Driftstopp övertemp...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Merlin
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 20 dec, 2004 21:19
Ort: Vaggeryd, Småland

Driftstopp övertemp...

Inlägg av Merlin »

Någon på detta forum som har haft strul med driftstopp pga övertemp??? Min Biona har gått utmärkt sedan jag drog igång den... Nu har jag haft ett antal driftstopp pga övertemp. Har plockat isär och rengjort,sotat m.m. men lik förbaskat stannar den efter ett par cykler... Matningen är också tillräcklig... :( :( :(
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Har du kontrollerat att rotorn snurrar?
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Silver
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 23 dec, 2004 00:10
Ort: Foppa Land (Örnsköldsvik)

Inlägg av Silver »

Kolla draget i skorsten :!:
Föredetting med Biona(såld) i en Diom DTU25(skrotad) Fjärrvärme nu
Framtidens datorer kommer knappast att väga mer än ett och ett halvt ton. -- Popular Mechanics, 1949
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Ingen av ovanstående lär ge över temp..

Kontrollera däremot din matning, troligen så får brännaren för lite pellets i perioder.. och då får du detta fenomen.

(Du kan ju testa öka max matningen om du har pelconfig).
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Tobben skrev:Ingen av ovanstående lär ge över temp..

Kontrollera däremot din matning, troligen så får brännaren för lite pellets i perioder.. och då får du detta fenomen.

(Du kan ju testa öka max matningen om du har pelconfig).
Jag hade problem med att den larmade för övertemp. Trodde först att det var överhettningsskyddet på fallrörer som var trasigt och bytte ut detta men ingen förändring. Jag såg sedan att rotorn inte roterade pga av att sladdarna till rotorn hade dragits ut när jag öppnade underredet på brännaren (de är lite korta vilket gör att jag inte kan släppa underluckan utan måste hela tiden hålla i luckan). Det var ju ett tag sedan detta hände men jag tror det var rotorn som var problemet.

Att ändra max matningen hjälper ju bara om Merlin redan nu slår i taket på maxmatning (60% som standard) gör han inte det så är det inte det som är problemet.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

ztz, du kan ha rätt där... det problemet är dock inte så vanligt tror jag :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
svinevik
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 22 nov, 2004 00:02

Inlägg av svinevik »

:roll: Biona 3:e säsongen Nibe kombi <190 C avgt.
Vid utlöst hög temp har anledningen alltid varit att skruven ej har haft tillräcklig fyllning!
Skriv svar