Priser på Thermias skruv?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Priser på Thermias skruv?

Inlägg av Joachim A »

Är det någon som har koll på priset på Thermias Flexskruv system?
Thermia Biomatic 20+
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

jag har hört ca 1000:- / metern.. Vet inte om det stämmer med det är iallafall vad jag har hört..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag skulle snarare säga 6000:- som startkostnad plus 200:-/meter se Forcos prislista för ung. nivåer. Det kan ju diffa lite hos olika ÅF.
http://www.forco.se/energi/index1.htm
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Tack nu har jag lite att räkna på
Thermia Biomatic 20+
henricnystrom
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:04

Skruvpaket

Inlägg av henricnystrom »

Jag tycker inte du skall köpa deras skruvpaket. Jag använder deras brännare med skruv. Det smäller och knakar och känns kass! Köp något annat istället. Jag skall snart reklamera det hela. Drevet i brännaren är snart utslitet. Järnfilspånen rasar ned!
//Henric
Pellets känns ok.
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Inget bestämt än var bara ute efter prisupgifter.

kör man med skruv får man nog tyvär räkna med lite smällar o knakande inom rimliga gränser om det låter för mycket kanske det är felinstallerat?

Om drevet i Brännaren är nerslitet inom reklamations tiden så är det något som är fullständigt fel, har du pratat med dom som instalerade?

Tittade på slitaget på mina drev nu, och det finns inget slitage alls som syns ca 15mån drift.
Thermia Biomatic 20+
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Kan det vara så att det är motorn i 12D som du har problem med? De flesta som använder längre skruvar använder den stora motorn. Där har jag inte hört några klagomål och det finns ju ett antal i gång. Hör av er, ni som har Thermias lilla eller stora externa motorer!
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
henricnystrom
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:04

Brännartyp

Inlägg av henricnystrom »

jag använder Bionet-pannan med Beqeum-brännare. Denna brännare har inbyggd skruv för pelletsmatning från förråd in i brännarutrymme.
//Henric
Pellets känns ok.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Brännartyp

Inlägg av Stugsittaren »

henricnystrom skrev:jag använder Bionet-pannan med Beqeum-brännare. Denna brännare har inbyggd skruv för pelletsmatning från förråd in i brännarutrymme.
Det låter som en Bequem 12D brännare. Till den rekommenderas väl högst 3 m skruv och inte mer än en böj om jag inte minns fel. Stämmer detta på din anläggning eller överbelastar du motorn? De som har Bequem 15D eller 20D har en extern motor som tål lite mer stryk, det är dessa jag inte hört någon kritik mot.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:Kan det vara så att det är motorn i 12D som du har problem med? De flesta som använder längre skruvar använder den stora motorn. Där har jag inte hört några klagomål och det finns ju ett antal i gång. Hör av er, ni som har Thermias lilla eller stora externa motorer!
Stora motorn är samma (ser då ut å va iaf) som janfire har.. De smäller då inte i min 5 meters skruv utan bara lite knarr ibland..
Då spiralen är 50 mm o höljet 75 mm så klämms inte pelletsen så då ska de inte kunna bli några smällar..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Då spiralen är 50 mm o höljet 75 mm så klämms inte pelletsen så då ska de inte kunna bli några smällar..


Hur blir i böjarna? Är skruven så flexibel att den inte klämmer pelletsen om den ligger i spänn genom böjen?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Priser på Thermias skruv?

Inlägg av Stugsittaren »

Joachim A skrev:Är det någon som har koll på priset på Thermias Flexskruv system?
Har du grävt färdigt nu?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
Hur blir i böjarna? Är skruven så flexibel att den inte klämmer pelletsen om den ligger i spänn genom böjen?
Då det inte blir några smällar så antar jag att skruven/spiralen är så slapp så de är genom de som det inte smäller nå..

Bionan hade samma skruv (50 mm) till en 50 mm slang å då small de ordentligt ibland..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Re: Priser på Thermias skruv?

Inlägg av Joachim A »

Stugsittaren skrev:Har du grävt färdigt nu?
Ne killen med grävmaskin tycks ha annat o göra, sätter förådet i garaget i stället blir lite längre men det får jag ta.
Thermia Biomatic 20+
henricnystrom
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:04

Re: Brännartyp

Inlägg av henricnystrom »

Stugsittaren skrev:
henricnystrom skrev:jag använder Bionet-pannan med Beqeum-brännare. Denna brännare har inbyggd skruv för pelletsmatning från förråd in i brännarutrymme.
Det låter som en Bequem 12D brännare. Till den rekommenderas väl högst 3 m skruv och inte mer än en böj om jag inte minns fel. Stämmer detta på din anläggning eller överbelastar du motorn? De som har Bequem 15D eller 20D har en extern motor som tål lite mer stryk, det är dessa jag inte hört någon kritik mot.
Jag har endast 1,2 m skruv med en 45 graders böj. Min kompis har samma anläggning med 3 meters skruv med 2 st. 45 graders böjar. Båda anläggningarna smäller och äter drev. Vad som händer när det smäller det är ju att det blir som en pisksnärt i hela matningshistorien som sedan fortplantar sig in i hela mekanismen. Detta kan inte vara bra. Och att sedan dreven tar slut också... Jag är djupt besviken på att man inte har bättre koll på grejorna hos Thermia. Det här snacket med olika dimensioner på rör och skruv det tycker jag borde vara utprovat för länge sedan hos alla som levererar pellets-system. Eller skall det vara lite "Korea-shit" över pellets!
//Henric
Pellets känns ok.
Skriv svar