Ni med biomatic

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Ni med biomatic

Inlägg av André »

Håller som sagt på o letar grejer till kompisens ny anläggning..

Nu undrar jag hur många ton pellets ni kan köra innan rökgastempen stigit med 50 grader el hur mycket pellets ni brukar köra mellan sotningarna o rengöring av brännarkoppen.. Han kommer nog att förbruka 12-14 ton/år så då vill man inte stå med viskan i pannan stup i kvarten.. :wink:

Det va ju tänkt en janfire nh men de verkar va svårt att få fram den o desutom gav janfire rådet att inte ha så brottom att köpa den.. Vänta gärna så vi får referenser på hur den funkar innan du köper sa killen.. :?
Blev lite fundersam + att biomaticen fick kanon värden i äfabs test.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag har kört 1 ton nu och jag har inte märkt någon större förhöjning av rökgastempen. Jag sotade den för 800 kg sen ungefär, börjar väl bli dags att sota igen, inte för att jag tror det behövs men det skadar ju inte.
Den sköter sig själv och bara tuggar i sig pelletsen :D
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Enligt thermia så bör pannan sotas då avgastempen stigit med 50 grader men att de är effektivare ju oftare de görs..
Samma råd ger äfab med pellets eldning 50 graders avgastemp ökning..

Kan de va rimligt som de stod i äfabs test att enligt thermia behöver man bara rengöra brännar koppen 1 g/år om man förbrukar 5-6 ton pellets/år.. :? :shock:
De va med normal pellets standard men jag tycker de lät långt mellan rengöringarna av koppen.. Har iof sett bilder (tror de va i pelletseldnings handboken) då koppen istort sett är full med aska/sintrings rester..

Jag har inte luftslitsarna nere i koppen täckt med aska/sintring då jag rengör koppen efter 1300 kg pellets..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

:shock: 50°c :shock: Så mycket har mina rökgaser aldrig stigit 8)
Thermia Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Joachim A skrev::shock: 50°c :shock: Så mycket har mina rökgaser aldrig stigit 8)
Hur länge el många kg pellets kör du mellan sotningarna??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

sotade i går 5 månader sedan sist :lol:

men i snitt blir det ungefär 1700kg mellan ungefär tänkte jag skulle öka på det lite i vinter
Thermia Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Joachim A skrev:sotade i går 5 månader sedan sist :lol:

men i snitt blir det ungefär 1700kg mellan ungefär tänkte jag skulle öka på det lite i vinter
Hur mycket har avgastempen stigit då??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

jag har kört 800kg.. har en rökgas temp på 124 grader.. har stigit i från ca 90 grader..

har gått ganska fort upp tycker jag.. Kollade nu när Brännaren gick.. det är väll då det är intressant..?
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Joachim A skrev::shock: 50°c :shock: Så mycket har mina rökgaser aldrig stigit 8)
Jag har sotat två gånger sen Juli, och inte märkt några drastiska ökningar av rökgaserna... Enligt installatören så stämmer inte den interna rökgasmätaren speciellt bra och man kanske borde köpa en extern termometer och mata in bakom dragluckan..
Biomatic 20+
Skriv svar