Vad tycker ni om era KMP!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
petson
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 20:49
Ort: Lerum

Inlägg av petson »

Draken skrev:Brännaren har en stor nackdel: den tar 8 minuter på sig att komma i driftläge och om man har en kort vvb slinga i pannan så hinner det bli kallt i duschen.
Hej!

Jag är helt grön när det gäller pellets (och värmepannor överhuvudtaget) men jag har redan snappat upp en del nyttigt här. Det tackar jag för! En fråga har jag, och när ni läst den märker ni ju att jag är ill-grön... :oops: Vad menas med ovanstående citat? Vad då "tar 8 minuter på sig att komma i driftläge"?
NIBE City-VX, KMP PX21 fr.o.m. 2006-04-11
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Det är nog så att tiden är från att termostaten slår på brännaren till att brännaren brinner så bra så att den börjar ge full värme.

Om ditt varmvatten värms med slinga och den är kort och pannans vattenvolym är litet så kan resultatet bli att värmen börjar ta slut innan 8 minuter och då blir duschen kall.
En normaldusch kräver ungefär 15kW effekt coh ger brännaren mindre så får du kallt under resten av duschen.

Min fastighetsbrännare startar till full effekt på ca 3-4 minuter och det är mycket bättre. Är det inte lång tid från föregående start så kan den i bästa fall starta till full effekt på ca 2,5 till 3 minuter.
petson
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 20:49
Ort: Lerum

Inlägg av petson »

Tack! Då är jag med!
NIBE City-VX, KMP PX21 fr.o.m. 2006-04-11
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Tveksam till att ta matning från vägguttag.

Inlägg av AndersJ »

Lager skrev:
Montaget är mycket enkelt på min panna, det följde med en stos i gjutjärn som monteras på luckan. I princip behövs ingen elektriker heller om man har ett ledigt vägguttag (använd en datorkabel istället).
Fördelen med att ta matningen från pannan (oljebrännanranslutningen) är att du får med pannans överhettningsskydd. Detta minskar drastiskt risken att skjuta huset i bitar, kanske lite överdrivet :D, ifall termostaten i brännaren skulle få fnatt.

Med denna koppling måste oljebrännartermostaten ställas på max så du alltid har matning till pelletsbrännaren men du får ändå den extra säkerheten med att pannans överhettningsskydd kan bryta ifall något går snett.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

En brännare får inte kopplas in utan överhettningsskydd, antingen via pannas överhettningsskydd eller med eget inbyggt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar