MIN läge eller ej?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Åland
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 28 nov, 2005 10:10
Ort: Mariehamn Åland

MIN läge eller ej?

Inlägg av Åland »

Ställde upp matningen till 30% på skruven och fläkten till 35% i MIN-läget så att den använder detta läge oxå. Nu då det är någon + grad ute så räcker det för att hålla panntempen. Läste dock på Mrpellets sida att man skulle inte skulle behöva använda detta läge. Hur gör ni?

Vad har ni för inställning på de andra lägena? Är det någon som provat med full matning (100%) på HÖG tex?

Mitt hus (byggt 1929) är på 230 m2 + källare 135 m2 som inte värms (ännu). Pipan är 10 m med ett syrafast insattsrör på 100 mm. Kör nu med dessa inställningar:

MIN :wink: skruv 30%; fläkt 35%
LÅG :D skruv 50%; fläkt 36%
HÖG :twisted: 90%; fläkt 41%

Jag bor på "Oljekonservativa" Åland så här finns ingen hjälp att få. Får experimentera själv. Kom gärna med kommentarer.
Thermia Biomatic20+
Termomatic ERA
6,5 kbm förråd
patrick
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: lör 13 nov, 2004 19:48
Ort: Stockholm/Tumba

Inlägg av patrick »

Inställt av installatör.

Hög S 60 F 40
Låg S 50 F 29
Min S 40 F 25
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
Gäst

Inlägg av Gäst »

min: Skruv:35 Flakt:32
lag: Skruv :48 Flakt:37
hög: skruv:60 Lüfter:42

Bequem 50 Burner

Setting by Installatör




http://de.geocities.com/hohlaender/pellets/pellets.htm
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: MIN läge eller ej?

Inlägg av André »

Åland skrev:Ställde upp matningen till 30% på skruven och fläkten till 35% i MIN-läget så att den använder detta läge oxå.. Läste dock på Mrpellets sida att man skulle inte skulle behöva använda detta läge. Hur gör ni?

Vad har ni för inställning på de andra lägena? Är det någon som provat med full matning (100%) på HÖG tex?

MIN :wink: skruv 30%; fläkt 35%
LÅG :D skruv 50%; fläkt 36%
HÖG :twisted: 90%; fläkt 41%
Du har aldrig fått pannan/brännaren injusterad??
Har du någon motdragslucka om så är vilket undertryck är inställt??

Tycker du/ni verkar ha mycket fläkt.. :? Har själv motdragsluckan ställd på 10 pa el 1 mm vp o kör bara på hög läget då jag kör mot ack.. Inställningarna är skruv 67% fläkt 32% men de kanske beror på vilken panna man har.. :?
Mr.pellets tyckte jag kunde använda lågläget oxå o ha de ställt på skruv 52% fläkt 28%

100% matning är om den är uppdaterad till 25 kW med större brännarkopp.. vid fabriksinställningen är de 70% skruv o 36% fläkt o då är den på 15 kW..

Tycker du ska ringa mr.pellets o höra vad han tycker o han är lätt att prata med..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Åland
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 28 nov, 2005 10:10
Ort: Mariehamn Åland

Inlägg av Åland »

Nä... ingen injustering. Det var med nöd jag fick en rörkrökare att installera pannan (mycket tjat om att olja var mycket bättre) :evil: Dock är min pelletsleverantör på utbildning hos Thermia, så vi får se vilka knep han kan då han kommer tillbaka.

Pannan sotar vid lägre fläkt inst. Har ökat dem med 1-2% tills soten minskade. Jag har ingen draglucka nu men ska installera en snart.
Thermia Biomatic20+
Termomatic ERA
6,5 kbm förråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Åland skrev:Dock är min pelletsleverantör på utbildning hos Thermia, så vi får se vilka knep han kan då han kommer tillbaka.

Pannan sotar vid lägre fläkt inst. Har ökat dem med 1-2% tills soten minskade. Jag har ingen draglucka nu men ska installera en snart.
Får han utbildning så fixar han lätt justeringen bara han har o kan med rökgasinstrument så.. :wink:

Då har du gått rätt tillväga med justeringen..

Hur ser lågan ut??

Innan du pelletslev. kommer till dej o kan justera in brännaren så se till att motdragsluckan är på plats så att brännaren blir justerad efter luckans inställning.. Då kommer de att bli bra..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Åland
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 28 nov, 2005 10:10
Ort: Mariehamn Åland

Inlägg av Åland »

Lågan är ljusgul, det lilla man ser genom "pelleskåpet" (som jag kallar det lilla insp.rör på Biomaticen). Läste följande artikel:

http://www.swd.se/pellets/forbrlara.htm

Jag har svårt att komma upp i 170 C rökgastemp, som de rekomenderar, min ligger på 80 - 110 C (intern givaren). Uppe i skorstenen har jag inte mätt ännu. Fick inte låna stektermometern :cry: .
Thermia Biomatic20+
Termomatic ERA
6,5 kbm förråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ok de låter hyfsat men för att få det perfekt måste rökgasinstrument användas..

Biomaticen har inte högre rökgastemp.. :wink:
De ska tydligen ligga en plåt el liknande uppe under sotluckan som ska gå flytta för att få högre rökgastemp.. De va vär nån här på furumet som hade 250 grader el nått men då hade plåten hoppat på sidan i transporten..

Såg i detta test att biomaticen hade en rökgastemp mellan min 63 grader o 117 grader vid max effekt.. Rätt effektiv om så säger.. 8)
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... r_2005.pdf

Stektermometern är bara att diska av så märker dom inget o dessutom är det rent (inte till färgen) inga bakterier i aska/sot.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
per pellet
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 20:35
Ort: Järfälla

Inlägg av per pellet »

Är det någon som har Biomatic 20+ och faktiskt har reglerat in rökgastemperaturen genom att lägga något under "locket" ovanpå tuberna?
Jag tycker att jag någon gång har läst om någon som petade in brickor där. Hur mycket lyfte ni isåfall "locket"? (Hur tjocka brickor).
Hur mycket gav det i ökad rökgastemp?
Jag måste antagligen göra något åt de låga temperaturerna, eftersom jag har 9 meter tegelskorsten. Jag har inte vågat mäta på toppen än...
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Min installatör la en 2 mm tjock bricka under "locket".
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

wertok skrev:Min installatör la en 2 mm tjock bricka under "locket".
Intressant, hur höga rökgaser har du?
Biomatic 20+
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

wertok skrev:Min installatör la en 2 mm tjock bricka under "locket".
Ett tips från min installatör var att: Borra ett hål i ena kanten på plåten och gänga detta för att sedan dra i en bult. Då kan man ju enkelt justera glipan, och därmed också temperaturen.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Vad är det för lock ni snackar om?
Nyfiken som blivande Biomatic användare ;-)
Några bilder kanske :-)
/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
jolevik
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 21:46
Ort: Bohus-Björkö

Inlägg av jolevik »

Inställt av installatör.

Hög S 65 F 38
Låg S 58 F 29
Min S 37 F 20

5 dygn efter installation är drifttiden: Hög 2 tim, Låg: 4 tim samt Min 55 tim. Jag har inte ändrat på dessa inställningar och vad jag kan se så funkar det OK hittills. Utetempen har hållit sig kring nollan och jag har brännt iväg ca 1,5 säckar SÅBI-pellets per dygn. Installatören sa att han ställt in brännaren efter värdet på SÅBI-pellets.

Mitt hus (byggt 1912) är på 200 m2 + källare 75 m2 som inte värms (ännu). Pipan är 9 m med ett syrafast insattsrör på ca 100 mm (vet ej exakt).

Funderar på att sätta in en dragbegränsare?!
CTC 256B från -71 + BeQuem 20D (installerad dec 2005)
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

pitch skrev:Vad är det för lock ni snackar om?
Nyfiken som blivande Biomatic användare ;-)
Några bilder kanske :-)
/Pitch
Kolla in patricks bild i denna tråd:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1728
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Skriv svar