Pelconfig i XP

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Pelconfig i XP

Inlägg av ason »

Hej, ny på detta forum som verkar va bra och lätt läst...

Har en massa krångel med min biona som vi kan ta senare när jag har tid,
men mitt nuvarande prob. är att jag får inte pelconfig att funka under XP, drog upp kabel till ungarnas dator som har windows 2000 och där gick det bra,
strulet ligger i comporten programet tror den är uppkopplad mot styrsystemet men com porten verkar inte funka som den ska,
tar jag com 1 så funkar det inte alls com 2 så tror den att det är bra
någon som kör detta progg i XP?
och hur gjorde ni med port inställningar? kan va nåt i bios som står fel med..


----EDIT-----
Ja då var det fixat, fick reservera irq 3 & 4 i BIOS för nånting..
trött och dåligt minne, tror det var nåt om plug and play..
om nån funderar kan jag ta reda på vad var.. men nu ska jag dona vidare med min biona som trilskar med att mata 70-75% matning....
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Bra att du fick till det :wink: Det är så där man
hänger inte med ibland :D :D
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Med dessa 8mm pellets jag har nu så matar den mycket mer än med 6mm.

Men det är ju helt normalt pga det faller inte ner så många pelletar i skruven per varv..

Kolla hur länge skruven måste köra för att få ut 1 dl tex. Då ser du om det är det som är ditt problem.

Det är ingen fara att ställa upp matningen egentligen, om anläggninen ser ut att brinna bra annars.. Matnings värdet är ju relativt så många faktorer så man kan inte säga att nått är "rätt". (Detta är ju styrningens stora fördel) :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Matning

Inlägg av snillet »

Jo, matningen är ju relativ till temp m.m. Sen vilket procenttal den hamnar på beror ju på saker som hur hårda pelletar man kör och hur böjd skruven är m.m. Som gör att skruv/kvarn går tyngre/lättare.

Går den tyngre så ökas ju matningen utan att man har större mängd bränsle än om kvarnen går lättare.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

[quote="Tobben"]Med dessa 8mm pellets jag har nu så matar den mycket mer än med 6mm.

Men det är ju helt normalt pga det faller inte ner så många pelletar i skruven per varv..

Kolla hur länge skruven måste köra för att få ut 1 dl tex. Då ser du om det är det som är ditt problem.
quote] :o

Grej är ju det att det kommer 3dl/min lika som det står i manualen.
förra vinter med Mebio pellets så hade jag 30-40% matning.
Nu kör jag med nått som heter ...lamell någonting från östersund trakten "B kvalitet" lite smulig, men jag har eldat med pellets som blivit blöt och torkad sen det gick bra..

Och nu är matningen 65-75%.. :cry:

Nu har jag en lufttryck mätare hemma för att kolla draget, vart ska man mäta i pannan eller i kröken pakom pannan?

på ett ställe så har förra ägaren lappat ett hål på ca 20x1,5cm med nå isolering i övergången till skorsten.
i går när jag skulle testa mätaren så stack jag in den där och efter det så sjönk matningen till 55% nu har jag en teori,
sotaren var här nyss och om jag hade en läcka där förrut så gick brännaren på 30-40% matning... om han nu tryckte till så det blev tätt där kan man då ha fått mitt fenomen då tro?
men rökgasen är fortfarande på c:a 180gr borde den inte gå upp om jag får mer drag? och om det går åt mer pellets får jag högre effekt på brännaren nu?
många frågor det här..
har 30 kg av pelletsen från förra året som jag ska testa vid tillfälle...

God helg på Er..
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag tycker det låter som du kommit på något..

Är längden på pelletsen samma?

Om draget ökar, borde effekten öka, men rökgas tempen måste inte va linjär med detta..

Jag har bara testat 2 pellets kvaliteer och dessa var då 6mm resp 8mm

Men snillet vet jag har testat massa olika sorter,, och det verkar kunna ge rätt skilda värde.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

inget överdrivet

Inlägg av snillet »

Det är inte så himmelsvid skillnad på de olika kvaliteérna ändå, de består ju av TRÄ för det mesta....

Men lite ser man, mest har jag märkt skillnad mellan hårda och mjuka pellets. Den kvalitén jag kör just nu är den som avvikit mest från genomsnittet, sydpellets.

Annars har såbi/agrol, nån öststatimport utan spec samt även barkpellets varit rätt så lika faktiskt förutom askmängden från barkpellets.

Hårda pellets verkar gå tyngre i både skruv och kvarn, speciellt om de är hårda och LÅNGA, i sydpellets har jag nu bitar som jag mätt upp till 45mm samtidigt som de är stenhårda. Visst brännaren går å askan blir fin å förbrukningen e ok men det märks på loggning m.m. att den arbetar mycket ojämnare än på t:ex kronpellets som är min (m.a.o. bionans)ABSOLUTA favorit. Bra priser har dom också.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

Ett snabb inlägg,
vad är en "normal" matning för att få max efekt då tro?
och åter igen vart ska man mäta undertrycket i pannan?

lägger in bild på min förbränning nu efter jag petat hål i isoleringen..
fixar en bild hur det såg ut före senare vid tillfälle..
får man ett omdöme på den tack, ni som har nåt att jämnföra med
Bild
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

naeuuu

Inlägg av snillet »

Vad jag kan se där så varierar din matning kring 45-55 sådär, rätt normalt... gissar jag. Anläggningar är ju olika.

Inget extremt över dina loggar tror jag iaf.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Ason

Du har ju helt klart problem med draget


Fotocellen måste ju i princip va 100% annars slockar ju din brännare....

Din "blåa" kurva ska va på 100% hela tiden under din bränncykel.
(om nu den inte är feljusterad)

För övrigt tycker jag dina värde ser normala ut.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

viktig

Inlägg av snillet »

Viktig poäng :D
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

Tobben, ska posta loggen då jag inte hade petat in isoleringen

Bild
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Fotocell ska som vi skrev ovan va 100% hela tiden ...

Jag vet inte om brännaren gör något om den sjunker? (fråga MBIO)

Du har negativ integrator, vilket jag inte får ihop i min skalle att man kan ha över huvudtaget.. Men det är inte bara du som har det...

:)

Kolla iaf upp varför brännaren tycker att den håller på att slockna...
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

blåsigt

Inlägg av snillet »

Jag hade negativ integrator mycket tidigare men i synnerhet efter att jag modifierade luckan så att brännaren numera hänger rakt och inte lutar "bakåt" så har integratorn "poppat upp" ovanför nollstrecket.

Senaste körningen idag nedan, blåsigt som ATTAN, därav lite hoppigt.

Bild
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Fortfarande novis, men kan inte slocknande fotocell och negativ integrator innebära förmycket drag. Negativ integrator innbär att den större delen av tiden ligger under önskad temperatur (integratorn ökar när tempen är under och minskar när den är över). Dvs innebär inte ovanstående att anläggningen inte lyckas komma upp i önskad temperatur.

Det kan ju även vara så att den matar på för att minska tempen ner till önskad temp men då slocknar fotocellen (för mycket bränsle).

Men ju mer jag fundera så kanske det även innebär för dåligt drag, inte lätt det här...

Ason vad har du för diameter och längd på skorstenen? Rökgasfläkt?
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Skriv svar