Askning...oj då!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Askning...oj då!

Inlägg av Icecap »

Nu har jag ju kört min NH sedan 22/12 och tänkte att det kanske var dax att tömma aska :oops:

Knallade till Granngården och köpte en galvad 10L hink (heller för stor än för liten!) och hittade ingen lagom "askspade" så med lite 1mm svartplåt och en bit rör och en sammankomst med svetsen var det klart (blev väldig bra faktisk!).

Jag har kört ca 1200 Kg Laxåpellets igenom och jag tänkte att den kanske var en aning aska som ville komma ut... :roll:

jupp, ca: 12 L!

Men brännaren har kört bra och fint, de närmsta dygnen kommer att visa om bränsleekonomin har "tagit skada" av lite aska.....

Brännkoppen osv borstade jag bara av, ingen grovis eller sånt skit, det behövdes inte.

Askan var svartgrå (närmast mörk antrasit), är det rätt färg?
ingen sot eller så men närmast en "sand" av aska (kornstorlek som fint strandsand), är det godkänd?

Ytterst lite "kakabildning" och de lösa klumper som fanns smulade direkt man petade på dom.

Är det som det ska vara?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Re: Askning...oj då!

Inlägg av Micke »

Icecap skrev: Askan var svartgrå (närmast mörk antrasit), är det rätt färg?
ingen sot eller så men närmast en "sand" av aska (kornstorlek som fint strandsand), är det godkänd?

Ytterst lite "kakabildning" och de lösa klumper som fanns smulade direkt man petade på dom.

Är det som det ska vara?
Ja det låter väl bra :wink: Sen är det väl olika kvaliten på pelletsen
hur bra den är :roll: beror vars man köper den 8)
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Kruse
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 04 okt, 2005 09:24
Ort: Storfors

Inlägg av Kruse »

Väg askan så får du ett exaktare värde än när du går efter liter.

Om din aska väger lika mycket som min, 0,25kg/L, så blev det 3kg och det gör en askmängd på 0,25%. D.v.s mycket lågt.

Väger du varje gång så ser du samtidigt om värdena ändras mycket, då har det hänt något.
EcoTec A4, Gustavsberg VP937 -75, draglucka KW 012, veckoförråd 300L.
Tronci
Entusiast!
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 10:24

Inlägg av Tronci »

Hej Icecap och alla andra!

Ni har rätt bra värde på askmängden... jag har något fel på
min nya NH brännare så jag fick efter 2 dagars drift ca. 1 kg blandning av aska och oförbränt pellets... :cry:
Jag har haft otur... min nya NH brännare, som har varit i "drift" i 1 V. - den har genererat inte mindre än 5 stopp... den klagar på fläkten och vill att jag sotar pannan... fast den är nysotat... Dem skall bytta fläkten på den.... :(

Have a nice day! :)
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
Skriv svar