Biona brännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Re: Besynnerligt

Inlägg av snillet »

pitch skrev:
Roli skrev:
snillet skrev:Det är och förblir besynnerligt att min fungerar.
Det borde den inte göra 8).
Du kammar och klappar den väl "medhårs" medans andra försöker med "mothårskamning"..... :wink: :? :wink:

Brukar ju inte funka speciellt bra på katter...........
Det stod inget i manualen att man skulle behandla den som en Tamaguchi...

/Pitch
Inte f-n klappar jag brännaren :lol:
Har nog upp med att klappa min Peugeot så den fungerar bra.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Meter
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 02:37
Ort: Enköping

Inlägg av Meter »

Jag måste försvara Bionan.
Jag köpte en biona 2003, inga som helst problem med den förutom det jag ställde till med själv, (glömt fylla på pelletsförråd, inte grovrensat det jag sopade upp från garagegolvet när jag sågade ved), jag har även kört väldigt varierande kvalite på pellets och den bara fungerade. Hösten 2004 flyttade jag till ett annat hus där det redan satt en pelletsanläggning monterad, en Janfire Flex A i en CTC265, någon menade att bionan inte var färdigutvecklad, som om Janfiren skulle vara det! Den gissar väldigt mycket, t.ex.att den har tänt och att den brinner. Jag hade problem med ett lite matt tändelement visade det sig, vilket gav sporadiska gengassmällar så huset och tomten såg ut som en Zebra emellanåt i vintras och pannrummet skall vi inte tala om. Min Biona är en kamrat fodervärd till den här vintern, packade upp den ur kartongen som den stått i ett år och stoppade in den i pannan och i med kontakterna, fyllde matarskruven, på med stömmen och sedan har den gått i tre veckor utan problem, det enda jag gjort på brännaren är att tömma sinterkoppen innan monteringen. Jo Bionan är ju väldigt opålitlig och har mycket utveckling kvar till skillnad mot konkurenterna och underhållet skall vi inte tala om. ;-)
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Jag tror att rent allmänt att vilken än brännare man väljer så är man "möjligen" utsatt för problem. Ingen brännare är idag färdigutvecklad. Dvs är redo att stoppa in i valfri pann och inte minst skortstens kompination

Många kan säga att min brännare har åtmintåne inte varit något probelm...

Men grattiis då har man kanske en lyckad pann och skorsens kombination. Samman brännare i någon annan kombination är helt misslyckad.

Jag tror inte man kan dömma ut en brännare om man haft den i sin panna och sedan testat någon annan brännare som fungerat. Den misslyckade brännaren skulle säker klarat sig annorlunda i en annan kombination.

Om man läser om de mest använda brännarna här på detta eminente forum så kan man konstatera att, av det som skrivs, alla har problem (även thermia André :wink: ).

Jag skulle tippa att vi har en 5-10 års period framför oss innan brännarna är fördigutvecklade, vi som kör just nu är "early adopters" (eller hur de nu stavas).

Hur som helst inget är enkelt och inget är självklart. Må gott och ha en trelivt kväll (nu ficka jag skriv kramp....
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

ztz skrev:
Jag skulle tippa att vi har en 5-10 års period framför oss innan brännarna är fördigutvecklade, vi som kör just nu är "early adopters" (eller hur de nu stavas).
JO, dessvärre e de nog så.

Man kan ju glädja sig åt att när det är dags att byta sin brännare om 15-20år (det är den livslängden de flesta hävdar att brännarna har, vi får se) så finns det produkter som verkligen lever upp till det som så många av tillverkarna lovar att deras grejer skall göra NU.

Även mr ÄFAB (Bengt-Erik Löfgren) som ju faktiskt befinner sig mitt i getingbot i branschen, har uttalat sig att det måste till en skärpning och mycket utveckling.

Pelletseldning kan vara precis lika enkel som en elpanna, förhoppningsvis kan investeringsstödet för bioenergi som kommer efter årsskiftet bidra till detta ?

Med detta menar jag inte att det INTE har hänt något de senaste 5 åren, det har det ju. Låt oss bara hoppas att man om 20år kan få en komplett helautomatisk pelletspanna för samma penningvärde som man idag får t:ex en thermia biomatic anläggning.

Inte orimligt tycker jag.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar