Får en ny Biona

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Får en ny Biona

Inlägg av André »

Pratade med Jörgen idag o han förstod då inte vad som va fel så han skulle sända mej en ny brännare...
Och de skulle va tätt vid kvarnen så ja har haft de i helgen o nu va slangen svart 50 cm när vi kom hem... så skulle de inte va sa han..
O askmängden skulle då inte va mer än att man skulle behöva tömma den max två ggr/mån... Jag hade räknat med en gång/mån...När jag köpte pannan o brännaren....
Nu va pannan full me aska efter 4 dyngn ca -12 ute kan köra en vecka vid nollgradigt o de ä helt åt h-vete....
Hade tänkt göra annat än tömma aska nu när man slipper bära pellets
Min gammla Janfire som en kompis köpt o har i en liknande panna som jag o har större hus tömmer bara aska/sotar en gång/mån..
Har ändå mindre aska än va ja får på en vecka...
Ser att dom här på forumet som kör biona tömmer aska efter 4 dyngn/40 timmar.....
Så jag har då inga förhoppninga om att ask mängden ska bli mindre när den nya brännaren kommer... Askmängden kanske ska va så här när man kör biona??????????????????+
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

utrymme

Inlägg av snillet »

Man skall ju ha plats för askan också. Jag kör mellan 40 och 60(på kronpellets) timmar mellan uraskning, helt enkelt för att det inte får PLATS mer i den gamla kombipannan.

Då är det ca 3-4 liter aska.

Fullt normalt sett till bränslemängden.
40timmarX15kW=600kWh/4.8kwh(per kilo pelles)=125kiloX0.005(0.5 ts askhalt)=0.625kilo aska.

Vid min vägning konstaterade jag ju att 1 liter av den askan som "vilat" i hinken ett tag vägde mellan 125-138gram.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

hmmmmmmmm.....
De ä ju lika som här då och de ä för mycke....
vilken tur att man kört en annan brännare förut så att man kan jämföra..
Enligt Jörgen så skulle uträkningarna som ja beskrivit ang. pellets för brukningen tidigare här på forumet stämma rätt ok...
Så för mej drar bionan betydligt mer än Janfiren gjorde vid samma ute temp.....
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Menar du din uträkning av förbrukningen med hjälp av snittet på matningen?

Jag är rätt säker på att det du först beskrev är fel iaf.

Men jag ska kolla upp det exakt..

Men om du mäter på ett sätt som man "vet" är korrekt, så är det ju kass om den skulle dra mer.

Själv har jag ju inget att jämföra med....
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja som jag räknat förut...
Men snart ä min hög i förrådet borta å då ska de kollas exakt hur mycke de går jämfört med tidigare...
Har plant golv i förrådet å en låda att ställa vid skruvöppningen...
Bara att ställa in vågen o se va den går för...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Kör på det, för är det så att den drar mer (och det nu inte är nått fatalt fel på den).

Så får man ju se vad som kan va fel allså....

Det som är tråkigt i situationen är att vi troligen inte får reda på vad som är fel egentligen.. (hoppas iofs vi får det)....

Om där nu är fel på konstruktionen så vill jag veta det.. osv..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

lika

Inlägg av snillet »

Min förbrukning ligger ca 15% över vad jag gör om jag kör på elpatronen i tanken. Bra värden tycker jag personligen iaf. Då har jag räknat på 4.8kWh per kilo pellets.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar