Biomatic med separat Bequem?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
bokmal
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 19 nov, 2005 00:26
Ort: Leksand

Biomatic med separat Bequem?

Inlägg av bokmal »

Nu har jag efter moget övervägande (nåja så moget ett frö kan vara ...) kommit fram till följande:

Jag vill ha en Bimaticpanna för den verkar bra även om vissa (överkomliga?) problem har framkommit här på forumet. Sen vill jag göra mycket av jobbet själv då de offerter jag fått av lokala rörmokare är alldeles för dyra.

Oljan är slut i under andra halvan av januari och varken jag eller någon rörmokare har möjlighet att sätta in pannan så tidigt. Om jag och mina händiga vänner skall göra det så blir det på sommaren.

Slutsatsen blir att köpa en Bequem 20D -brännare och skruva in den i Erylpannan för att överleva vintern. Sen köper jag en separat Biomaticpanna utan brännare som jag sätter in i sommar. Jag har räknat ut att på det sättet spar jag ca 15000 även om jag köper rör och tar in hjälp för 10000.

Om jag förstått det hela rätt så är separata brännare och panna i princip samma sak som den integrerade pannan. Verkningsgraden och Biomatics andra fördelar borde alltså vara exakt lika. Den enda skillnad som blir är att elektronikstyrningen sitter på brännaren istället för på pannan, eller? Dessutom kan man inte installera den där avancerade shuntstyrningen men det tänkte jag ändå inte göra. (Det lutar åt två termomatic-styrda shuntar.)

Kritik välkomnas!
Biomatic 20+ 2006
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Re: Biomatic med separat Bequem?

Inlägg av Joachim A »

bokmal skrev: Om jag förstått det hela rätt så är separata brännare och panna i princip samma sak som den integrerade pannan. Verkningsgraden och Biomatics andra fördelar borde alltså vara exakt lika. Den enda skillnad som blir är att elektronikstyrningen sitter på brännaren istället för på pannan, eller? Dessutom kan man inte installera den där avancerade shuntstyrningen men det tänkte jag ändå inte göra. (Det lutar åt två termomatic-styrda shuntar.)

Kritik välkomnas!
Skillnaden förutom att du får kröka rygg för att ändra inställningar på brännaren :lol: , Är 6Kw elpatron istället för 9Kw.

den "avancerade" shunt styrningen passar även till Bequmen då det är samma kretskort i Bequmen som i Biomaticen. :D
Thermia Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Biomatic med separat Bequem?

Inlägg av André »

bokmal skrev:
Oljan är slut i under andra halvan av januari och varken jag eller någon rörmokare har möjlighet att sätta in pannan så tidigt. Om jag och mina händiga vänner skall göra det så blir det på sommaren.

Slutsatsen blir att köpa en Bequem 20D -brännare och skruva in den i Erylpannan för att överleva vintern. Sen köper jag en separat Biomaticpanna utan brännare som jag sätter in i sommar. Jag har räknat ut att på det sättet spar jag ca 15000 även om jag köper rör och tar in hjälp för 10000.

Kritik välkomnas!
Helt rätt.. :D
Du spar många sköna slantar på de sättet o sen är det bara elpatronseffekten som skiljer som Joachim A skrev..
Verkningsgraden blir den samma som om du köpt biomatic+/20+

Byter du pannan på sommarn så behöver du nog inte ta in så mycket hälp då de inte är nån stress.. :wink:

Du köper väl brännaren o pannan i norr/Umeå o före februari då priset ska upp 6% som förmodligen gäller hela landet??
Där kan du tjäna minst 10000:- till..
Bequem 20D kostar 19800:- med lilla motorn o skruv men om du tänkt bygga bulkförråd ta stora motorn med en gång...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag funderar på att sätta in en lös bequem i en elektroniklös biomatic av det skälet att jag då får större flexibilitet i brännarvalet. Blir detta dyrare eller billigare än den integrerade? Jag kan då byta ut en brännare om det skulle visa sig att brännaren skulle krångla mer än lovligt. Inte för att det finns någon större risk eller? :roll:

Ok jag får böja lite rygg men jag hade inte tänkt att bosätta mig i pannrummet. Vid behov kan väl byta ut patron till 9 kW, antingen vid inköp eller efteråt. Huvudsäkringen är på 16A så jag kan väl slå på ugnen för att komma åt de sista 3 KW innan propparna går :wink: Man kanske kan bygga en liten kylanläggning till huvudsäkringarna :roll: :wink:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
bokmal
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 19 nov, 2005 00:26
Ort: Leksand

Inlägg av bokmal »

Tack för svaren. Jag skall köpa grejorna före februari men efter nyår så bidraget gäller! Jag har pratat med Mrpellets i Värnamo och där blir det 4000 kr dyrare med separata grejor, jämfört med integrerat. Men alternativet för mig är att elda olja från januari till juli, dvs mer än halva årsbehovet. Besparingen med brännaren i gamla pannan blir ju bra mycket mer än 4000.

Får väl kolla med alternativen när det gäller priset och servicen.
Biomatic 20+ 2006
Danne
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 25 feb, 2005 23:38
Ort: Stockholm/Huddinge

Re: Biomatic med separat Bequem?

Inlägg av Danne »

bokmal skrev:
Slutsatsen blir att köpa en Bequem 20D -brännare och skruva in den i Erylpannan för att överleva vintern. Sen köper jag en separat Biomaticpanna utan brännare som jag sätter in i sommar.
Låter som ett klokt beslut.
Sen finns "risken" att du upptäcker att du inte behöver byta panna överhuvudtaget. :wink:

/Danne
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

bokmal skrev:Tack för svaren. Jag skall köpa grejorna före februari men efter nyår så bidraget gäller! Jag har pratat med Mrpellets i Värnamo och där blir det 4000 kr dyrare med separata grejor, jämfört med integrerat. Men alternativet för mig är att elda olja från januari till juli, dvs mer än halva årsbehovet. Besparingen med brännaren i gamla pannan blir ju bra mycket mer än 4000.

Får väl kolla med alternativen när det gäller priset och servicen.
Bara brännaren är 5000:- billigare i Umeå än hos mr.pellets.. :roll:

Sen ang. justering service mm de är inga problem.. Kör till i sommar efter pannbytet innnan du tar hem någon som gör finjusteringen..
Om de blir nå problem är de bara att låtsas att du nyköpt huset o vill kolla upp hur den är justerad.. :roll:
Man måste dra lite vita löngner ibland.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Bara brännaren är 5000:- billigare i Umeå än hos mr.pellets.. :roll:
http://www.forco.se/ är delarna köpta tillsammans ca 2 800:- BILLIGARE (47 200) än den integrerade (20+ för 50´). Kanske samma relation hos andra ÅF?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:http://www.forco.se/ är delarna köpta tillsammans ca 2 800:- BILLIGARE (47 200) än den integrerade (20+ för 50´). Kanske samma relation hos andra ÅF?
Forco är lika dyr som mr.pellets..

Biomatic 20+ inkl motdragslucka o stora motorn med 2 meter skruv ca 48000:- i umeå.. Bara biomatic 20+ går på 49900:- hos forco då ska man ha skruv, motor o motdragsluckan oxå..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag räknade inte med att Forco skulle vara billigast utan ville bara visa på skillnader i nivå. 8)

Menar du att konkurrensen verkligen fungerar inom detta område? Säljer ÅF till kunder utanför sina områden? Även till de som inte kan handla pellet hos dem (lite långt till Sörmland;0) Jag trodde att det var tilldelade områden, men det kanske inte är tillåtet inom EU. :)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev: Menar du att konkurrensen verkligen fungerar inom detta område? Säljer ÅF till kunder utanför sina områden? Även till de som inte kan handla pellet hos dem (lite långt till Sörmland;0) Jag trodde att det var tilldelade områden, men det kanske inte är tillåtet inom EU. :)
De är inga problem att köpa i umeå från hela landet.. 8)
Men priserna gäller inkl montering/justering inom rimliga avstånd..

Du beställer i umeå o pannan/brännaren går direkt från fabrik till kund.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar