Elmotor externskruv läcker olja

Skriv svar
rudolfsson
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 05 mar, 2015 17:15
Ort: Rimbo

Elmotor externskruv läcker olja

Inlägg av rudolfsson »

Hej!

Märkte nyligen att elmotorn som driver externskruven läcker olja. Det är en BEVI SEMKg 56-4C2 för övrigt.
bevi_semkg56-4c2.jpg
bevi_semkg56-4c2.jpg (91.57 KiB) Visad 3456 gånger
Än så länge verkar den funka, och det är inga missljud eller så, men jag oroar mig lite för att den ska skära förr eller senare. Är det någon som har nån erfarenhet av denna eller liknande motorer? Kan man mecka till den själv?

Jag antar att det är nån packning som gått, men det verkar vara tji att hitta information om detta. Vore mycket tacksam för tips!

Mvh
Björn
EcoTec A3 (2003)
Focus PE-20 (2010)
204 kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Elmotor externskruv läcker olja

Inlägg av Stegatorparn »

Det finns ingen olja i motorn. Däremot innehåller snäckväxeln olja.
Förmodar att det läcker i skarven mellan växel och motorn där varvtalet är högst.
Då är det packboxen på växelns ingående axel som är lite sliten.
Några droppar är ju ingen katastrof men blir det mycket så får man dela på motor och växellåda och pilla ut den gamla packboxen, mäta ytterdiameter och axeldiameter samt tjocklek.
Packboxar har industributiker som säljer maskindelar som packningar, kullager, drivremmar mm.
När allt är ihopsatt igen kollas oljenivån.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rudolfsson
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 05 mar, 2015 17:15
Ort: Rimbo

Re: Elmotor externskruv läcker olja

Inlägg av rudolfsson »

Ah ok, ja det verkar stämma när jag tittar närmare. Ser ut som om jag får byta det där packboxen.

Tack för hjälpen!

Mvh
Björn
EcoTec A3 (2003)
Focus PE-20 (2010)
204 kvm
rudolfsson
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 05 mar, 2015 17:15
Ort: Rimbo

Re: Elmotor externskruv läcker olja

Inlägg av rudolfsson »

Ok, då har jag tagit mig en närmare titt på växeln, men jag kan inte riktigt lista ut hur i h-e jag ska kunna dela motor och växellåda. Är inget mekaniskt geni direkt så tänkte att det vore bäst att fråga innan jag mekar sönder den :D
motor_växel_2.jpg
motor_växel_2.jpg (221.01 KiB) Visad 3365 gånger
Som synes på bilden verkar det finnas fyra alternativ att sära på dem. Jag trodde först att det var muttrarna markerade med A (röd), men de sitter dels ganska löst så jag kan inte tänka mig att de håller ihop de båda, och den mitt på bilden (den nedre av de två röd-cirklade) går inte att skruva ur helt pga växellådskåpan.

Alternativ B (grön) verkar mer lovande, men de är omöjliga att skruva ur eftersom motorkåpan täcker dem.

Alternativ C (blå) är lätta att komma åt, men de tar ju isär själva växellådan och jag misstänker att all olja lär rinna ut då, och jag kommer antagligen fortfarande inte åt packboxen.

Alternativ D (gul) ser ut som om det skulle låta mig ta isär motorn och på så sätt kanske komma åt B skruvarna, men det är bara en gissning.

Är det någon som tagit isär något liknande eller vet med sig hur man bör gå tillväga? Vore väldigt tacksam för alla tips!

Mvh
Björn
EcoTec A3 (2003)
Focus PE-20 (2010)
204 kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Elmotor externskruv läcker olja

Inlägg av Stegatorparn »

Det är skruvarna A du ska lossa, inga andra.
Motoraxeln sitter i växeln med mycket noggrann passning så det går säkert trögt att dra isär.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rudolfsson
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 05 mar, 2015 17:15
Ort: Rimbo

Re: Elmotor externskruv läcker olja

Inlägg av rudolfsson »

Hej Stegatorparn,

Återigen, tack för all hjälp! Uppskattas verkligen.

Lyckades till slut få isär motor och växel, muttrarna satt som sagt inte så hårt, men var pillriga att komma åt. I vilket fall, så här ser tätningen ut:
packbox.jpg
packbox.jpg (157.94 KiB) Visad 3328 gånger
Måtten är som synes 47 x 25 x 7 (jo jag mätte också för att vara på den säkra sidan), och vad jag förstår så är det typ följande tätning jag behöver:

http://www.kullager.se/sv/product/2228/ ... X-47-X-7-A

Såg dock också att det finns en variation:

http://www.kullager.se/sv/product/2141/ ... -47-X-7-AS

AS har då någon form av "dammtunga" som ska skydda mot smuts utifrån, men jag är osäker på vilken jag borde använda här. Verkar inte synas utifrån så att säga. Skulle naturligtvis kunna pilla loss den som sitter där och verifiera, men då är väl risken att jag inte får tillbaka den och blir utan matarskruv tills jag fått den nya. Ingen katastrof direkt, men vore bäst om det gick att undvika.

Så, är det möjligt att se vilken tätning jag behöver, A eller AS?

En annan fråga, rent allmänt: var kan man hitta olja till sån här växel? Enligt instruktionerna ska det vara VG 320 olja (vilket såvitt jag kan se motsvarar SAE 60), och det verkar vara väldigt svårt att får tag på sådan olja. Jag har i alla fall inte hittat mycket, förutom SAE 60 motorcykelolja på 4 liters dunk vilket verkar lite överdrivet :D

Mvh
Björn
EcoTec A3 (2003)
Focus PE-20 (2010)
204 kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Elmotor externskruv läcker olja

Inlägg av Stegatorparn »

AS tätningen har en extra läpp i framkant just för damm.
I ditt fall spelar det ingen roll vilken tätning du väljer. Den är ju inte utsatt för något onormalt damm.
Eftersom det är samma pris så välj AS. Blir ju ett extra skydd även mot olja.

Växeln är inte utsatt för någon extrem belastning utan går i korta perioder med låg belastning.
Oljan är därför inte så kinkig. Välj en syntetisk växellådsolja för åldringsbeständighetens skull t.ex OKQ8 GL-4 SAE 75W-80 eller liknande.

Smörj in tätningen med olja innan du pressar in den.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar