Vad händer? ingen cirkulation vid -20?

Skriv svar
jaernbroest
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 17 jan, 2024 21:21

Vad händer? ingen cirkulation vid -20?

Inlägg av jaernbroest »

Hej! Jag är lite grön på allt detta, men försöker läsa mig till å fråga runt, så jag ber om lite tålamod.

Jag har en iwabo s1x som sitter på en mollepanna 35, laddomat 21, öppet expansionskärl, etc. allt verkar vara enligt standard. Pannan å en stor tank står i garaget, så går det en kulvert upp till huset, däri står en lite mindre slavtank.

Igår så var det djefla kallt, runt -24. Jag såg hur en stor ångburst komma ur röret på taket till expansionskärlet. Jag gick in i garaget å såg att pannan står på över 95 grader, tankens övre på 97 grader, mellantempen ungf 85, sen botten på tanken var bara 60. Det "bubblar till" då å då, ca 2 sekunder långt, gissar på att det kokar till? Det är väl bottentempen som säger åt automatiken att stanna brännarn, den sensorn står på runt 80, men tempen gick ju aldrig över 60. Jag stängde av brännaren med brytarn (å sotade etc.)

Idag var det betydligt varmare, hela -7, och idag funkar det hela mkt bättre. Bottentempen på tanken upp mot 78-80 å stoppar brännaren. Inga ångbursts från röret ur taket.

Hade kylan något med det hela att göra? är det något med laddomaten som är knas?

Tacksam för svar
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vad händer? ingen cirkulation vid -20?

Inlägg av Stegatorparn »

Går laddpumpen i Laddomaten på högsta hastigheten?
Låter som det blir för dålig cirkulation genom pannan.
Kan också vara termostaten i Laddomaten som inte är riktigt frisk och öppnar för sent.
Vad blir det för returtemperatur till pannan mitt i laddcykeln?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jaernbroest
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 17 jan, 2024 21:21

Re: Vad händer? ingen cirkulation vid -20?

Inlägg av jaernbroest »

tack för svaret!
Går laddpumpen i Laddomaten på högsta hastigheten?
hur vet jag det? enda sättet jag vet att kolla om den är igång är att typ sätta en skruvmejsel mot den å lyssna mot örat.
Vad blir det för returtemperatur till pannan mitt i laddcykeln?
den var typ 80, så du har nog rätt att något var knäppt med laddomaten.

Efter att jag stängde av den och rengjorde, jag sotade även ur i bakre luckan etc, så nu verkar allt gå som vanligt igen. Kan det varit nån fluke bara?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vad händer? ingen cirkulation vid -20?

Inlägg av Stegatorparn »

De flesta små värmepumpar som tillverkats de senaste 30 åren har ett reglage för 3 hastigheter, vilket också brukar vara angivet på dess märkskylt.
Det är nog dags att byta termostaten i Laddomaten. Den levererades med 72°C termostat men det går också bra att sätta in en 63°C så börjar laddningen lite tidigare,
http://www.termoventiler.com/applicatio ... Manual.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jaernbroest
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 17 jan, 2024 21:21

Re: Vad händer? ingen cirkulation vid -20?

Inlägg av jaernbroest »

Tack @Stegatorparn !

Allt verkar snurra på bra nu, och eftersom vintern kom tillbaka här så får detta bli ett problem för våren/sommarn. Shunten till slavtanken inne i huset, den man ställer in varmvattnet ut till elementen, den kärvar som s4t4n och behöver bytas ut. Ska sätta in nå automatiskt där, nu går jag ju å vrider på den 2 ggr om dan, börjar bli tröttsamt :eye: Tänker att jag samtidigt kikar på detta då också.

Jag vet att det lilla filtret till tillvattnet till tvättmaskinen satte igen pga järnfällning, det var liksom helt rött å igensatt där (väldigt högt järn i markerna här.) Ska hålla ett extra öga hur det ser ut i värmesystemet.
Mats-i-Gbg
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 29 jan, 2024 10:20
Ort: Göteborg

Re: Vad händer? ingen cirkulation vid -20?

Inlägg av Mats-i-Gbg »

Hej
Det finns en sensor för temperatur inne i pannan som vid viss temperatur startar Laddomatens pump, oftast finns ett vred för detta på pannan. Det går alltså en ledning från pannan till Laddomaten som startar laddningen. Min panna är en Calmar V33 och Laddomaten 21. Med tiden verkar denna sensor i pannan åldras och mäta fel, trots att pannan är 90 grader och vredet står på 65 grader så startar inte Laddomaten. Man får då justera vredet till lägre start temperatur, i mitt fall 55 grader och då startade Laddomaten.
Janfire-Flex-A, Laddomat 21, Calmar V33 med två Acc. tankar
Villa (1926) 3 vån + källare ca 350 m2
Skriv svar