PX-21 som inte stänger av tändelementet...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jerker
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 12 apr, 2015 09:14

PX-21 som inte stänger av tändelementet...

Inlägg av Jerker »

Hej! Har en px-21 som jag glatt brukar byta tändelement på var 2-3:e år eller så...efter sista bytet vill maskinen inte stänga av tändelementet efter att brännfasen är slut. Fläkten och skruven går bara under "brännfas", men själva elementet glöder vidare. I flera dagar i sträck alltså, tills jag stänger av pannan.

För övrigt funkar den alltså perfekt, tänder som vanligt, puffar inte (vilket verkar unikt för en px-21vad jag förstår...)skruven funkar bra, fallröret blir lite varmare än vanligt, men inte på en farlig nivå. Det måste väl finnas någon givare som ska stänga ner elementet när det inte ska brinna, men var hittar jag den?

När elementet gick sönder denna gång var det mer skadat än det har varit tidigare gånger, men det hade ju suttit i nästan 3 år...
Pellax KMP PX-21 som sitter i en Eco-optima panna (ombyggd oljepanna tror jag) I ett välisolerat 20-tals hus i Stockholmstrakten.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX-21 som inte stänger av tändelementet...

Inlägg av Stegatorparn »

Tändelementet skall stängas av när flamvakten registrerar eld, så förmodligen har det blivit kortslutning i triacen. Äldre PX21 brukar ha en sådan här modul http://www.eldkraft.se/produkt/triacsty ... -kabel1405.
Kolla om du har en sån burk i brännaren. Annars sitter triacen på styrkortet och är relativt enkelt att byta för den lödkunnige.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jerker
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 12 apr, 2015 09:14

Re: PX-21 som inte stänger av tändelementet...

Inlägg av Jerker »

Precis en sån satt där ja. Och så var det 2-3mm sot på flamvaktsögat också...provar väl att putsa den, och om inte det funkar beställer jag en sån där triac-grej. :)
Pellax KMP PX-21 som sitter i en Eco-optima panna (ombyggd oljepanna tror jag) I ett välisolerat 20-tals hus i Stockholmstrakten.
Skriv svar