BIONA

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Den modulerar inte efter effektbehov, utan efter att förbränningen ska bli så effektiv så möjligt vid de förhållandet som är vid varje givet tillfälle.

Vilket då kan innebära att den brinner med en effekt från kanske 9kw - 15kw

(gissning) :wink:
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inte så

Inlägg av snillet »

Den är ju inte modulerande efter effektbehov, däremot varierar den effekten efter dragförhållanden vilket ju är en del av tekniken i den.

Idén är att arbeta så effektivt som möjligt när den arbetar och i övrigt stå still.

Det man kan sakna är den funktionen hos VikingBio som känner av stora tappvarmvattenuttag och då startar brännaren innan den kommit till starttemp. När man inte eldar mot acktank alltså, sen i somras gör jag det(solfångare) och jag är mer än nöjd :)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Har jag fattat det rätt med att Bionan:s effekt är för stunden är det drag som man har just då. Vilket ju innebär att effekten helt följer draget. Ojämt drag är ojämn effekt.
Vilket borde innebära att det blir mycket svårt att få till den optimala inställningen för brännaren p.g.a att varje brännare har ju en verkningsgradskurva som inte är spikrak och därmed så finns det en optimal punkt där brännaren jobbar effektivast.

I Biona fallet så måste det väl vara hart när omöjligt att få brännaren att gå mot denna optimala punkt utan dragregulator.

Eller har jag förstått fel?
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Det lär ju inte gå bättre med en brännare som inte följer de parametrar som gäller för tillfället....

Konstant drag är önskvärt, så motdragslucka bör man kosta på sig.

Jag vet inte inom vilket spann i kw som det kan variera egentligen, men det är säkerligen inom 3-5kw...
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Nog nära

Inlägg av snillet »

Den gissningen är nog bra, efter lite tidtagning å så där så har jag luskat ut att med 15pa inställning så kör bionan på sina 15kW. Som mest har jag pressat den till ca 17kw och som lägst ca 13.

Detta är högst ovetenskapligt skall tilläggas men från höften ligger det cirka på det viset.

Och JA, min egen erfarenhet från brännaren är att det är bra att ha sjysst drag från början, montera en dragregulator och sedan kan man gotta sig åt bionans förmåga att justera in sig efter olika bränslen 8)

Att använda styrningens "kompetens" till att kompensera ojämt drag är väl inte det bästa även om det faktiskt fungerar. Gissar att verkningsgraden skulle bli betydligt sämre precis som MP är inne på.

det jag sa om dragförhållanden stämmer ju så länge man har samma pellets :wink: , i vilket fall kompenserar den men dragregulatorn är bra för ekonomin.

För all eldning, även (tvi tvi) gas och olja skulle jag vilja påstå inte sant ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Kvarnen och brännaren tål en del skräp!!

Hittade en förbränd metallklump, stor som en m10 mutter ungefär i sintringslådan.

Jag tyckte väl kvarnen lät lite konstigt ett tag. :)

Monterade sönder brännare och kvarn, ser inget som har tagit skada..

Undra var den där klumpen kom i från, hittade inga skruvar som saknade muttrar osv.....
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Ofan :shock:
:D
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

He he ....någon som vill sabotera Bild
Tur att det gick bra ändå ...Bild
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
TidlundNKPG
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 06 feb, 2004 19:00
Ort: Kolmården
Kontakt:

Ljudnivå

Inlägg av TidlundNKPG »

Ni som har Biona, tycker ni att den väsnas mycket? Man kan ju tänka sig att den skulle göra det med kvarn och allt. När man sen läser rapporter från bionaägare att deras brännare låter som reaplan blir man orolig. :)

Jag är på gång att investera i pelletsanläggning, och ljudnivå är inte helt oviktigt. Vissa ljud har ju en förmåga att fortplanta sig överallt i ett hus, och jag är rätt kinkig när det gäller störande ljud. Jag irriterar mig till och med på oljebrännaren fast den knappt hörs på entreplanet :)
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

reaplan

Inlägg av snillet »

reaplan är en överdrift om man pratar volymen :D

Nä, det låter mer som när du tänder upp en gasolbrännare, hörs precis när gasen från brännkammaren antänds sen upphör det.

M10 mutter ???
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jo visst låter det lite, men jag har svårt att säga om den låter mer än någon annan brännare.

Men den låter iaf annorlunda. (Iaf med en m10 i kvarnen) 8)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Är kvarnen av bra kvalite så skall den hålla att mala ned lite muttrar utan att skadas.

Jag har sett flyttbara kvarnar som maler ned stora v8-motorer till metallflis.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

väggljud

Inlägg av snillet »

Det man nog skall se upp med är så att om man har vägggenomföring ganska snart efter kvarnen så att man inte monterar skruven för tajt mot väggen utan har någontyp av flexande material där, typ brandfog rör sig ju något. Annars kan man nog får kvarnljudet ut i väggarna.

Men hos oss är det inget problem iaf, den hörs men bara precis utanför pannrumsdörren s.a.s. fläkten hörs mer än kvarnen tycker jag.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar