Thermia tillbehör !

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke

Thermia tillbehör !

Inlägg av Fishermansfriend »

Hallå!
Jag har som bilden visar en biomatic+ panna och en bequem 15dig brännare. Är det nån som vet var och om det går att köpa pellets-slang och skruvröret i matchande färger??? (silvergråa)
Gärna en massa internetadresser!!!
Nu är min slang blå, och skruvröret är grön....

// Fishermansfriend.
Biomatic 20 panna, Bequem 15f brännare. Bulkförråd ca 7ton = 11.5m3 Acktank 500L.
Årsförbrukning. ca 4ton. 183m2 enplanshus.
per pellet
Fröträd

Inlägg av per pellet »

... och varför inte "walking lights" på bägge rören, som symboliskt visar pelletarnas transport genom systemet :)
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke

Hallå Per!

Jag skall fundera på ditt förslag!!! :lol:

Jag har lagt mycket tid i mitt pannrum för att få det att både vara funktions ändamålsriktigt, lättstädat och snyggt...

Det ligger bla. klinkergolv i hela pannrummet och i pelletsförrådet, under pannan ligger det massiva stenklinker av ljus granit, alla rör är utbytta o rätt placerade, cirkulationspumparna är utbytta, tryckbehållaren utbytt, ny panna (Biomatic 20+) ny brännare (Bequem 15dig) ny acctank 500L (strömsnäspannan) Ny eldragning till ovanstående med brytare till cirkulationspumparna, dold dragning av elen till brännaren, pelletsförrådet är byggt med 25mm inpregnerade o lackade träfiberskivor (ca 350kr st) förrådet är dubbeltätat i alla skarvar med sillikon, 3st utluftningar (200 * 200mm) 1 st låsbart inblåsningsrör med inblåsningsdämpare ( www.mafa.se ) det kommer att bli ett inblåsningsrör till!!! jag kommer oxå att köpa deras midipellets behållare.
Och jag kommer att riva o mura upp skorstenen igen med massiva tegelstenar från Danmark....
Dessutom kommer alla väggar att kläs med kakel och alla dörrar att bytas ut till nya...
Även innertaket kommer att kläs om och det kommer att vara spotlight i hela taket, även pelletsförrådet...
så nån liten slant har man ju lagt...
Därför kommer jag att byta ut pellets slangen och röret till skruven så att allt passar i färgschemat...

Redan nu är jag rätt nöjd med pannrummet.... och mest för att det är lättstädat... jag jämför då med ett tidigare vedeldande...

// Fishermansfriend.
Biomatic 20 panna, Bequem 15f brännare. Bulkförråd ca 7ton = 11.5m3 Acktank 500L.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Sedan kan du ha visningar av ditt pannrum, glöm inte att ta betalt för entrén. :wink: :D :wink: :D
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
zeylon
Stor entusiast!

Re: Thermia tillbehör !

Inlägg av zeylon »

Fishermansfriend skrev: Är det nån som vet var och om det går att köpa pellets-slang och skruvröret i matchande färger??? (silvergråa)
Gärna en massa internetadresser!!!
Nu är min slang blå, och skruvröret är grön....
Varför inte köpa sprayfärg i rätt kulör? På röret till matningen borde det funka i alla fall. Lite värre blir det med slangen... Jag har sett att det finns genomskinliga, det kanske duger?
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
bearZ
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Motivlackera pannan kanske.
Blir nog rätt eget.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja du de ser lite jävligt ut med en ecotec skruv på en biomatic.. :lol:
Thermias är ju svart..

Du får väl åka till en färghandlare som blandar färg på sprayburk o att dom blandar in mjukgörare i färgen..

Varför har du en bequem 15D i en biomatic 20 panna?? :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

André skrev:Ja du de ser lite jävligt ut med en ecotec skruv på en biomatic.. :lol:
Thermias är ju svart..

Du får väl åka till en färghandlare som blandar färg på sprayburk o att dom blandar in mjukgörare i färgen..

Varför har du en bequem 15D i en biomatic 20 panna?? :?
Thermias var gröna i början.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Patrik skrev:Thermias var gröna i början.
Ecotech kör ju med grön slang för att färgerna skall stämma med brännarens. Varför inte köpa en bit sådan? :wink:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke

Hallå!!!

Många fina förslag här... :lol: :lol: :lol:

O det verkar som Partik är den enda som har koll på läget!!!!

Men då vet jag vad de kör med i dagsläget, svart är ju ok!!!

// Fishermansfriend.
Åland
Gallringsobjekt

Inlägg av Åland »

Hörr'u Fis-herrman :D
Spotar i pelletsförrådet... humm. De blir ju en hel del värme från dem. Tror min. avstånd till brännbart material (tror att pellets räknas som brännbart) är 0.5m :roll: .

Låte annars som ett besök hos dig blir att man stannar i pannrummet. Perfekt!
Thermia Biomatic20+
Termomatic ERA
6,5 kbm förråd
Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke

Tjena Åland!!!

Kul att höra lite från det hållet oxå!!!

Jo, jag vet att de utveklar en del värme...

När jag kommer så långt skall jag kolla på det....

Ev dubbla glas med mellanrum, annars får det bli dimmer!!!

Jag håller på för tillfället att titta på olika lösningar för att hålla igång pelletsanläggningen vid strömavbrott....

Blir ev ett 2,2kw vindkraftverk...

Har idag kollat på batterier och laddare, och fått de första svaren från en återförsäljare för inverters 12v-220v (600w)...

Så nu vet man i alla fall vad man kan köra brännaren o cirkulationspumpen på...

Jodå, brukar vara en del folk här o titta på anläggningen o släcka törsten... (kanske för att det är rätt torr luft i pannrummet... ha,ha.)

// Fishermansfriend.
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Välj spotar med lysdioder (led) som lampa!
Utvecklar nästan ingen värme alls!! :D
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Angående omvandlare 12-220V så skulle jag sattsa på en som genererar sinusvåg för att vara på den säkra sidan! Kan bli dyrt och kallt! :shock: Jag är inte säker på att brännarens elektronik gillar "oren" spänning.. Varför chansa?
När får vi se bilder!??
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke

Hallå Becker!

Tackar för tipset om led....

När det gäller invertern, alla andra har trappstegs sinusvåg i den anläggningar som finns....

Bla www.baxi.se

och http://www.legoelektronik.se/se/produkt ... roemspaket

Så det bör ju inte vara nått problem.

Dock har jag kontaktat Thermia också, så får vi se om de får tummen loss o svarar.... annars har jag andra vägar att gå för att få dem att svara!!!! Men man försöker ju alltid gå den snälla vägen först, ha,ha. :lol:

När det gäller bilder....

Jag är ju knappt halvvägs med anläggningen....

Men skall väl försöka fixa lite till helgen, om det inte dyker upp för många störande besök, ha,ha. :lol:

// Fishermansfriend.
Skriv svar