MatsH! Frågor om Ecotec Econom

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Kungen_72
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 20:07
Ort: Gamleby (norra småland)

MatsH! Frågor om Ecotec Econom

Inlägg av Kungen_72 »

Är grymt sugen på Econom pannan men har ett problem, Takhöjden i min källare är bara mellan 176-180cm.
Sotningen av dom stående tuberna borde gå med en böjbar viska men keramikröret ( brännkammaren ) är väl en förbrukningsvara ( eller?) och måste väl gå och byta?
Frågan är då vilken är den absolut minsta takhöjden för att kunna krångla ur keramikröret ur pannan?
Vet du?, eller har du lust att göra ett exakt test nästa gång du sotar??

Mvh Kungen_72
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

jag har 195 i takhöjd och det fungerar bra.
Sotning inga problem med böjlig viska, och man kan även dra ur sprinten till locket om det är för trångt att öppna den rakt upp.

Jag skall ta en titt i pannrummet i veckan och återkomma.
(om jag hittar dit igen..Har inte sotat sedan i våras... :lol: )

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Nu har jag sotat och kollat lite, och om du har 50 cm över pannan skall det gå att dra upp röret och eventuellt byta.
Kollade på mitt, och det hade inga tecken på sprickor eller liknande, och jag har inte heller hört att det skulle vara en "förbrukningsvara"..
170 cm är den lägsta takhöjden man kan ha.
Pannans höjd 1250(med luckan)+keramikrör ca 50 cm
//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Kungen_72
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 20:07
Ort: Gamleby (norra småland)

Inlägg av Kungen_72 »

Tack mats! Då blir det nog en econom i vår!! / Kungen
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej på er

Bara som lite info så har rökgastempen på en econompanna stigit från 90gr till 137 efter mer än 1000 timmars drift(Mer än halva årsförbrukningen) utan sotning...
Med alla turbulatorer inmonterade.

Att jämföra med en del gamla oljepannor som går från 160 till 250 på två veckor...Skaplig verkningsgrad, eller hur ???

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

MatsH skrev:Hej på er

Bara som lite info så har rökgastempen på en econompanna stigit från 90gr till 137 efter mer än 1000 timmars drift(Mer än halva årsförbrukningen) utan sotning...
Med alla turbulatorer inmonterade.

Att jämföra med en del gamla oljepannor som går från 160 till 250 på två veckor...Skaplig verkningsgrad, eller hur ???

//Mats
De är bra o de är ju 50° som dom rekomenderar för bibehållen verkningsgrad äfab m.fl.. :D

Jo de ä rätt ofränt med en gammal oljepanna ja vet hur de va 50° avgastemp ökning på 4-7 dygn.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Russel
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 18 okt, 2005 22:11
Ort: Väster

Inlägg av Russel »

Till Mats H: Vad har du för skorsten som kan klara så låga rökgastempar. Det går väl knappast med en vanlig murad? Är det vanligt med så låga röktempar på alla nya pannor känns det som man får tänka till lite innan man byter panna.
Ecotec A3 CTC 265B -73.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Bra inlägg.

För att köra så lågt skall man ha ett insatsrör som klarar kondens och allt va det innebär.

Det fina är att man kan anpassa rökgastempen med hjälp av retardrarnas antal och längd för att det skall passa rätt skorsten.

Vad jag ville ha sagt var den lilla teperaturökning som blev efter så lång drift.
//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Kungen_72
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 20:07
Ort: Gamleby (norra småland)

Inlägg av Kungen_72 »

Vad får man för rökgastemp utan retardrar? Vilken temp måste man minst ha efter pannan för att klara en helstenspipa cirka 10m lång?

MatsH! Kan man koppla in en brännarstyrning till Econom? vill gärna ha en sådan med 2st givare på min Ack.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kungen_72 skrev:
MatsH! Kan man koppla in en brännarstyrning till Econom? vill gärna ha en sådan med 2st givare på min Ack.
De går lika bra med en.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
StefanOl
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 13:30

Givare i ack.tanken...

Inlägg av StefanOl »

André skrev:
De går lika bra med en..

Var sätter du den givaren, i toppen, mitten eller botten på tanken?
Om jag sätter den i toppen så startar pannan när tempen sjunkit i toppen till det värde jag ställt in som startvärde, men pannan stängs väl av för tidigt då, när toppen blivit varm, dvs hela tanken blir inte laddad. Sätter jag givaren i den kallare botten så startar pannan fast det finns gott om varmt vatten i toppen av tanken... :?:

:idea: Tipsa gärna om hur man löser detta bäst (gärna med bara en givare). Till Econom-pannan levereras en extern tempgivare för acktank men ingen info om var den bäst placeras...

/Stefan
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Givare i ack.tanken...

Inlägg av André »

StefanOl skrev:André skrev:
De går lika bra med en..

Var sätter du den givaren, i toppen, mitten eller botten på tanken?
Om jag sätter den i toppen så startar pannan när tempen sjunkit i toppen till det värde jag ställt in som startvärde, men pannan stängs väl av för tidigt då, när toppen blivit varm, dvs hela tanken blir inte laddad. Sätter jag givaren i den kallare botten så startar pannan fast det finns gott om varmt vatten i toppen av tanken... :?:

:idea: Tipsa gärna om hur man löser detta bäst (gärna med bara en givare). Till Econom-pannan levereras en extern tempgivare för acktank men ingen info om var den bäst placeras...

/Stefan
Jag har min givare vid övre termometern på acktanken med start temp 50 grader o stopp 77 grader.. Då det är 77 vid givaren är det ca 62 grader i botten men då fortsätter laddomaten att gå till tempen i pannan är 70 grader o då är det ca 68 grader i botten..
Du får kolla vilken stopptemp som är lämplig el när tanken är nästan helt full.. Tex 85 vid givaren kanske är 70 i botten vilket är lämpligt om du har så laddomaten styrs av tempen i pannan o inte av brännaren o du har en 78 graders termostat i laddomaten
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

MatsH skrev: För att köra så lågt skall man ha ett insatsrör som klarar kondens och allt va det innebär.
Hej Mats!

Jag har ett stålrökrör på 120-130 mm som går rakt upp från pannan som står rakt under. Rökröret går isolerat genom huskroppen och sen isolerat genom en plåtkonstruktion till (nästan) nock. Vet dock inte hur välisolerat det är i plåtdelen. Det är väl kanske 6 m totalt.

Kan du med din erfarenhet ge nån indikation på om skorstenen fungerar med moderna pannor eller om det blir kondensproblem?

Jag kör pellets i den nu på min gamla Diom olja/el -85 och där har jag rökgastemp på ca 300 grader. Inga problem med kondens då :wink: :D
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej
Svårt att säga utan att veta om det är syrafast och klarar kondensen. Hur som helst så är det lätt att justera in rökgastempen, och i ditt fall skulle jag ställa in 120-140 grader. Med motdragslucka skulle det fungera bra. Kontrollmätning i toppen på skorstenen är ju bra att göra.

Förmodligen går det att köra ännu lägre, men om du inte vet om din skorten klarar kondenserande drift så är det bättre att läggas sig så du får 80 grader en meter ner i skorstenen.

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

MatsH skrev:Hej
Svårt att säga utan att veta om det är syrafast och klarar kondensen. Hur som helst så är det lätt att justera in rökgastempen, och i ditt fall skulle jag ställa in 120-140 grader. Med motdragslucka skulle det fungera bra. Kontrollmätning i toppen på skorstenen är ju bra att göra.

Förmodligen går det att köra ännu lägre, men om du inte vet om din skorsten klarar kondenserande drift så är det bättre att läggas sig så du får 80 grader en meter ner i skorstenen.

//Mats
Ok, så lite vetskap om skorstenens beskaffenhet så kan man ev. skruva in för lägre rökgastemp. Hur vet man om det är syrafast?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Skriv svar