Brytare :-)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Brytare :-)

Inlägg av snillet »

I morse fick jag en "va?" upplevelse 8).
Larmdioden vart tänd i hallen....

*tankarna började mala*

Uppsökte pannrum="ingen låga detekterad", hmm :?:

Kollar över grejerna, tar ut fotocellen, AHA, en liten kolbit låg och blockerade den :!:

Startar upp igen.....allt går jättebra, jag står å tittar på displayen å ser helt plötsligt att "skydd" dioden blinkar till ,å brännare stoppar.

:?: :?: :?: :?: är den spontana upplevesen av detta...den är ju kopplad till överhettningsskydd å pannluck-brytaren.

Lirkar lite på brytare å SKYDD dioden flimrar.

:!: AHA :!: igen.

Undrar om denna bråkat för mig länge ?, Skall nog byta den vid tillfälle.

När jag gick hemifrån vart allt helt ok iaf.

*håller tummarna*
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
imsevimse
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 18:57
Ort: Småland

Inlägg av imsevimse »

Samma sak hände mig för en vecka sedan.
Efter flera dagars oförklarliga stopp, ställde jag mig och kollade vad som hände. Precis innan brännaren stannade, såg jag att SKYDD dioden mattades ner i ljusstyrka. När jag rörde om bland kablarna, blinkade det lite olika mycket. Jag forskade inte vidare, utan bytte hela styrningen. Nu går den som en klocka igen :D . Har däremot funderat på vad som kan ha orsakat felet eftersom jag kör med en bygling över överhettningsskyddet. Jag tror att det måste vara något glapp någonstans.
Biona sedan början av 2000, nya brännarhuset, Mbio:s rökgasfläkt, Nibe City, 2x500l, 5St. Lesol 5AR
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Jaha...det verkar som om även de mest inbitna har problem med sin BIONA...

Det jag inte kan fatta är att styrenheten plötsligt kan bete sig som den själv vill...och oftast negativt för användaren...

Jag förstår att en kolbit kan hamna tokigt men varför fungerar inte hela systemet klockrent? Ska det inte göra det?
Det bör väl slå bakut och aldrig behöva starta igen innan man åtgärdat de allvarliga problemen.
Jag blev tom varnad av en sk "energirådgivare" när jag förklarade mina problem för honom att jag borde nog inte fortsätta använda systemet eftersom det mer verkade fungera som en mila....

Jag kör min panna på elpatronen à 6 kW numera eftersom jag inte vågar lämna hemmet när brännaren är igång...kallt som f****n när det går under -5...speciellt i duschen.

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

pitch skrev:
Jag kör min panna på elpatronen à 6 kW numera eftersom jag inte vågar lämna hemmet när brännaren är igång...kallt som f****n när det går under -5...speciellt i duschen.

/Pitch
Å fy fan tycker verkligen synd om dej.. :(
De blir spännade nu då när det pratas om kallare i hela landet.. Hoppas för din skull att dom har fel o de inte blir kallt nu då..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

pitch skrev:Jaha...det verkar som om även de mest inbitna har problem med sin BIONA...

Det jag inte kan fatta är att styrenheten plötsligt kan bete sig som den själv vill...och oftast negativt för användaren...

/Pitch
Hehe...inte problem med brännaren...,för min del.
Problem med en 31år gammal lucköppningsbrytare 8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
imsevimse
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 18:57
Ort: Småland

Inlägg av imsevimse »

Jag tror också att mitt fel är lokaliserat. Styrsystemet som jag bytte ut är c:a 4 år gammalt, och det verkar som ett relä satt lite dåligt i sin sockel. (vet inte om det har åkt i golvet när jag höll på med installationen :oops: ) Jag har visserligen inte bytt tillbaka för att se om så verkligen är fallet, men jag bryr mig inte riktigt heller, eftersom det är av en äldre modell som inte används längre.
Biona sedan början av 2000, nya brännarhuset, Mbio:s rökgasfläkt, Nibe City, 2x500l, 5St. Lesol 5AR
Skriv svar