hur stor acktank?

Här diskuteras allt kring vedeldning
acktankaren
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 27 dec, 2005 17:23

hur stor acktank?

Inlägg av acktankaren »

Vi har en alpa1 tmv kombipanna. måtten i eldstad e ca 50x50x24cm vad kan en lämplig storlek på acktank vara?
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

Vad är pannan märkt med för effekt vid vedeldning??
stort hus?hur gammalt?kallt?varmt?

lennart
acktankaren
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 27 dec, 2005 17:23

akctank effekt

Inlägg av acktankaren »

Vi har inte eldat m ved ännu men tänkt att göra detta, oljan e lite stigande..det står 15-28kw på pannan om det e ved. vi har ett sutteräng tegelhus på 180 m2 byggt 1965. vad tror ni vad kan vi ha f acktank då?
Tolvan
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 21:59
Ort: HUSKVARNA

Inlägg av Tolvan »

Jag rekommenderar dig att läsa på Äfab's hemsida http://www.afabinfo.com/arkiv_doc/rapporter.htm, klicka på filarkivet och rapporter. Jag tror du kan räkan med c:a 12 liter x antalet kvm uppvärmd boyta, i mitt fall 12 x 131 = 1572 liter vatten. Hm, undrar om detta ska inkludera pannans vattenvolym (290l) :?: Som du ser i min signatur så har jag "för liten" acktank, åtminstone för bra "komfort" och eget tycke. Mina totalt 1290 liter räcker c:a 10-13 timmar när jag nu shuntar ut mellan 40-45 grader till elementen för 131 kvm uppvärmd yta (mellan 0 och -4 grader ute). Detta gör att värmen räcker precis mellan att jag eldar färdigt och går till sängs och tills jag går upp på morgonen. Jo, lite till räcker det ju, men jag hinner inte elda så pass mycket på morgonen innan jag går till jobbet så det räcker till kvällen... då har inomhustempen sjunkit några grader. Som tur är har jag både pellets och el för att fylla värmebehovet på eftermiddagen innan jag kommer hem.

Jag fyller på din tråd med min egen fråga vars svar även kan vara intressant för dig i det här fallet:

Jag tror inte det står något i Äfab's rapporter om effekten på pannan i proportion till acktankens storlek. Har man en onaturligt stor tank till en panna med "för låg" effekt så kan man ju sia om att det tar för lång tid att elda upp tanken i förhållande till energiförluster i bl.a isoleringen av tankarna innan man börjar ta tillbaks energin till pannan. Är det någon som vet hur man ska tänka i det här fallet, eller var man kan läsa mera på internet? Hm, sen slår det mig precis att det kanske inte är till pannan energin ska tillbaks som i mitt fall; en del har ju uttag för värme och varmvatten i tankarna... så denna fråga får väl gälla i de fall man tar ut allt sån't i pannan.
Senast redigerad av Tolvan den ons 28 dec, 2005 22:36, redigerad totalt 1 gånger.
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Det brukar inte vara någon höjdare att elda med ved i gamla kombi pannor. Dom är inte så effektiva och har en liten eldstads volym.

Är det ej omvänd förbränning så kan det bli höga rökgastempraturer när man försöker värma upp en acktank.

Jag skulle ha slängt ut pannan och skaffat en ved panna och ack som är dim för huset.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag håller med. Tänk om, det är bättre. Dyrare nu, men billigare i längden.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

Vet inte om jag riktigt vill hålla med om det föregående skriver....
Visst är det sämre verkningsgrad i äldre panna,givetvis..
men har man en fungerande kombipanna,VARFÖR INTE komplettera med tankar??
Betänk att du tar alldrig igen kostnaden på vad en ny panna med tankar kostar.Vi hamnar väl på ca 60-80tusen idag komplett??kanske mera.
Varför då inte köpa till 2x500l,laddomat med dubbelpumpar samt lite rör
låt säga 12-20tusen grovt räknat.
Samt montera en CBJ.

Du kan få till en gammal kobipanna rätt bra iallafall.
Jag ligger på rökgastemp 190-250c ca vid nysotat samt med turbulatorer i pannan.Detta är väl inte så dåligt om jag då jämför med en ny pannanläggning för en himla massa tuenlappar dyrare?

Tänker jag fel?? :roll:
Jag vill mena att du har oändlig payoff tid i detta fall??

varför inte förbättra befintligt om pannan är ok?
:wink:
lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jo vist är det så.Man får naturligtvis titta på pannan om den duger till nått.

Tycker det är lite konstigt att man alltid ska räkna payoff när det gäller värme prylar. Är det någon som fått en bra payoff på en bil tex ?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

250ºC i rökgastemp är ju sansat för en kombipanna. Nu har du ju ganska liten tankvolym. Hur länge eldar du för att ladda upp den?

I mitt hus har jag 2250 liter i tankarna. Det tar 6-7 timmar att ladda från kallt tillsåtnd, om det är kallt ute också. Det motsvarar två inlägg med ved i min nya panna, som har omvänd förbränning, keramik osv.

Med den gamla dubbelpannan hade det tagit 10-12 timmar och krävt 7-8 inlägg av ved. Mängden ved som gått åt hade varit åtminstone 25% större.

Det är ju inte bara pengar det handlar om, utan även bekvämlighet. Annars hade jag aldrig lagt solpaneler på taket, för de betalar sig inte så länge jag lever, jämfört med att elda med ved. Däremot kan jag räkna hem dem om jag jämför med att elda med oljan, som jag gjorde innan.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

Så sant Andreas!!
Varför skall man altid räkna pengar :lol:
Du har så rätt!men en bilfan får kosta hur mycket som helst....
Jo,det tar ca 4timmar att elda upp tankarna till 90c.
Skall klämma in en tank till när sommaren kommer.som jag har nu så räcker det att elda engång/dygn vid ca 3-8minus ute.då går det tre fulla vedinlägg.Visst står en SOLO INOVA högt på önskelistan..
Men det blir hiskeligt dyrt med den samt extra tank med vv slinga.
Skulle tänka mej att vedförbrukningen sjunker ganska bra.
Men de pengarna måste läggas på huset till våren då ny isolering samt ytbeklädnad skall på.
Treglasfönster de skippar jag på nedre våningen.Däremot kommer sådana att monteras på övervåning då jag köpte 5st nya SP tvåluftsfönster för 10tusen kr!

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Har oxå endel på pannrums önske listan..
Solvärme tex..

Men nu är junior planerad till 22 Mars så
det blir lite lugnt med pannrums investeringar på ett tag :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Tolvan
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 21:59
Ort: HUSKVARNA

Inlägg av Tolvan »

Jag måste ha varit snurrig när jag skrev ett inlägg längre upp; det finns ju visst en artikel hos Äfab som behandlar acktankarnas storlek i förhållande till pannans effekt --->> http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artikla ... torlek.pdf

LÄS DENNA ARTIKEL! Den behandlar det mesta man behöver veta för att välja rätt storlek på tanken. Dock är det ju lite knepigt att räckna med sitt eget effektbehov utan att man vet det, och det kan väl var lite pyssel att komma fram till rätt siffror, men hur man räknar när man vet sitt eget behov står i artikeln.

Äfabs skriver i ett av styckena i artikeln att antal inlägg inte hinns med innan det är sängdags, och så kan väl vara. Men vad är det som säger att man måste ladda upp tankarna fullt innan man lägger sig... man kan ju lägga in sista inlägget innan man lägger sig så det brinner en bit in på natten. Jag skulle nog personligen tycka att det vore skönt med lite "överkapacitet" så man slipper passa tankarna så de inte blir fulla vid sådana tillfällen då man inte kan övervaka dem (läs: på natten).
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Acken kan väl aldrig bli för stor igentligen. Men lägger man i för mycket så stannar ju pannan när det är 97 grader.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

Tolvan!
Det verkar som om vi eldar ungefär med lika utrustning du o jag..
hur stor är din barack?min e på 95kvmx3.Men källaren håller jag bara ca 8-12c.såg just att jag har den tempen där,har satt upp en term.i hobbyrummet.max -10ute så räcker det att elda en laddning per dag.
Men då kör jag upp tankarna till max.Dvs så nära 100c det går,både i topp samt botten.

ANDREAS!
han kommer den 6mars!
då kom min,men för snart 6år sedan.Pimpim som min kallas i vardagslag skall alltid med när jag tänder upp!det är hans syssla att stoppa in björknävern samt att tända på! :wink: Det skall bockas i tid vet du,det som krokigt skall bli!

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Inova Hansson.. Kan det funka på en tjej :D
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar