Fråga om CTC Total och PellX

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
CTC Total -83
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 13:13

Fråga om CTC Total och PellX

Inlägg av CTC Total -83 »

Jag har en CTC Total från 1983 som tidigare främst använts med el, men även olja under 3 år.

Nu tänker jag installera en PellX-brännare i den.

Några frågor:

1
Hur bra funkar detta m.a.p. på pannans ganska dåliga verkningsgrad?

2
Vad kan man räkna med för energpris per kWh?

3
Ska man ha båda bafflarna i när man eldar?

4
Vilka rökgastemperaturer kan man räkna med?

5
Ska man göra brännaren på full effekt eller ska den tas ned? Finns det risk för kondensering i skorsten i så fall?

6
Är 24000 kronor ett bra pris inklusive moms, installation och ett 300 liters förråd?

Tacksam för snabbt svar.
per-ole
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 26 dec, 2004 10:54
Ort: Karlstad

Inlägg av per-ole »

Hej
Jag kan inte ge ett helhetssvar men jag bidrager gärna med mina erfarenheter. Dock så har jag en EcoTec A3 i min CTC Total från -79

1
Hur bra funkar detta m.a.p. på pannans ganska dåliga verkningsgrad?
Svar: Min A3 har gjort mig mycket nöjd under 8½ år nu i CTC:n och jag tycker inte alls att en CTC Total är någon dålig pelletspanna.

2
Vad kan man räkna med för energpris per kWh?
Svar: Jag förbrukade innan 3,5 m3 olja och räknar vi då 35000 kwh ut av detta (andra räknesätt kan väl användas och då kan du justera utifrån detta).
Nu förbrukar jag 7,4 ton pellets per år och med ett dagspris på 1650:- ton ger 12210:- delat med 35000kwh ger ca 35 öre per kwh.

3
Ska man ha båda bafflarna i när man eldar?
Svar: Ja
4
Vilka rökgastemperaturer kan man räkna med?
Svar: jag ligger på 150-160 grader just nu och naturligtvis med båda bafflarna i.

5
Ska man göra brännaren på full effekt eller ska den tas ned? Finns det risk för kondensering i skorsten i så fall?
Svar: kan ej svara här eftersom jag inte kan brännartypen du talar om och min A3 har inga justeringsmöjligheter så.

6
Är 24000 kronor ett bra pris inklusive moms, installation och ett 300 liters förråd?
Svar: Här finns det andra som är bättre på prislägena men det låter inte orimligt i alla fall( eller inte ocker om man så tycker)
Eco Tec A3 -97, CTC Total -79
Skriv svar