Biona, pelconfig vad är integrator?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Biona, pelconfig vad är integrator?

Inlägg av ason »

Håller på att logga min biona och undrar vad integrator är för nåt?
Försökt fixa till en mätare för undertryck, om den visar rätt så har jag 1 mpa eller vad det heter, är det norlmalt?

ska rusa vidare höres..
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

integrator

Inlägg av snillet »

Integratorn är det värde som programmet "lär sig" hur din anläggning arbetar, alltså det som inte är brännaren. Den märker efter hur den får variera matningen för att hålla tempen rätt hur den skall jobba när tempen stiger och sjunker.

Integratorn är ett värde den har för att hålla reda på detta.

Den kan variera rätt kraftigt under eldningscykeln, iaf för mig. Då kör jag förvisso mot acktank och brännaren går vanligtvis ca 1-1.5 timme varje gång, laddar halva tanken. De som kör direkt mot panna hinner nog aldrig se långdriftstendenserna hos sina kombinationer av brännare/panna/rökkanal.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Som jag har förstått så är integratorn ett värde hur de förhåller sig till förbestämd temperatur. Anta att måltemperatur är 740 gr C . Om temperaturen är under detta värde så går integratorn upp om värde är över önskat värde så går integratorn ner. Jag antar att integratorn bör visa en så jämn kurva som möjligt. Dvs att den klarar av att hantera/uppnå inställd temperatur under eldningscykeln. Men jag är fortfarande på barnsben och utforskar så jag återkommer när jag vet/förstått mer...

zTz
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Min integrator är väldigt jämn.

Men jag "tror" jag har väldigt stabilt drag.

Bild
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

variation

Inlägg av snillet »

Min erfarenhet är att desto jämnare förbränningsförloppet är desto högre lägger sig integratorn. När man får stora variationer i förbränningstempen så sjunker den.

Det viktigaste i min egen anläggning har visat sig vara att får en hög och någorlunda jämn förbränningstemperatur, då har jag lägst pelletsförbrukning och finast aska.

Hade tidigare mycket negativ integrator, vilket bl:a tobben hajade till på när han såg mina loggar jämfört med hans. Detta berodde på att jag hade något mer drag än vad som var nödvändigt, men detta har korrigerat sig sedan jag svetsat lite till i pannan och lagt till mer turbulatorer för att får längre rökgasväg.

Nu varierar integratorn rätt kraftigt medans matningen och tempen har VÄLDIGT fina förlopp.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag funderar på om man skulle testa ändra önskad temperatur värdet lite..

Vet inte riktigt vad det kan göra :)

Har du testat snillet?
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Jag har precis sänkt min temp till 725 grader istället för 740. Samt laborerar med täljare och nämnare och Ti.integrator. För kort tid ännu men första intrycket är att det går effektivare. Tilläggas skall då göra att jag inte har något super bra drag (ingen rökgasfläkt i 7-8 m skorsten och 113 mm rör).
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

just så

Inlägg av snillet »

Det som ZTZ skriver stämmer nog alldeles med vad jag kommit fram till. Man kan få lite olika fenomen beroende på hur ens anläggning är beskaffad. Har man för dålig kanalarea och/eller drag så jobbar den för att komma upp till de 740 grader den är inställd från fabrik att göra men orkar inte hålla liv i detta.

Sänker man då bör-temperaturen från 740 grader så kan man nog få brännaren att arbeta jämnare iomed att den inte tvingar sig upp till en temperatur som inte går handi hand med drag/flöde genom panna/skorsten.

Frågan är vad som händer med rökgasvärdena då ?, rimligen borde det enda man gör när man sänker tempen vara att man sänker effekten på brännaren för att passa flödet av rökgaser ur systemet men det skulle vara intressant att med ett instrument mäta vad som kommer ut då.

Jag har laborerat med både temperatur/K-värdena/Ti.integrator samt periodtiden för matningen, alltså hur lång period den skall lägga matningssekvensen inom. Pysslat lite med de andra värdena också men över lag verkar det vara K-värdena/Ti. integrator samt periodtiden som inverkar mest.

Ti. integrator använder man ju för att undvika "självsvängning" i styrningen som jag uppfattat det både när jag frågade Mbio och genom det jag testat själv.

Även om jag har rökgasfläkt så har jag ju en väldigt kort pipa, så jag får väldigt snabba svängningar när det till exempel blåser, ni som har längre rör har ju en viss tröghet i detta som gör att ni troligen får en jämnare drift. Dragbegränsaren har ju dessvärre OCKSÅ en visst liten tröghet så att helt jämnt blir ju inte draget trots den.

Så mycke de blev.....
Men jag har pysslat med pelconfig, loggat å haft mig sedan mitten på januari ,mycket lärorikt. Man får nog bita i äpplet och inse att den här hobbyn kommer man nog inte ur förrän man gjort en "prylinvestering" i form av en rökgasanalysator :!: :D 8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
svinevik
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 22 nov, 2004 00:02

Intagrator (Biona)

Inlägg av svinevik »

Regulator:Temperatur

Allmänt:

Proportionell reg. P-reg:
Avvikelse från (börvärdet) önskat värde, medför en utsignaländring från regulatorn som är proportionell mot avvikelsen.
Förhållandet mellan ut- och insignal kallas Förstärkning eller Kvot etc.
Kvot eller förstärkning kan varieras.

En P-reg kan aldrig styra processen helt till börvärdet en avvikelse blir alltid kvar. Därför har regulatorer för det mesta en integrerande funktion
(återföring). Utsignalen ändras över tiden tills börvärdet uppnåtts.

D-funktion Deriverande funktion ger ändringar beroende på hur snabbt avvikelser från börvärdet sker (Ej Biona regul.)

Justering av regulatorns P och I så att man får stadig kurva är svårt, men de "kunnige" har sina tricks och medhjälp av kurvornas utseende ser "dom" vad som behövs ändras. Man lär tydligen alltid få "dras" med någon svängning.
[/b]
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Japp

Inlägg av snillet »

Korrekt information gillar vi :D.

Det enda sättet att få en Biona att brinna och hålla spikraka värden under eldningen är ju om draget genom anläggningen är HELT konstant, alla spån som ramlar ur kvarnen brinner lika lätt och har exakt samma energiinnehåll. Temperaturen i pannrummet är EXAKT samma under hela eldningscykeln etc. etc.

Det enda jag uppnått när jag försökt få brännaren att hålla spikrak temperatur är att den stundtals matar på för mycket och kväver elden, så den arbetar bäst om den får lova att svänga något upp och ned utan att styrningen försöker motarbeta den FÖR mycket.

Det blir lite som om man tycker att en brasa brinner för mycke å slänga på en brandfilt ibland för å kväva till den...

Så de e ett visst finlir innan man hittar ett bra läge.

Samma gäller ju all processteknik förvisso *leende*, när jag i jobbet grejar med kemdosering ibland stöter man ju på samma problematik.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Japp

Inlägg av Roli »

snillet skrev: Så de e ett visst finlir innan man hittar ett bra läge.
Är inte brännaren justerad och inställd när man köper den? :lol: :lol:

På er verkar det ju som om man måste vara datatekniker och elektoniknörd för att få er brännare att leverera godkänd värme :D :D :D
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
svinevik
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 22 nov, 2004 00:02

Re: Japp

Inlägg av svinevik »

Roli skrev:
snillet skrev: Så de e ett visst finlir innan man hittar ett bra läge.
Är inte brännaren justerad och inställd när man köper den? :lol: :lol:

På er verkar det ju som om man måste vara datatekniker och elektoniknörd för att få er brännare att leverera godkänd värme :D :D :D
Något "pillande" på BIONA-parametrarna skall ej behövas och har man jämt drag (dragreg.) så håller sig temperaturen lugn och jämn.

Men vid ett tillfälle fick ej skruven jämn tillförsel med pellets (ändlagret var vridet så valvbildning uppstod) då for temperaturer och matning åt alla håll!! (1500 felfria tim har jag kört
Nibe (röd) combi eldar i vedluckan [/b]
Nisse
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 23 dec, 2004 18:54
Ort: Värmland

Inlägg av Nisse »

Jag, blir så jävla glad att jag köpte en Viking Bio när jag läser detta forum.
Inga rörliga delar, putta in en lagom mängd pellets så brinner det som det skall. Minimalt med aska och en härlig temp. i hela kåken. Skål GoVänner och ett Gott Nytt År.
Värmebaronen Joker + Viking Bio -03
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

Nisse skrev:Jag, blir så jävla glad att jag köpte en Viking Bio när jag läser detta forum.
Inga rörliga delar, putta in en lagom mängd pellets så brinner det som det skall. Minimalt med aska och en härlig temp. i hela kåken. Skål GoVänner och ett Gott Nytt År.
Grejen är ju den att min puttar i pellets och hela kåken är varm bra temp, 740gr i brännare, 190gr rökgas...
men man ser när man loggar den med datorn att det går att optimera förbränningen mera.
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Nu stannade brännaren!!

FAN!

Glömde fylla på pellets i tunnan :wink:

Kanske se till att bygga det där bulk förrådet nångång....
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Skriv svar