Hela pannan sotar igen, Ask tussar och gul rök

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mjoha
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 15 okt, 2012 14:42

Hela pannan sotar igen, Ask tussar och gul rök

Inlägg av Mjoha »

Fick stänga av pannan i natt för det rök in.

När jag öppnade den övre luckan så var det tjockt med aska. Ytterst är det som tussar av aska och under såg det ut som tjära. När jag askat ut med skrapa och borst såg det ut som att det var metall spån över alla plåtarna. Men det var nog "sintrad" aska (heter det så?). Känner även att brännarkoppen "tar mycket skada" ofta svarta kakor och missfärgningar. Ligger även en ganska stor mängd förkolnad pellets i ask lådan.

När jag tömde asklådan och röde i askan började det komma Gul rök (ganska mycket). Det var även ganska mycket glödande material i askan...

Vad är det som är fel?

/

Bequem 20D och en Focus P-20 eldar mot en acctank (utan temp sensor i tanken) just nu. Till sommaren blir det flytt av hela systemet till ett nytt pannrum skall då även installera en Ved panna att elda i när tid finns för det.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hela pannan sotar igen, Ask tussar och gul rök

Inlägg av André »

Låter som fläkten antingen ska ställas upp el att fläkten/fläktlagret lämnat in, testa droppa symaskinsolja i lagret.. Vad har du för inställningar? 70% matning ställ fläkten på 38% men bäst är om du har en hushållsvåg å mäter upp vad den har för effekt, 520 gram/10 min fläkt 34% vilket är 15 kW, låg 350 gram/10 min fläkt 27% men då måste fläkten fungera för att de ska stämma..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar