt ??
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar