Ny här på forumet

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Ny här på forumet

Inlägg av Swefred »

Hej alla

Jag köpte en ny Biona brännare för nån månad sedan och det jag kan säga om mitt exemplar är att den har fungerat perfekt med en gammal CTC 265 från 1973. Jag har ingen röklukt i pannrummet och den startar varje gång. Jag kör med 6mm pellets och har bytt till ett större rör som sitter i skruven vid pelletsintaget( i metallklumpen sitter det ett rör i för att begränsa pelletsmatningen). Då ryms det mindre pellets och % går upp lite så den går lite jämnare, ligger runt 40% på matningen, innan bytet låg jag på 30%. Jag har läst att många har problem med sina brännare men jag har bara positiva saker att säga om den.

//Fredde
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

tur..

Inlägg av snillet »

Tur att det börjar bli fler som är nöjda.

Själv funderade jag på om jag drabbats en sinnessjukdom ett tag eftersom så många var missnöjda.

Trevligt 8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Jo jag läste att många har problem, men om Bioma har sålt ca 700 st brännare och 20(ett gissat antal) har problem så är det den lilla gruppen som gapar mest. Och har man problem så söker man ofta i olika forum efter svar, har man inget problem behöver man inte skriva.

Om man tittar på andra märken när dom utvecklar en ny modell så är det även där fel på brännarna tills dom har finlirat klart. Köper man en ny modell på en bil så finns även där en drös med barnsjukdommar och då kostar ofta en bil minst 200 000:- så där kan man verkligen kräva en felfri produkt..

Det jag tycker är inressant är hur företaget hanterar alla fel och problem, för mig har det varit lysande. Har man en fråga eller fundering så känner man sig alltid välkommen att ringa. Det tycker jag är mycket värt.
Jag fick en sten som kilade sig fast under rotorn så motorn gick sönder, jag ringde till Biona och dagen efter hade jag en ny utan kostnad.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

:?: Jag är oxå helt nöjd. Ingen rökgasfläkt. Inga problem! Kanske har man haft tur? Kladdat och klåpat en del för att få en jämn templogg. Men som det känns nu så går den väldigt bra. Småsaker som mer luft gör ganska så stora saker på driften. Gäller bara att hålla koll på lågan, röken och temp 1m ner i pipan. Och hitta ett bra läge för motdragsluckan!
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Tommy Bach
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 17 nov, 2005 02:14
Ort: Röstånga
Kontakt:

Inlägg av Tommy Bach »

Jeg er ganske ny i dette forum og har også köbt en Biona 2000 nr 748
som jeg har monteret i en lidt äldre Egor Duplomat. Röggas temp 130-135 grader og alt funker perfekt
Jeg har en 4 meter skruv som henter vandret :)
Ligger på en matning på max 30%
Pellets: Såbi i säck i hembygget 570 liter magasin :D
Skriv svar