Missljud i motor/växellåda på A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Stefan74
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 12:46
Ort: Mark

Missljud i motor/växellåda på A3

Inlägg av Stefan74 »

Hej. Jag har en A3:a som har ett raspande missljud ifrån motorn eller växellådan. Det låter som ett lager håller på att skära. Motorn går också tungt. Någon som har några tips eller var man i framtiden ska smörja. Går det att komma in i lådan och ge den en omgång med lämpligt smörjmedel. Vad ska man smörja med?
Ny på forumet och tacksam för svar! Stefan
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det yttre lagret på motorn, dvs där fläkten sitter går att smörja. Det finns ett litet hål där man kan droppa i olja. På en del motorer sitter det monterat nedåt..??.. Går att lossa och vända. Den lagringen finns också som reservdel.

Är det däremot det andra lagret på motorn som är slut, så är det tyvärr bara att byta motor (egen erfarenhet).

Men jag tycker att du även skall kontrollera inne i växellådan (kräver demontering av motor och låda). En del lådor saknar eller har väldigt lite fett i sig. Alternativ så ligger fettet vid sidan av kuggarna och dess lagringar. Då är det bara att ta en skruvmejsel och "smeta" in det på kuggarna och dess lagringar.

Hur gammal är din brännare? Min har snart gått i 8 år och motorn till internskruven gick nästan 10000 timmar innan lagret mellan motor och låda gav upp.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Kolla om det lilla fiberdrevet som sitter i växeln ser bra ut.

Jag har bytt två st på äldre brännare.
Motorn har snurrat, men inte växeln. Före växeln stannade var det missljud under en tid. Så hoppas att det bara är det lilla drevet som spökar.
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Stefan74
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 12:46
Ort: Mark

Inlägg av Stefan74 »

Min anläggning är cirka 4 år och har gått sådär måste jag säga. Jag kommer idagarna att bygga om bulkexternförrådet till ett mindre (veckoförråd) med en rak skruv mot den med böj som jag har idag. Det samlas alldeles för mycket spån i böjen och med resultat som att brännaren tjuter eller skruven sätter sig bom fast. Det kan ju påverka med mycket spån i brännaren för hur lätt den ska driva den interna skruven och det syns väl på livslängden av motorn. Finns det någon som har en pdf eller sprängskiss på motor och låda så att man kan se hur det ser ut innan man river isär det. Kan tänka att det är en hel del grejor att hålla ordning på.
Värmebaronen Joker / Ecotec A3 / Externförråd 4m3.
RogerN
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 17 jan, 2005 15:42
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av RogerN »

Tjena!

En fråga till MatsH .......... finns fiberdrevet att köpa som reservdel?
I såfall vad kostar ett sådant ?
mvh/Roger
Viking B16GL/CTC 265B/Tigex 25
(Pensionerad EcoTec Compact A2 15kw)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Stefan74 skrev:Finns det någon som har en pdf eller sprängskiss på motor och låda så att man kan se hur det ser ut innan man river isär det. Kan tänka att det är en hel del grejor att hålla ordning på.
Lyfter du bara upp "locket" lite försiktigt när du har tagit bort de sex torx-skruvarna (tror jag att det var) så skall det inte vara några problem.

Därefter kan du kontrollera fiberdrevet som MatsH skrev om. Och ev. smörja de övriga dreven/lagringarna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

RogerN skrev:Tjena!

En fråga till MatsH .......... finns fiberdrevet att köpa som reservdel?
I såfall vad kostar ett sådant ?
mvh/Roger
Fiberdrevet finns som reservdel.

Kostnaden ? Men det fanns uppgifter om det i de pdf:er som Sahlins plockade bort på deras hemsidor... tyvärr...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

85:- med frakt...och moms :wink:
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Stefan74
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 12:46
Ort: Mark

Inlägg av Stefan74 »

Tack för alla svar. Missljudet är borta och jag har smort alla lager och drev. Nu tuffar den och går igen. :D
Värmebaronen Joker / Ecotec A3 / Externförråd 4m3.
Skriv svar