VikingBio fläkt ur funktion

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Archima
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 02 dec, 2023 14:50

VikingBio fläkt ur funktion

Inlägg av Archima »

Det är så att min far har installerat en begagnad VikingBio 20 -09 i sitt hus och den har fungerat bra fram till några veckor sedan då jag misstänker att flertalet strömavbrott i området har förstört fläkten.

När man startar den så hänger sig fläkten och den får upp varning om "fläkt ur funktion" men petar man igång fläkten med fingret så startar den upp normalt och fungerar fram tills att fläkten stannar och försöker starta upp igen.
Jag har plockat isär den och rengjort den på alla sätt som går men det har ej hjälpt.

Så jag har köpt och monterat dit en ny fläkt nu, den startar och går utan problem fram tills att inmatningen börjar då stannar den och varnar för fläkt ur funktion igen.

Jag har ett Viking Vbios konv 006 chip i denna samt en molex modul emellan då förra fläkten också va av samma modell så skrev dem där jag beställde att jag ej behövde byta ut detta mot motsvarande Vbios konv 012 som de sålde.

Men nu verkar det som att jag ändå kommer behöva ha den nya versionen?
Eller finns det andra sätt man kan kontrollera innan?

Mvh
André K
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: VikingBio fläkt ur funktion

Inlägg av Echo Foxtrot »

Låter som kondensatorn till fläkten. Kan inte så mycket om vikingbio så jag kan tala om var den sitter, men två av tåtarna som går till fläkten går dit.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: VikingBio fläkt ur funktion

Inlägg av Stegatorparn »

Viking Bio har en 24 volts dc-motor som inte behöver någon kondensator.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Archima
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 02 dec, 2023 14:50

Re: VikingBio fläkt ur funktion

Inlägg av Archima »

När jag kollade igenom den nya fläkten ordentligt upptäckte jag att den vita kabeln i sockeln inte satt itryckt ordentligt och när jag tryckt dit den så började fläkten fungera och bete sig normalt så jag behövde aldrig något nytt chip och det verkar bara vara fläkten som gått för nu fungerar den strålande igen.

Tack för hjälpen oavsett.
Skriv svar