Ecotec A3 som larmar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Ecotec A3 som larmar

Inlägg av jerjo »

Har en Ecotec A3 (-97) monterad i en Focus PE20.
Den kördes ursprungligen med barkpellets men går nu, sedan en längre tid tillbaka, på spånpellets.

Har slarvat och ej trimmat in den med nya pelletsen men den har fungerat utan problem så det har inte funnits någon akut anledning.

Nu till bekymren:
- I november stoppade brännaren och indikerade med röd lysdiod. Kollade brännkoppen och den var tom på pellets.
Fick då för mig att det var nivåvakten i förrådet som kände nivå trots att det var tomt och tog därför av locket/slussen och gjorde sändare/mottagare rena.
Kollade även flärparna och de såg, i alla fall, skapliga ut (hade ändå inget att byta med).
Efter att ha fyllt förrådet så körde jag igång igen och allt fungerade.

- Nu har det hänt igen, 2 månader senare.
Brännaren har stoppat och indikerar med röd lysdiod lika förra gången.
Nu var jag bättre förberedd så jag mätte på mottagaren direkt i skåpet och fann att det var nivå i förrådet.
Alltså var det ingen idé att öppna förrådet/slussen och kolla sändare/mottagare.
Matade in pellets i brännkoppen genom att slå till brytaren och tände, som vanligt, med tändvätska. Brännaren fungerar helt OK och har så gjort i 2 dygn nu.

Har tänkt igenom de alternativ jag kommer på:

1. Temperaturvakt.
Nej! Då skulle det funnits oförbränd pellets.

2. Optovakt.
Kanske. Men då borde felet komma oftare?

3. Dåliga flärpar så röken går bakåt.
Kanske men nivå i förråd talar emot.

4. Fel/glappkontakt någonstans?


Är det någon som har erfarenhet eller idéer på vad som kan vara fel?
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) gjorde du rent optovakten? om du gjorde det och behov av det fanns allså att det var beläggning på den så tror jag du har felet där, det händer att den kläggar igen och kan då inte indikera ljus= ingen låga och brännaren stannar. ???????????????!!
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Optovakt

Inlägg av jerjo »

Nej, jag gjorde inte optovakten ren vid det tillfället, däremot så kollade jag den ikväll och den såg fin ut.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
ecoteckrille
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 19:48
Ort: Värmland

Inlägg av ecoteckrille »

Vad hade du för röd indikering på lysdioden blinkande eller fast sken?
Och vad har du för processor ( kan skicka en utförligare beskrivning).

Krille
Ecotec A2 gör det enklare att ta en kall öl för att svalka sig.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Processor

Inlägg av jerjo »

Jo, jag har en brännare från -97 så processorn heter 0002.

Denna gamla processor har inga blinkningar som kan hjälpa mig vidare utan den lyser bara med fast rött sken.'

Tack för hjälpen ändå.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Roger
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 10 aug, 2004 16:48
Ort: Gefle

Hej

Inlägg av Roger »

Min brännare från 99 brukar tjuvstanna med samma symptom som din.

Brukar då, om slussvingarna är rel. nya, spruta på lite 5-56 eller liknande på vingarna och slussväggarna och det fungerar utmärkt. Min teori är att vingarna går så tungt så att internmotorn inte orkar med och helt enkelt "står och tuggar". Efter ett tag brinner pelletsen upp i koppen optovakten indikerar då att brännarn ej har en låga och brännaran stannar härav.

Har också den gamla processorn som bara visar en röd diod.

/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Tror jag har närmat mig felet: det måste bero på internförrådet. Antagligen så fungerar ej nivådetekteringen tillförlitligt.

Har nu kopplat in ett larm som ringer upp min mobiltelefon vid bekymmer och hoppas detta skall hjälpa mig att finna den slutliga orsaken.
Kan mha larmet gå direkt till pannan när felet inträffar och då, förhoppningsvis, hitta orsaken.

Beskrivning av larmet, om någon är intresserad, finns här: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2575
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
jalexsj
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 08 dec, 2005 21:07
Ort: LYSEKIL

Inlägg av jalexsj »

Jag kommer inte ihåg hur det såg ut i brännarkoppen men om tempvakten löset ut så matar brännar ur all pellets i matarröret!
Kanske då att det glöder och askan drar bort av suget i pannan...

Bara en tanke Alex
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Tack för ditt inlägg men om så vore fallet så skulle jag ha oförbränd pellets i askan och så är inte fallet. Jag håller fortfarande på strul med internförrådet. Hoppas att larmet hjälper mig att komma snabbare till brännaren när det händer nästa gång. Då är det lättare att se orsaken.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Skriv svar