Hittar ej expansionkärl

annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Hittar ej expansionkärl

Inlägg av annord »

Hej

Har ett hus med installation jag vet lite om, men än att den ser hyfsat ny ut.
Pellets panna som också är kopplad till acc tank strömnäspanna med förråds VVberedare i.

Jag har en mätare som går i acctanken ovanifrån som stabilt visar 0,75 bar.
På något rör från acc tanken sitter en ventil 1,5 bar som också leder till ett rör som går ut över golvbrunnen.

Det som förbryllar mig är jag inte hitta något expansionskärl någonstans till värmesystemet.
Kan man verkligen ha ett system utan ett sådant??

Jag har bott i huset i 3 år utan några problem med värmen, men bara att jag inte finner expansionkärlet har stört mig länge...
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hittar ej expansionkärl

Inlägg av Stegatorparn »

Någonstans finns det ett expansionskärl.
Ett slutet kärl brukar placeras i pannrummet och ett öppet kärl på vinden.
Trycket indikerar ett slutet kärl någonstans i huset.
Har du ett öppet kärl på vinden så måste det vara 2-3 våningar över källaren för att komma upp i 0,75 bar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Hittar ej expansionkärl

Inlägg av annord »

Huset har källare, 2 vån och vind
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hittar ej expansionkärl

Inlägg av Stegatorparn »

Då finns förutsättningarna för ett öppet kärl på vinden.

Säkerhetsventilen på ackumulatortanken finns där ifall tanken är avstängbar mot pannan och att den är försedd med en värmekälla t.ex elpatron eller solslinga.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hittar ej expansionkärl

Inlägg av danei »

Ett stabilt tryck indikerar öppet kärl. 0,75bar visar att ytan ligger 7,5m över mätaren, det är ett fullt normalt avstånd från pannan till vinden. Övertrycksventil bör man ha oavsett om det finns ventiler mot expantionskärlet eller inte, ledningen ut kan frysa.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Hittar ej expansionkärl

Inlägg av micke_932 »

Kolla på utsidan, du lär väl ha ett rör som sticker upp genom taket någonstans ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Hittar ej expansionkärl

Inlägg av annord »

Jävligt dum fråga kanske - kan expansionskärlet vara inbyggt i acc tanken?
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hittar ej expansionkärl

Inlägg av danei »

I teorin, men jag har inte hört talas om den lösningen. Men det vore ju ganska smart. Men ett slutet kärl skulle medföra att trycket varierar med systemtemperaturen.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Hittar ej expansionkärl

Inlägg av AndersAA »

Nej det är inte troligt att det är inbyggt i acctanken, har aldrig hört talas om det. En röd burk i källaren någonstans nära pannan eller tanken, alternativt på vinden. Vid vindsinstallation så finns det ett överloppsrör som utmynna någonstans ofta i pannrummet. Fyll på vatten och kolla manometern stiger den bara lite så kommer vatten att rinna ut i sagda rör och indikera att det är fullt. Detta gäller öppet kärl på vinden, Vid slutet kärl stiger trycket hel tiden du fyller på till dess att säkerhetsventilen öppnar. Det finns ett kärl det är bara att leta.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Hittar ej expansionkärl

Inlägg av annord »

Har ej hunnit upp på vinden, men jo jag vet att det går ut ett rör på taket precis brevid skorstenen.
Vad jag vet är att han som fixade lite med skorstenen för nått år sedan tog bort en stor böj på röret som såg för jävla ful ut så det nu bara sticker rakt upp utan böj

Första fråga; spelar böjen någon roll?
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hittar ej expansionkärl

Inlägg av Stegatorparn »

Man brukar ha en 180° böj för att inte få in sand och grus mm i värmesystemet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Hittar ej expansionkärl

Inlägg av annord »

ok - trodde kanske att det hade något med regnvatten att göra och att man inte ville ha in det i tanken.
Hur kommer grus sand i ett rör på taket??
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Hittar ej expansionkärl

Inlägg av Taxen »

Är är principen på olika kärl.
http://www.tenico.nu/tips30.htm
Har du öppet kärl på vinden så är det nog inbyggt/isolerat om du har kallvind,så det kan vara svårt att se.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Hittar ej expansionkärl

Inlägg av annord »

Hej - nu har jag varit uppe på vinden och lokaliserat expansionskärlet. Det fanns mycket riktigt däruppe. [FACE WITH STUCK-OUT TONGUE AND WINKING EYE]

Det såg inte ut att vara från hedenhös heller vilket känns bra.

Jag hittade också ett rör i källaren som kommer uppifrån som mynnar ut i närheten av golvbrunn - bör väl vara röret från kärlet där det ska rinna om det blir fullt däruppe.

Frågor som jag nu har:
1 -röret från kärlet upp på taket har ingen böj (180 grader) utan sticker bara rakt upp. Bör det åtgärdas omgående?

2 - trycket på mätaren i källaren har legat stabilt på 0,75 bar så länge jag minns. Men bara så jag vet - Om det någon gång sjunker vad händer då? Sämre värme? Ska man fylla till vad? Om det ökar vad betyder det?
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Hittar ej expansionkärl

Inlägg av rod02 »

Det finns öppna system som funkat i 50år, håller gummit i de röda burkrna lika länge?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar