Biona utan fast kvarnhjul

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Capnet
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 20:52

Biona utan fast kvarnhjul

Inlägg av Capnet »

Har prövat att köra min Biona utan det fasta kvarnhjulet fungerar utan minsta problem varken uppstart eller under gång. Såg att det fanns en länk där Tobbe och Snillet även provat detta skulle vara intressant om ni eller någon annan provat en längre tid och kan dela med sig av erfarenhet tycker utan att mer exakt räknat att pellets förbrukningen ökar matar med ca 35% och ger en temp på 745 gr men det matar ju med hela pellets så det är svårt att att avgöra om 10% mindre matning ger mer eller lika mycket i åtgång askmängden minskar defenitivt.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Vilken sort pellets kör du. Mjuk, hård? Några andra justeringar i inställningarna eller kör du på original?
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
imsevimse
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 18:57
Ort: Småland

Inlägg av imsevimse »

Altså, är det inte så att pellets = energi och om man får en lägre matning så borde det innebära att effekten på brännaren minskar. Kvarnen har till uppgift att förse brännaren med jämnare tillförsel av bränsle. Jag har sett mätningar från Äfab som klart visar att variationen i förbränningen blir betydligt mindre med kvarn, än utan. Det är ju lite av hela ide'n med Bionan jämfört med andra fabrikat. Jag skulle också helt klart vilja höra ifall det finns någon som har fått bättre verkningsgrad eller annat utan kvarn. Hellst utan för många "jag tycker" :wink: .
Biona sedan början av 2000, nya brännarhuset, Mbio:s rökgasfläkt, Nibe City, 2x500l, 5St. Lesol 5AR
Capnet
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 20:52

Inlägg av Capnet »

SBE Brikett Energi hård pellets från värmland. Styrprogram 2,04 med nya Papstfläkten inga justeringar gjorda i styrprogrammet, så orginal.
Givetvis mycket tystar utan det fasta kvarnhjulet. Biona ägare sedan september 2004 mycket nöjd, värmer en villa på 240 kvm gångtid 12 tim per dygn vid ca 0 gr yttertemperatur.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

jo....

Inlägg av snillet »

Jo, den tråden du refererar till tar ju upp en test under tid.....

För min del funkade det "sådär", faktiskt belv resultatet bättre när jag bara filade ned kvarnhjulen lite så den maler lite grövre.

De finaste partiklarna har en tendens att blåsa rakt in i pannan innan de brinner upp annars.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar