Luktar "gas" av pannan, som stannar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Luktar "gas" av pannan, som stannar

Inlägg av AlexandraW »

Det luktar "gas" när pannan är i drift. Vet inte vad jag ska kalla det men inte vanlig rök utan en annan lukt, oförbränd rök kanske. Men det jag tänker på är "gas". Den har några gånger tidigare kunnat göra det när det varit dags att sota och alldeles för dåligt drag.

Nu gör den det ändå, och stannar för optovakt/kontrollera eltändning.

Jag har två misstänka - slussvingarna/impeller (vad det nu heter) samt fläkten. Fläkten är cirkus 5-6 år gammal (bytt en gång) och slussgrejset aldrig bytt. Pannan är snart 10 år. Jag tycker fläkten låter lite sjuk sen några dagar.

Fläkt vet jag att jag kan byta själv, men slussvingar/impeller inte lika säker. Frågade förr och då trodde 'ni' att jag skulle kunna det, men jag skulle nog behöva en steg för steg-guide? Dessutom verkar det finnas två olika sorter att beställa - så jag måste ha hjälp med vilken jag ska köpa.

Men första frågan - vad är mest troliga orsaken?

Thermia BeQuem
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Luktar "gas" av pannan, som stannar

Inlägg av Brynäs »

Första du ska göra är att skriva in exakt vad du har för brännare för det finns lite olika modeller av Bequem.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Luktar "gas" av pannan, som stannar

Inlägg av Eldvin »

Om du lättar på pelletslangen när brännaren går så ser du,känner om det ryker in där.Är slussen 10 år så är det nog hög tid ändå att byta.Ta ett par foton med mobilen på hur det sitter ihop.Sen tar du bort drev och kedjor och den den platta som sitter fast mot slusshuset. Kolla årsmodell och serinummer på brännaren så brukar det bli rätt.Notera även om det är tappdrift eller kedjedrift. Sen skruvar du bara tillbaka allt sammans med den nya slussvingen.
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Re: Luktar "gas" av pannan, som stannar

Inlägg av AlexandraW »

Ni underskattar mig. Ang ta kort, skruva isär osv.. Jag vet inte ens var den där slussen sitter... :oops:

BeQuem 12 D. Ombyggd till kedjedrift.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Luktar "gas" av pannan, som stannar

Inlägg av Brynäs »

Du har en ombyggd Bequem till kedjedrift enligt en gammal tråd som du själv har uppgivit då gäller denna slussimpellern.
Slussimpeller för kedjedrift, därav den kortare axeln. Passa pelletbrännare Ariterm och Thermia BeQuem pelletsbrännare.
http://mrpellets.se/172-large/slussimpe ... edrift.jpg

550:- inklusive moms hos http://www.mrpellets.se

Kan du inte själv byta så får du be någon som kan detta tyvärr!!
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Re: Luktar "gas" av pannan, som stannar

Inlägg av AlexandraW »

Tackar för vilken som är rätt!

När jag frågade förr uttrycktes ju att det klarar jag. Och det gör jag säkert om det finns någon form av bildinstruktion, så det är nog mest det jag efterlyser?

Jag har ju lyckats byta både fläkt och moderkort och grejer - saker jag inte alls trodde jag kunde. Men det är ju en fördel veta var den där slussen ens sitter....

Låter problemen mest troligt slussen allena eller fläkten? (Slussen ska bytas oavsett, men om det inte låter som ett fläktproblem är det ju dumt köpa en ny fläkt med
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Luktar "gas" av pannan, som stannar

Inlägg av Brynäs »

Du kan gå in och manuellt prova om fläkten funkar som den ska har du testat detta?
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Re: Luktar "gas" av pannan, som stannar

Inlägg av AlexandraW »

Njaäe ;) Den ökar och sjunker ju utefter om man drar ner/upp. Men det säger ju inte så mycket. När den byttes förut så ökade och sjönk den också, men jag tyckte den lät krasslig (och pannan sotade och saker krånglade). Hävdades att det var inget fel på den minsann. Jag bytte den ändå - och problemet försvann.
Så jag vet inte hur mycket man kan lita på det.

Men de har visst sjunkit i pris fläktarna sen sist, nu kostade en fläkt ju bara 1200 kr. Så jag beställde en ihop med impellern (och en ny rökgasgivare sen jag råkade kremera den förra här i julas..)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Luktar "gas" av pannan, som stannar

Inlägg av Stegatorparn »

Sedan finns det ju ett litet rör som brukar sätta igen sig, som går ner till internskruven från luft kanalen.
När det är täppt går rök bakåt genom slussen.
Röret syns när fläkten är borttagen och rensas med en grov ståltråd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Re: Luktar "gas" av pannan, som stannar

Inlägg av AlexandraW »

Stegatorparn - det röret minns jag du pratade om när jag frågade om byta impeller. Du la ut en bild med - haken var (är) att det inte alls ser ut som på bilden på min panna?

Tänker på detta inlägg
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 80#p142859
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Luktar "gas" av pannan, som stannar

Inlägg av Stegatorparn »

På senare modeller är röret flyttat och sitter innanför fläkten som alltså måste demonteras för att komma åt. När fläkten är borta syns ett hål i botten på kammaren där luften fördelas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Re: Luktar "gas" av pannan, som stannar

Inlägg av AlexandraW »

Min fläkt sitter inte där den sitter på din bild, påverkar det?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Luktar "gas" av pannan, som stannar

Inlägg av Stegatorparn »

Din brännare bör se ut ungefär så här med fläkten på höger sida.

Bild

Den lilla kanalen/röret kommer du åt om fläkten tas bort.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Luktar "gas" av pannan, som stannar

Inlägg av Brynäs »

Och siffran 8 visar slusshuset så vill du byta slussimpeller så behöver du skruva loss den fyra bultarna som håller plattan och ta bort den sen är det bara att byta ut impellern mot den nya glöm bara inte att smörja in bussningarna med lite fett sen är det bara att sätta tillbaka plattan och skruva fast bultarna.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Re: Luktar "gas" av pannan, som stannar

Inlägg av AlexandraW »

Stegtorparn - precis sådär ser det ut ja

Brynäs - tack! jag stod och kikade på den igår (impellern har kommit) och såg änden på axeln sticka ut och gissade att det måste vara därinne. Så tack för den förklaringen, då var jag inte ute och cyklade. Nu ska jag lista ut hur man gör med kedjan bara ;P
Skriv svar