A3-A4

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
nuttytompa
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 07 okt, 2005 12:41

A3-A4

Inlägg av nuttytompa »

Är det någon som vet/gissar om det lönar sig att byta från en A3 till en A4
För att spara pellets sommar tid samt kunna ställa hysteresen med längre gång tider? Och inte minst för att slippa att brännaren går nattetid. :D
A3 Diom topp DT 20 EM
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Har själv funderat i dessa banor men tror inte det finns ekonomi som motiverar ett byte. Kommer nog att köra min A3:a tills den ger upp om det inte dyker upp något uppgraderings kit (som inte kostar skjortan) till A3:an så att den får "automatstart" utan underhållsglöd (skall ev. komma enligt rykten).

När det gäller hysteresten på termostaten så behöver man inte en A4:a för att få det. Går att fixa till A3:a också. Sök på forumet, där finns det skisser på hur man kan lösa det billigt med två termostater och ett 2-poligt relä. Annars så kan man köpa "dyra elektroniska" prylar som gör samma sak.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
nuttytompa
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 07 okt, 2005 12:41

Inlägg av nuttytompa »

När det gäller hysteresten på termostaten så behöver man inte en A4:a för att få det. Går att fixa till A3:a också. Sök på forumet, där finns det skisser på hur man kan lösa det billigt med två termostater och ett 2-poligt relä. Annars så kan man köpa "dyra elektroniska" prylar som gör samma sak.[/quote]

Blir det inte ännu mer "underhållskörning" med längre hysteres utan att brännaren släcker/tänder sig?
A3 Diom topp DT 20 EM
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

nuttytompa skrev:Blir det inte ännu mer "underhållskörning" med längre hysteres utan att brännaren släcker/tänder sig?
Jo, det är inte omöjligt att kan bli så. Längre gångtid ger också längre "stilleståndstid" vilket för en brännare med underhållsglöd inte alltid är av godo.... beror på hur det ser ut runt om kring i det övriga systemet, men oftast är det nog tyvärr sämre.

Har själv haft funderingar på att köra min brännare med större hysteres än vad en termostaten ger, men har ej ännu kommit till skott och skall sanningen fram så vet jag inte om det är till det bättre eller sämre för min brännare. Troligtvis till det sämre eftersom jag just nu har problem att hålla glöden vid liv. Under de senaste 2-3 veckorna har jag fått "tända upp" brännaren 2 gånger pga att glöden slocknat. Kan kanske bero på pelletsen också men det troliga är att det är så att slussvingarna tätar för dåligt, trots att de "bara" är ca 11 månader gamla. Detta är brännarens svaga punkt enligt mig......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
nuttytompa
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 07 okt, 2005 12:41

Inlägg av nuttytompa »

Brukar inte överhettningsskyddet på brännaren vara det som löser ut när
slussvingarna börjar vara dåliga? (glöden brinner för snabbt)
Jag har själv lite för mycket drag, men löste det genom att sätta en kona överst på skorstenen krympte diametern från 150mm till 80mm.
Kombinationen för mycket drag och dåliga slussvingar blev inget vidare löste ut på öhs typ varje dag. :(
Tänkte först montera en dragbegränsare, men eventuellt oljud (klapper) från denna fick mig att strypa draget längre upp. (Sovrum granne med brännaren). Sotaren hade då inget att invända, konan går att ta bort vid sotning. Hm känns som om vi tappat ämnet :shock:
Har bara bytt slussvingar en gång på 4år, enligt mig ett litet problem i jämförelse mot vad jag hört att andra har med sina brännare.(ej ecotec)
A3 Diom topp DT 20 EM
perbjorkvbg
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 07 mar, 2005 21:28

Inlägg av perbjorkvbg »

Jag har en tigrex lucka monterad efter pannan, den hörs ingenting. Det är en skumlist som luckan slår emot. Däremot så har jag fått obalans i min A3 brännares fläkt vilket ger stomljud. Kom helt plötsligt. Kanske en pellet snurrat med ett tag och gjort åverkan.
Ecotec A3, klafreströms panna -64. Feb -05
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

perbjorkvbg skrev:Jag har en tigrex lucka monterad efter pannan, den hörs ingenting. Det är en skumlist som luckan slår emot. Däremot så har jag fått obalans i min A3 brännares fläkt vilket ger stomljud. Kom helt plötsligt. Kanske en pellet snurrat med ett tag och gjort åverkan.
Min Tigex 25 klapprar en hel del, tror den är för liten i förhållande till skorstenens längd och dim...

När det gäller fläkten så kanske det är så att under årens lopp så har det bildats ett lager med damm/spån mm mm på fläktens vingar. När detta lager blir tillräckligt tjockt så lossnar plötsligt en del och du har fått obalans i fläkten.

Ta och demontera fläkten och rengör den försiktigt så att du inte kröker någon vinge i fläkten (tunt material) och sätt sedan tillbaka den. har du tur så var det obalans pga "smutlagren" på flänktens vingar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
perbjorkvbg
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 07 mar, 2005 21:28

Inlägg av perbjorkvbg »

Hej, jag har borstat rent vingarna med en pensel men det hjälper inte. Noterat att det sitter ett litet clips på en vinge. Antar att det är balanserat med hjälp av den, kanske har någon lossnat och därav obalansen. Hursomhelst är lösningen att byta fläkt säger installatören då de inte balanserar fläkhjulet. 1600:- inkl moms. Men kanske finns en billigare lösning. Clas Ohlson säljer en ganska lik trumfläkt 230 VAC med väldigt lika dimensioner för 398:-. Den har justerbar luftvolym så ger den bara minst lika mycket luft så skulle den funka. Har ingen lust att punga ut med 1600:- för en 3 år gammal fläkt.
Skorsten som jag har är 10,5 m med ett insatsrör 100mm diameter. Ställer jag dragluckan på 30 mm så står den ganska stängd och brännaren suger luft mestadels genom fläkten. Har tätat alla andra luftöppningar på pannan. När oljebrännaren fanns såg man lågan när luckan var stängd. Har tätat med värmetålig silikon alla luckor. Plastfolie först annars fastnar luckorna. Elden bränner bort folien sen. Min panna var väldigt otät..

MVH Per
Ecotec A3, klafreströms panna -64. Feb -05
perbjorkvbg
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 07 mar, 2005 21:28

Inlägg av perbjorkvbg »

Jag löste fläktobalansen med ett litet gem och lite epoxilim. Letade reda på ett fläkthjul där jag räknat ut att en vikt saknades och limmade dit gemet. Ingen obalans längre. Kostnad ca. 1 kr.

MVH Per
perbjorkvbg skrev:Hej, jag har borstat rent vingarna med en pensel men det hjälper inte. Noterat att det sitter ett litet clips på en vinge. Antar att det är balanserat med hjälp av den, kanske har någon lossnat och därav obalansen. Hursomhelst är lösningen att byta fläkt säger installatören då de inte balanserar fläkhjulet. 1600:- inkl moms. Men kanske finns en billigare lösning. Clas Ohlson säljer en ganska lik trumfläkt 230 VAC med väldigt lika dimensioner för 398:-. Den har justerbar luftvolym så ger den bara minst lika mycket luft så skulle den funka. Har ingen lust att punga ut med 1600:- för en 3 år gammal fläkt.
Skorsten som jag har är 10,5 m med ett insatsrör 100mm diameter. Ställer jag dragluckan på 30 mm så står den ganska stängd och brännaren suger luft mestadels genom fläkten. Har tätat alla andra luftöppningar på pannan. När oljebrännaren fanns såg man lågan när luckan var stängd. Har tätat med värmetålig silikon alla luckor. Plastfolie först annars fastnar luckorna. Elden bränner bort folien sen. Min panna var väldigt otät..

MVH Per
Ecotec A3, klafreströms panna -64. Feb -05
Skriv svar