Sotning biomatic/bionet/basic.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Sotning biomatic/bionet/basic.

Inlägg av xdigger »

Jag undrar vilka verktyg ni använder för att sota dessa pannor?

Med min panna följde det en tubborste som är stenhård och ca 65-70mm stor, det är tungt att dra tuberna, riktigt tungt.. Har beställt en mjukare på 55mm från sotarverktyg för att det ska gå lättare att dra tuberna, då gör man det oftare, det är ju trots allt bara sot som ska väck.. :)

Den snea kanalen ner till förbränningsutrymmet använder jag en borste som är ca 100mm som jag jucklar mer där i hålet och drar fram och tillbaka.

Till rökröret använder jag 100mm borsten och eventuellt en borste jag har till borrmaskinen från min gamla egor v25.

Vad använder ni andra?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Sotning biomatic/bionet/basic.

Inlägg av xdigger »

Nu har jag beställt en borste till snekanalen i dessa pannor, som är 100x55mm(specialmått) så ska vi se om det blir lite lättare att sota den kanalen, har använt en runt 110 borste tidigare, men upplever som den inte tar hörnen något bra.

www.sotarverktyg.se, om man ringer dom så kan man få specialklippta borstar med, trevligt bemötande upplevde jag med! :) Och jag har tidigare upplevt att deras produkter håller hög kvalite, har en sotarlina från dom som är riktigt bra, faller bra genom pipan och river precis lagom mycket, valde en av dom mjukaste som dom har.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Sotning biomatic/bionet/basic.

Inlägg av xdigger »

Nu har jag dom ultimata borstarna till pannan... Nu går det lätt och enkelt att sota ur både senkanalen och tuberna, slipper man tvinga ner skiten...
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Sotning biomatic/bionet/basic.

Inlägg av André »

Ja de kunde följt med bättre sotviskor :roll:

Citering borttagen då svaret ligger rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Sotning biomatic/bionet/basic.

Inlägg av xdigger »

Jag beställde en 55mm rund till tuberna, blev helt super, den gamla kan man ju dra med om man skulle råka få tjära om brännaren fallerar. Till den snea tog jag en fyrkantig 100x55 mm tror jag det var. Nu är det äntligen enkelt att dra alla tuber och kanalen. :) sotarverktyg.se helt suverän service, den fyrkantiga klippte dom till efter mina mått. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar