Sotning och övrig skötsel

Skriv svar
Tor
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 04 jan, 2006 23:03
Ort: Boden

Sotning och övrig skötsel

Inlägg av Tor »

Nu börjar jag tröttna på min oljepanna, sota o aska ur en gång i veckan.
Letar efter något i den underhållsfria avdelningen typ asklåda(stor) och spaksotning motsv.

Funderar på en Effecta 220C med automatsotning alt. KMP nya UNO vilken enl uppg kommer under hösten i en variant utan brännare för oss som redan har en Px/P21.

Har också tittat på combifire då pelletsgurun BE Löfgren vid ÄFAB verkar använda uteslutande denna panna vid sina tester.

Någon som sittter på erfarenheter om Effecta eller Combifire?
PellX, Nibe Attack, kåk med10cm spån i väggarna från -48, samt ibland -40c ...
Sixten
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 23:12

Inlägg av Sixten »

Jag har erfarenhet av Combifire med sotningsspak.Jättenöjd med skötseln.Den saknar asklåda,vilket en del tycker är en nackdel.Men jag använder Atlbergs askfälla,och suger ut,och tycker det är smidigt.Varmvattenkapaciten är inte bra på min,och vet inte om den är bättre numera.Men jag har anslutit v/v slingan till en fristående varmvattenberedare,och då har jag hur mycket varmvatten som helst.Anledning till att Äfab använder den,är att den blivit något av standardpanna för att prova brännare rättvist.Den behöver inte vara bättre för det.
blindh
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 okt, 2005 13:27

Inlägg av blindh »

Fick en Effeckta 220c med automatsotning i julklapp som skall dockas in till våren
Det spontana som jag tycker är negativt med pannan utan att den varit i drift är att
Den saknar drifttermostat (blir enTK1A: a) och är i mina ögon lite snålt isolerad vilket jag kommer att åtgärda genom att tilläggsisolera pannkroppen, sen så fungerar automatsotning så att det är en motor som ruskar om turbolatorer i dom 5 stående tuberna efter varje eldning vilket i sin tur låter som ett klockspel som i och för sig går att styra så att den spelar bara på dagtid via en timer (har pannrummet under sovrummet) Det jag sökte efter var en panna med stående tuber för att slippa isolerande flygaska en stor vvb (2st tonårs döttrar) och en hygglig asklåda har ej mätt hur stor de är men tror att den ca 25 liter(jag vet! hälften av vissa andras fabrikar men). I övrigt verkar pannskrällt prisvärt
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Sotning och övrig skötsel

Inlägg av André »

Tor skrev:Nu börjar jag tröttna på min oljepanna, sota o aska ur en gång i veckan.
Letar efter något i den underhållsfria avdelningen typ asklåda(stor) och spaksotning motsv.
En janfire nh kanske vore nåt??

Ta det lite lungt så får vi väl höra av dom som får den nu efter lång väntan.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
spyrius
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 19:43

Inlägg av spyrius »

jag har en effecta och är mer än nöjd askutrymmet+att den är lättsotad göör en väldigt glad
effecta med automataskning bionordic brännare+mafaförråd
Pellerik
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 22:42
Ort: Fagersta

Inlägg av Pellerik »

Har du en effecta med automatsotning, och isåfall hur funkar det? Jag är själv lite sugen på effecta, men har aldrig sett den i drift.

//Henrik
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
Tor
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 04 jan, 2006 23:03
Ort: Boden

Inlägg av Tor »

Just automatsotningen på effectapanna är intressant, hur mycket reducerar man den manuella sotningen?
Hur ser det ut med flygaska i rökgångar på efffecta?

Har själv en Px21 vilket torde innebära att med en effecta och autosotning så reduceras skötseln till rengöring av brännare en gång vecka, tömning av aska varannan månad under vintern(?), samt manuell sotning varannan månad?

Rimliga antaganden?
PellX, Nibe Attack, kåk med10cm spån i väggarna från -48, samt ibland -40c ...
jodd
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:04
Ort: Borås

Inlägg av jodd »

Sixten skrev:Jag har erfarenhet av Combifire med sotningsspak.Jättenöjd med skötseln.Den saknar asklåda,vilket en del tycker är en nackdel.Men jag använder Atlbergs askfälla,och suger ut,och tycker det är smidigt.Varmvattenkapaciten är inte bra på min,och vet inte om den är bättre numera.Men jag har anslutit v/v slingan till en fristående varmvattenberedare,och då har jag hur mycket varmvatten som helst.Anledning till att Äfab använder den,är att den blivit något av standardpanna för att prova brännare rättvist.Den behöver inte vara bättre för det.
har du anslutit vv beredaren efter pannan eller innan? vad är det för sort?

att göra en asklåda till combifiren är inte så svårt.
Janfire flex-a, Combifire 40, Pellistore,
MafaFlex skruv, Såbi Pellets
Sixten
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 23:12

Inlägg av Sixten »

VV-beredaren står bredvid pannan i höjd med vattenbehållaren i pannan.VV-slingan i pannan är ansluten till toppen och botten på VV-beredaren.Varmvatten ut till kranarna ta's ut i toppen på beredaren,och kallvattnet kommer in i borren.Varmvattenberedaren och varmvattenslingan i pannan är alltså parallelkopplade.Mera vanligt är nog att placera beredaren i höjd ovanför pannan,och låta pannans varmvatten stiga dit upp.
jimmy66
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 08 sep, 2005 15:12
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av jimmy66 »

Nu har dom löst problemet med varmvattnet. Givaren skall flyttas ner till mitten av pannan på dom gamla innan 20/1 06 så sitter givaren uppe i vänstra hörnet. Flyttar man den till mitten av pannan så funkar varmvattnet som det skall. Enligt tillverkna Vedsol.
Sixten
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 23:12

Inlägg av Sixten »

Nice,då behöver nya Combifireägare inte komplettera med separat beredare.Å grattis till en lättskött panna får man väl säga.Jag värderar just det mycket högt.
olle67
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 12 apr, 2005 19:17
Ort: Oskarshamn

Inlägg av olle67 »

jimmy66 skrev:Nu har dom löst problemet med varmvattnet. Givaren skall flyttas ner till mitten av pannan på dom gamla innan 20/1 06 så sitter givaren uppe i vänstra hörnet. Flyttar man den till mitten av pannan så funkar varmvattnet som det skall. Enligt tillverkna Vedsol.
Detta innebär väl bara att man höjer panntempen eller...
Effecta Pellets 200 VVE + Pellx P21
jimmy66
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 08 sep, 2005 15:12
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av jimmy66 »

Problem vad när givaren sitter upp i hörnan av pannan så skitar sig tanken.
Varm uppe kall i botten.
Så skall det ej vara på en panna.
olle67
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 12 apr, 2005 19:17
Ort: Oskarshamn

Inlägg av olle67 »

Det blir väl fortfarande siktning i pannan, det är väl bara att givaren känner tidigare att det är kallt i pannan.
Effecta Pellets 200 VVE + Pellx P21
Skriv svar