Briketter i köksspis

Här diskuteras allt kring vedeldning
mccabe
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 09 jan, 2006 15:09

Briketter i köksspis

Inlägg av mccabe »

Hej!

Jag har en gammal köksspis, troligen från tidigt 20-tal. Jag hade tänkt börja elda med bricketter i den, men då sa sotaren att spisen kunde bli förstörd (smälta).
Någon som har erfarenhet av bricketter i gamla köksspisar?

/Linus
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

En kompis började elda briketter i en äldre vedpanna. Han lassade in som vanlig ved. Han har aldrig varit så rädd i hela sitt liv sade han.

Briketterna är energitäta, om man uttrycker sig milt.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Anders G skrev:En kompis började elda briketter i en äldre vedpanna. Han lassade in som vanlig ved. Han har aldrig varit så rädd i hela sitt liv sade han.

Briketterna är energitäta, om man uttrycker sig milt.
Jag har nu provat, sen igår, att elda lite med briketter i både spisinsats och panna. Och det har hittils funkat bra. Dock eftersom jag kollat lite på nätet innan så har jag varit försiktig och inte fyllt pannan mer än till kanske 25%. De är lite tröga att få fyr på men när de väl kommit igång så brinner de bra. Jag vet inte om jag upplever att det brinner intensivare än med t.ex. torr björkved men fyller man på som vanligt så blir det nog varmt och brinner nog rätt länge.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
mccabe
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 09 jan, 2006 15:09

Inlägg av mccabe »

Jag provade lite smått igår och det funkade hyfsat, men blev inte så varmt.. jag tog det dock ganska försiktigt, 1 - 2 block åt gången...

Anders G: Höll pannan? :)


/L
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Anders G skrev:En kompis började elda briketter i en äldre vedpanna. Han lassade in som vanlig ved. Han har aldrig varit så rädd i hela sitt liv sade han.
Grannen till svärfar gjorde på samma sätt o han va oxå livrädd att pannan skulle explodera.. :lol: Han fick tag i gratis briketer att pröva med..
Vet inte märke men de är en keramikpanna o acktankar men tydligen blev de sån effekt att laddomaten inte han med på högsta fart så pannan kokade..

Så kan de gå när snålheten bedrar visheten.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

André skrev:Så kan de gå när snålheten bedrar visheten.. :wink:
I ditt exempel var de ju gratis men vad jag kan se så är det fortfarande billigare att köra med ved. Fördelen med bricketter är att man kan få dem levererade på pall, i rena fina 10kg förpackningar och att man slipper en hel del skräp, hantering och insekter.

Priset på briketter verkar ligga ungefär som för pellets och det är väl inte så konstigt då de i princip är stora pellets.

Nu köpte jag 80kg (8x10) på Coop för 200 kr, dvs 2.5kr/kilo för att testa och det känns lockande att beställa en pall eller två istället för att stapla ved.

Sen tror jag det mest handlar om att anpassa mängden bränsle efter energinnehållet, men jag kan ju ha fel.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Krister skrev:Sen tror jag det mest handlar om att anpassa mängden bränsle efter energinnehållet, men jag kan ju ha fel.
Riktigt så enkelt tror inte jag att det är. Det handlar troligen också om att anpassa eldstaden, och där framförallt rosterytan. Eftersom briketterna har mycket högre energiinnehåll än ved, så borde ju samma rosteryta ha mer energi i glödbädden när man eldar briketter. Jag skulle inte tro att det går att reglera effekten tillräckligt mycket genom att strypa lufttillförseln utan att temperaturen i börbränningen blir för låg, med dålig förbränning som följd.

Jag tror alltså att det också handlar om att anpassa mängden bränsle som brinner samtidigt. Kanske kan man minska rosterytan med eldfast tegel för att kunna hålla tillräcklig temp på förbränningen utan att få för hög effekt?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Krister skrev:
Priset på briketter verkar ligga ungefär som för pellets och det är väl inte så konstigt då de i princip är stora pellets.

Nu köpte jag 80kg (8x10) på Coop för 200 kr, dvs 2.5kr/kilo för att testa och det känns lockande att beställa en pall eller två istället för att stapla ved.
Va de loggs du testade med (tackor på ca 1 kg) dessa brukar farsan lägga in de sista han gör i gjutjärnskaminen.. 1 sådan innehåller 4,8 kW..

Han jag berättade om hade briketter som ser ut som hockey puckar antar att de blir häfligare brasa med dessa då det blir luftigare i pannan... Loggsen blir mer som om man stoppar in spånskiva, mycket värme men inte så häftig brasa..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

André skrev:
Krister skrev:
Priset på briketter verkar ligga ungefär som för pellets och det är väl inte så konstigt då de i princip är stora pellets.

Nu köpte jag 80kg (8x10) på Coop för 200 kr, dvs 2.5kr/kilo för att testa och det känns lockande att beställa en pall eller två istället för att stapla ved.
Va de loggs du testade med (tackor på ca 1 kg) dessa brukar farsan lägga in de sista han gör i gjutjärnskaminen.. 1 sådan innehåller 4,8 kW..

Han jag berättade om hade briketter som ser ut som hockey puckar antar att de blir häfligare brasa med dessa då det blir luftigare i pannan... Loggsen blir mer som om man stoppar in spånskiva, mycket värme men inte så häftig brasa..
Jupps, de är mer som tackor... 12st = 10 kg = 833g / st.

http://www.brikettenergi.se/in_loggs.htm Den korta varianten. Kostar 100kr för 4 x 10kg på Coop Forum.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Mina svärföräldrar eldade ibland med sådana rektangulära briketter, innan de sålde det veduppvärmda huset. Enl. svärfar gick det inte att lägga i för mycket (inte fullt, alltså), för då blev det för varmt. Vet inte riktigt hur stor tank de hade, tror den var på 1000-1500 liter.

Jag brukade köra hem briketterna åt dem, för den förpackning de köpte stämde tämligen bra med högsta tillåtna lastvikt på min släpkärra, 1000 kg.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
ctctotal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 09:10
Ort: Oskarshamn

Re: Briketter i köksspis

Inlägg av ctctotal »

mccabe skrev:Hej!

Jag har en gammal köksspis, troligen från tidigt 20-tal. Jag hade tänkt börja elda med bricketter i den, men då sa sotaren att spisen kunde bli förstörd (smälta).
Någon som har erfarenhet av bricketter i gamla köksspisar?

/Linus
Min farfar spräckte en kamin då han eldade för varmt.
Det var för sig under kriget och med stenkol. :lol: Frös gjorde han inte.
När man sedan eldade som vanligt igen så fick man ett behagligt sken i sovrummet då sprickan skickade ut ljus.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Det här låter för intressant för att undgå att testa. Har väldigt lite ved kvar och har ingen lust att böka med ved i ett par månader till fram tills pannan byts ut till en pelletsanläggning. Åker och handlar ett gäng briketter för att testa istället.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det går bra, om du inte proppar i för mycket i taget. Mina svärföräldrar eldade ibland med briketter (innan de flyttade till lägenhet), som alternativ till ved. Men inte för många i taget, sa svärfar, för då lät pannan som om den tänkte flyga i luften.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Jo jag har förstått det. Kommer testa med några stycken i taget och se hur det utvecklar sig.
grano150
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 13 feb, 2006 13:17
Ort: Boden

Inlägg av grano150 »

har bytt insats på min mors kamin efter hård eldning med briketter.
oj vad det hade varit varmt
Skriv svar