Pelconfig i XP

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

mycke

Inlägg av snillet »

Negativ betyder definitivt att draget ligger högt, så att brännaren för ligga och "vaka" för att hålla ned temptopparna.

Ju sämre drag desto högre värde på integratorn har jag fått, generellt, när jag testat att justera dragregulator/fläkt och ändrat turbulatorerna.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

ztz

Jag undrar om vi riktigt "vet" att integrator bara betyder det där...


I detta fallet gissar jag inte på att bränslet skulle tar slut, för då händer det som händer när pannan får slut på pellets (eller när den stängs)

Att tempen går upp precis innan den slocknar, och det ser vi inte i dessa grafer.

Allså tror jag på dåligt drag, vakum i källaren :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

Får kolla om det går att öppna ventiler då :lol:
Nu ska jag slagga en stund,
Tobben,, finns det möjlighet att testa ditt program? verkar intressant
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Det är sant som du säger tobben. Vi vet ju inte integratorns fulla funktion. Det enda jag kan konstatera efter timmar stirrande på datorskärmen i pannrummet är att den går upp när vi är under mål temperaturen och ner när vi är över måltemperaturen. Vad den eventuellt i övrigt har för funktion på styrningen det har jag inte fått kläm på. Har hittills bara sett den som ren information men den kan mycket möjligt ha påverkan på själva styrningen...

Nu går jag och lägger mig för nu springer de fullt av tomtenissar här, och dom vill jag ju inte störa för då kanske de inte blir något paket...
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Testat

Inlägg av snillet »

Mina egna tester visar iaf klart och tydligt att om man har mycket drag så att brännaren lätt håller 740grader och snarare måste mata extra för att inte sticka iväg i temperatur så går värdet på integratorn ned. Sänker man sedan draget så att brännaren inte behöver mata intensivare(inte nödvändigtvis mer hela tiden) så stiger integratorvärdet.

Eftersom jag inte fått KLARA besked fråm MBIO trots att jag frågat så har jag kommit till slutsatsen att integratorn är ett värde som bestämmer korrigeringsfaktorn för matningen. Ti.integrator ställer hur långt tillbaka i tid systemet skall korrigera mot och k-värdena ställer hur kraftigt det skall korrigera.

Men som Tobben säger.
VET gör man ju inte, men efter många timmars experimenterande så verkar det inte ligga långt från sanningen.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Men frågan är då vad värdena betyder,

Men dessa pellets jag kör nu så ligger mitt värde runt 0-500

med bio-norr 6mm så hade jag jättevärde... (över skalan)

Hade värde kunnat vara mellan 0-något så hade det varit lite logiskt, men när värdet blir negativt tycker jag det spårar ur :)

Men det betyder säkert något :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

värmevärde

Inlägg av snillet »

Det enda praktiska jag utläst är att ju högre värmevärde pelletsen har desto lägre numeriskt värde har integratorn i genomsnitt.

På barkpellets pep den utanför botten på skalan emellanåt. Kör jag såbi så ligger den mer åt mitten å nu pendlar(!) den mellan mitten och 800.

Tror att det enda som bionan inte riktigt tycker om är långa och hårda pelletar. Det fungerar, ja. Men det verkar vara det som fungerar sämst. Hade den inte haft automatisk styrning hade den jobbat som en jojjo på riktigt :!:

Hänger nog på flexskruven gissar jag, smäller bra i den ! Undrar hur det funkar med flexskruv på andra brännaren när man får pelletar som är runt 45-50mm långa och stenhårda ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Tycker jag ser ett mönster

6mm = (mycket pellets per varv i skruven) = väldigt hög integrator 1500+

8mm = (normal mycket pellets i skruven) = integrator runt 0

Snillets barkpellets = under skalan? :)

hmm julglögg hmm....
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

glögg

Inlägg av snillet »

hehehe,,

Barkpelletarna har högre energiinnehåll. Så det brann som bara attan *leende*. Iomed att den uppnådde temperaturen så lätt så försvann integratorn utanför skalan nedtill. Låg strax under -1500 har jag för mig...

Ny upptäckt igår ! : Tidigare så har jag kört med lite kortare periodtid på matningspulsen för att brännaren jobbade jämnare då.

Men nu har jag upptäckt att det med dessa hårdare och många längre pelletar(40-45mm) så fungerar det bättre med denna tid lång. Troligen pga nåt mekaniskt med hur mycket skruven hinner få med sig.

6.95 har jag min på nu. Och skruven blev tystare :!:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Om ni inte passar er så ringer dom snart från Biona och erbjuder fast tjänst i källartestpannrummet. :lol: :lol: :lol: Ha, ha.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

Idag är min intergrator på -756, har inte fixat draget än

på bilden ser man där det kan tjyvdra in luft via isoleringen
om man sätter igen den måste man nog skaffa en dragbegränsare,
går det bra att ha en där rökgastempen sitter nu tror ni?

Bild
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
svinevik
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 22 nov, 2004 00:02

Inlägg av svinevik »

Tobben skrev:Fotocell ska som vi skrev ovan va 100% hela tiden ...

Jag vet inte om brännaren gör något om den sjunker? (fråga MBIO)

Du har negativ integrator, vilket jag inte får ihop i min skalle att man kan ha över huvudtaget.. Men det är inte bara du som har det...

:)

Kolla iaf upp varför brännaren tycker att den håller på att slockna...
Har kopplat bort fotocellen fallröret för pellets den ligger i serie med "riktiga" fotocellen och då slipper jag störningar från flis som trillar in i fallrörsfotocellen
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

svinevik skrev:
Tobben skrev:Fotocell ska som vi skrev ovan va 100% hela tiden ...

Jag vet inte om brännaren gör något om den sjunker? (fråga MBIO)

Du har negativ integrator, vilket jag inte får ihop i min skalle att man kan ha över huvudtaget.. Men det är inte bara du som har det...

:)

Kolla iaf upp varför brännaren tycker att den håller på att slockna...
Har kopplat bort fotocellen fallröret för pellets den ligger i serie med "riktiga" fotocellen och då slipper jag störningar från flis som trillar in i fallrörsfotocellen
Den har jag med bortkopplad, dom menar nog fotocellen som kollar om det brinner
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Vad jag vet sitter där ingen fotocell i fallröret...

Bara en vanlig övertemp sensor.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

Tobben skrev:Vad jag vet sitter där ingen fotocell i fallröret...

Bara en vanlig övertemp sensor.
jo då det sitter det iaf på dom äldre, dom kankse har slutat med det nu, krånglade som f*n.
sitter en liten bit nedan för där fallröret går in i brännaren
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
Skriv svar