ang effektläge

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

ang effektläge

Inlägg av spliffan »

Hej alla pellisar!!

Jag är ny i branschen och behöver lite tips.. har en flex-a och en nibepanna
Ligger nu på runt 0grader ute i snitt.. har inga som helst problem att få upp värmen i kåken snarare tvärtom.. har elementen påvridna bara litegrann..

kör på effektläge 3 och shunten står på 3:an..

Nu frågorna 1:kan jag prova att vrida ner till effektläge 1?
2: kan man kanske höja shunten mer om det behövs?
3: om panntemperaturen kommer upp i sina 70grader är effektläget nog då??
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

När det är runt 0:an så kan jag också köra på 1:an, förutsatt att inget varmvatten tas ut. Är man hemma och spolar lite varmvatten då och då (Diskmaskin, dusch, etc) så går brännaren konstant + att panntempen sjunker under den temperatur då elpatronen går in. Detta är ju inte önskvärt :)

Men du kan ju alltid testa att köra på ettan och kolla om den klarar av att hålla värmen på pannan.
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

Men om jag stänger till shunten lite.. ökar väll temperaturen i pannan?

Jag har nästan inte elementen påvridna alls.. vrider jag på fullt nu så får jag 150grader i huset
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

spliffan skrev:Men om jag stänger till shunten lite.. ökar väll temperaturen i pannan?

Jag har nästan inte elementen påvridna alls.. vrider jag på fullt nu så får jag 150grader i huset
Det var inte dåligt :)

Nu är jag nog ute på hal is här, och någon med mer erfarenhet bör kanske ge sin bild, och rätta mig där jag har fel.

Om du har termostater (och bortser från värmeförluster i elementledningar som inte värmer huset), så tas lika mycket värme ut ur "pannan" oavsett hur mycket värme du shuntar ut. dvs. Lika mycket energi går att i huset.

I så fall minskar inte energibehovet för att du sänker framledningstemperaturen. Alltså kommer det inte att påverka vilket effektläge du måste köra på.
blomman
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 18 dec, 2005 14:56

Inlägg av blomman »

Hur många grader chuntar du ut till radiatorerna?
Det är nog bättre att chunta lite mycket och vrida av elmenterna så att du får tillbaka så varmt vattten som möjligt till pannan.Annar så blir det en ganska stor effektförlust om det kommer kallt vatten tillbaka hela tiden.
Syrran har nyligen satt in bergvärme och om dom chuntar ut ca:55* så får dom i retur ca:45-50* kanske något att tänka på tror jag i alla fall :?
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

jag shuntar ut 50grader nu.. och när det är +grader ute så har jag nästan termostaterna avstängda...
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
blomman
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 18 dec, 2005 14:56

Inlägg av blomman »

Ok.Personligen skulle jag hellre stänga dom helt än att sänka brännaren.Smaken är ju som baken.
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR
Mvh/blomman
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

När det gäller shunttemperatur, så gäller det att ha så låg shunttemperatur man kan, utan att temperaturen sjunker i huset.
Man får alltså öppna elementen fullt och testa. Då får man minsta möjliga förluster.
När det gäller returvattnets temp, så gäller samma sak, säger de som begriper sig på, alltså, lägsta möjliga ger minsta förluster. Litet svårare att påverka dock.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Skriv svar