bekymmer med min px21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
gasapå
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 00:12

bekymmer med min px21

Inlägg av gasapå »

Hej
Har stött på nå konstigt fel med min brännare. Startar inte vid första försöket men det har den gjort ofta av och till med olika pellets leverantörer.
Andra bekymret jag stött på är att för att den inte ska stänga av sig så är fläkten på max och skruven snurrar strax över 45min 3\4 då när lampan ej blinkar. Är det bara så att pannan börjat kräva det för att den har aldrig tidigare gjort det.
När jag hade den på mindre så gick skruven ungefär ett halvt varv men brännaren slocknade nästan direkt efter den gått i drift läge. Så testade skruva upp det så den får mer pellets och då har den funkat.
Pannan är en Albin special 425 och brännaren px21 med nyaste processorn. Testat med annan flamvakt utan skillnad och även testad med annan temp sensor. Ingen skillnad på hur den beter sig. Köpte även annat märke på pellets ingen skillnad. Ingen dragbegränsare. Rökgaserna på ca 100 grader.
Nån annan som stött på det.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: bekymmer med min px21

Inlägg av Eldvin »

Börja med att väga upp startdosen. Kolla sen att tändelementet sitter riktigt. Med en rökgastemp på 100 grader på den pannan så är nått riktigt galet.
gasapå
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 00:12

Re: bekymmer med min px21

Inlägg av gasapå »

Startdosen är dryga 3dl.
Elementet har jag testat flytta på blir ingen skillnad. Finns ju möjlighet och sjustera hur långt in eller ut den är. Förra ägaren har troligtvis dragit nå märken på vilket avstånd den tidigare suttit. Hade på mindre matning och fläkt men då blev det som ingen riktig låga så tror därför den slocknade. Öppnade luckan då på glänt och ingen låga syntes kan ju vara de problemet. Nu när man har full fräs på fläkten så då syns lågan att den är utanför brännarröret. Har också strypt draget lite.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: bekymmer med min px21

Inlägg av Eldvin »

Om det är ett backer element som sitter i en kona så skall konan sitta tätt mot brännarröret.Och sen backar du elementet så det är fritt runt elementet och konan.Kolla sen så att lågfarts bygeln är borttagen. Kolla även att flamvakten sitter riktigt. Har du fläkten på för fullt så kan det göra att elementet kyls för mycket så att värmen inte räcker.Det är här en riktig dragbegränsare kommer till sin rätt.Blir draget för högt och att du dessutom kör med full fläkt så blir det inte nå bra.Kolla sedan att skruven går riktigt om brännaren skulle starta så den inte kärvar eller är full med smul i botten. Om brännaren går,hur många sekunder går skruven i varje cykel??
gasapå
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 00:12

Re: bekymmer med min px21

Inlägg av gasapå »

Nu har jag mätt pellets åtgång på 6 min fick de till 500gr. Skruven och brännaren har jag plocka i molekyler så där är det rent. Även sotare var förbi. Konstigt att förra året funkat problem fritt och nu börjat jävlas
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: bekymmer med min px21

Inlägg av Eldvin »

Ok hur många kW blir det då?? Det som kan hända när brännaren står är att det kan oxidera på skruvpottarna tex.eller lite här och där på kortet.
gasapå
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 00:12

Re: bekymmer med min px21

Inlägg av gasapå »

Jag fick de till 24. Körde med agrol pellets
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: bekymmer med min px21

Inlägg av Eldvin »

Med 24 kW så driver du två såna pannor du har .Eller en KMP 50 på halvfart. Du ska ner till 15 ungefär. Om du lyckas simulera brännare till 15 ca så testa att ställa ner fläkten till den matningen.
gasapå
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 00:12

Re: bekymmer med min px21

Inlägg av gasapå »

Får testa sänka sakta i flera steg så man vet när gränsen är nådd
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: bekymmer med min px21

Inlägg av Eldvin »

Ner till 14 kW går bra men sen blir det för magert.När du får igång brännaren kan du handmata lite så lågan inte hinner bränna ur så kan du va med matningen och luften.
gasapå
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 00:12

Re: bekymmer med min px21

Inlägg av gasapå »

Nu tappar jag hoppet nu kom den på under startfasen att vi kan göra ett nytt startförsök fast det var eld. Där var droppen nådd nu får den stå i ett hörn och skämmas :-)
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: bekymmer med min px21

Inlägg av Eldvin »

Förmodligen vart lågan för dålig så brännaren inte registrerade ljus tillräckligt.
gasapå
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 00:12

Re: bekymmer med min px21

Inlägg av gasapå »

Nå sånt tror nå är inte som det ska med brännaren. Den höll ju på en stund och start dosen är dryga 3 dl. Och eld fanns det då det bara dåna om brännaren.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: bekymmer med min px21

Inlägg av rod02 »

Flamvakten kanske behöver rengöring. Och rätt montering. Min sitter så dåligt, att den lätt hamnar fel.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
gasapå
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 00:12

Re: bekymmer med min px21

Inlägg av gasapå »

Rengjort och testat med 2 olika. Konstigt är ju att förra året funkade den utan problem och sen dess är det inte gjort nå åt den.
Skriv svar