Fast skruv i 75mm rör

Skriv svar
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Fast skruv i 75mm rör

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Jag har en fast skruv, alltså inte en flexskruv. Den har suttit monterad i ett stålrör med en diameter på sisådär 100mm, tror bestämt att det satt ett vanligt 100mm avloppsrör i änden på den.

Själva skruven har dock en diameter på 70-75 mm, så att den precis passar i ett "vanligt" 75mm rör som ofta används till flexskruvar.

Min fundering är om det funkar att använda denna fasta skruven i ett sådant rör. Om inte, vad är problemet?
Jag tänker att glappet mellan skruv och rörvägg är så litet att några pelletsbitar inte kommer in där, och de som gör det ändå är så pass små att de enkelt "mals" sönder.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fast skruv i 75mm rör

Inlägg av Stegatorparn »

Jag provade en gång med en 38 mm´s spiral i ett 50 mm avloppsrör som var 44 mm invändigt.
Det small som pistolskott när pellarna kom i kläm.
Kanske fungerar bättre om det bara är en eller två mm fritt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fast skruv i 75mm rör

Inlägg av thomasx »

Precis, där har du 6mm, perfekt för 8mm pellets att klämma sig in, då smäller det nog fint. Jag får väl prova helt enkelt :)

Edit: fast där var jag kanske lite för snabb, det blir väl 3mm på radien. Fast å andra sidan så är det väl inte så perfekt, utan de där 6mm dyker nog upp ibland ;)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Skriv svar