Stödvärme eller ej?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Stödvärme eller ej?

Inlägg av Älghår »

Lite nyfiken om ni kör inställningen pellets/el eller enbart Pellets?..

Känner mig lite snål :oops: när hela familjen har duschat och elpatronerna går in och stöttar upp.. Men om t.ex. det skulle bli ett ofrivilligt stopp (t.ex. pelletsen tar slut) och man har enbart pellets inställt, slår då pannan ändå över till el-läge? Dessutom funderar jag fortfarande på om garantin påverkas ifall man själv uppgraderar pannan med den nyare programvaran..
Biomatic 20+
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Vi kör pellets/el om pelletsen strular är det skönt att elen tar över. Vid vilken temp går elen in, är det 50 grader?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Yepp.. vid 50 grader går att ställa om jag inte minns fel..

OBS detta är först o främst för varmvatten inte värme OSB
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Jag kör på läget: "Pellets" , när vi är hemma... Då märker man ju om det blir kallt. :shock:
Men om vi åker bort längre än över dagen så knappar jag över på "Pellets + El".
Ett alternativ borde ju vara att sätta "Start stöd värme" på en låg temperatur...

/ Fredrik
PS. Som just nu kör på el! :evil: i väntan på att få skorstenen tät... DS.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

:oops: Har inte kopplat in elen än :oops:
Thermia Biomatic 20+
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Per-Erik skrev:Yepp.. vid 50 grader går att ställa om jag inte minns fel..

OBS detta är först o främst för varmvatten inte värme OSB
Start stödvärme går att ställa in i menyerna... Fabriksinställningen är 15 grader, alltså 15 grader under pannans börvärde. Så om pannans börvärde är 65 grader så går elen in vid 50 grader...

Tänk på detta om Ni använder difftank styrningen! Sätter man difftanken på 20 grader så kommer ju elen att gå in innan brännaren startar! :shock:

Eller har jag fattat fel??? :? :oops: :wink:

/ Fredrik
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Johan L
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 03 jun, 2005 14:29

Inlägg av Johan L »

Nu är äntligen hela anläggningen på plats och med tre färska ton i förrådet ser jag fram emot vintern! Än så länge funkar allt perfekt...

Angående stödvärmen så prioriterar jag att maximera varmvattenuttaget till familjens hörnbadkar. Jag har kollat upp variationerna i panntemperatur under normal drift utan varmvattenuttag, och sett att tempen då aldrig understiger ca. 73 grader (börvärde 80 grader, nollgradigt ute). Alltså ställer jag "Start stödvärme" på 10 grader för att elen skall gå in så for jag tar ut lite större varmvattenmängder. Det må kosta lite extra, men det är trist när det vattnet kallnar...

Under smällkalla vintern blir nog de naturliga svängningarna i systemet större, och då kanske jag får öka "Start stödvärme" något.
Thermia Biomatic 20+, 3m skruv från ett Pellistore-förråd
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Re: Stödvärme eller ej?

Inlägg av johansjostrand »

Älghår skrev:Känner mig lite snål :oops: när hela familjen har duschat och elpatronerna går in och stöttar upp
Hehe.. Jag känner igen den där snålheten! Jag tyckte likadant för några år sedan. Men jag har på något sätt omvärderat mina tankar om uppvärmning. Komforten står på första plats och om man utgår från att husets värme och varmvattenbehov kostar ca 1 kr /kWh vid full eldrift blir det ju ändå fruktansvärda besparingar med pellets, vp eller vedeldning i sista ändan. Även om man får stötta med el nån gång ibland, Men det är ju mitt sätt att räkna...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
ing._med_pellets
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 28 jul, 2005 22:46
Ort: Vallentuna

Inlägg av ing._med_pellets »

Becker skrev: Start stödvärme går att ställa in i menyerna... Fabriksinställningen är 15 grader, alltså 15 grader under pannans börvärde. Så om pannans börvärde är 65 grader så går elen in vid 50 grader...

Tänk på detta om Ni använder difftank styrningen! Sätter man difftanken på 20 grader så kommer ju elen att gå in innan brännaren startar! :shock:

Eller har jag fattat fel??? :? :oops: :wink:

/ Fredrik
Tyvärr så fungerar inte stödvärme och difftankstyrning som det ska med nya programmet. Stödvärmen slår till oavsett hur du ställer tillslagstemperaturen. Se tråd: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2262

Är det någon på forumet som vet vad detta beror på? Thermia orkar jag inte ringa för från dem får man inga svar. :evil: Bara besked att de ska återkomma och det har aldrig hänt hittills. :(
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
Skriv svar