Vart tog röklukten vägen?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Vart tog röklukten vägen?

Inlägg av pitch »

Tjoho!

Äntligen har jag min Biomatic 20+ på plats :D
Äntligen kan jag gå med i klubben "Nöjda pelletseldare"
Bålsta Becatec gjorde ett snyggt jobb och var samtidigt trevliga samt varsamma i sin framfart. Att priset var det bästa inom norra "StorStockholm" gjorde ju inte heller något.
Samtidigt påbörjade jag ett eventuellt bulkförråd, dvs att 1/4 är provisoriskt byggd och håller än så länge trots dålig regling längs de "öppna" sidorna.
Frågan är dock vart den invanda röklukten tog vägen?
Nu doftar det mer av pelletsförrådets virke än någonting annat.
Det är inte ens någon värme i pannrummet numera...iofs inte av ondo då man slipper brottas med torktvätt när man nu tänker umgås med brännaren ;-)
Bilder är upplagda under PANNRUMSBILDER-tråden men för er Thermia vänner får ni den även här för att slippa en massa onödigt "klickande":
http://pellets.buskas.org/biomatic20+

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Det är bara att gratulera välkommen :D
Thermia Biomatic 20+
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Välkommen till klubben! :lol:
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
per pellet
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 20:35
Ort: Järfälla

Inlägg av per pellet »

Bålsta Becatec gjorde ett snyggt jobb och var samtidigt trevliga samt varsamma i sin framfart. Att priset var det bästa inom norra "StorStockholm" gjorde ju inte heller något.
Trevligt att se att du haft samma erfarenheter av Becatec som jag.
Henric får bra reklam nu, med bild och allt :)
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
Wille
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 19 sep, 2005 16:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Wille »

Vilket fint pannrum! Ordning och reda; Snyggt!

skall skicka in bilder på mitt pannrum i sommar då jag skall putsa om lite i källaren så får vi se vem som har finast pannrum :)

/wille
Biomatic 20+, veckoförråd, 2 plans villa 90 kvm+ en härlig varm och go kakelugn

Jag har sju intressen: sex och pelletspannor!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Vad bra att du fått så du kan köra med pellets nu.. :D

När du får till bulkförrådet så kommer du riktigt få se hur pellets eldning ska va.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Vart tog röklukten vägen?

Inlägg av Stugsittaren »

pitch skrev:Det är inte ens någon värme i pannrummet numera...iofs inte av ondo då man slipper brottas med torktvätt när man nu tänker umgås med brännaren ;-)
/Pitch
Det är ju fusk att isolera de nya rören. Den gamla färgsättning på rören syns iofs till vänster. 8)

Skall du stadga väggarna till förrådet? Det ser ut som att skruvarna tar all kraft från de pellets som vill ut på golvet?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Re: Vart tog röklukten vägen?

Inlägg av pitch »

Stugsittaren skrev:Skall du stadga väggarna till förrådet? Det ser ut som att skruvarna tar all kraft från de pellets som vill ut på golvet?
Förrådet är i sitt nuvarande skick ett provisorium och bara färdigt till 1/4.
Väggarna ska förlängas och stadgas från golv till tak. Reglarna sitter cc 40 vilket kommer ställa till det när "krypa-in-luckan" ska på plats...eller rättare sagt när jag själv ska in i förrådet :wink: Jag får väl banta bort min "pensionsförsäkring" (magen alltså) vilket ifs inte skulle vara så dumt :)

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Med tanke på webadressen "buskas.org" trodde jag det var en bild på dig på biomaticwebbplatsen. 8)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Hur går det Pitch?

Nöjd fortfarande?
Thermia Biomatic 20+
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Joachim A skrev:Hur går det Pitch?

Nöjd fortfarande?
Nöjd?
Tja...jag blev lite besviken efter första stoppet. Måste man hålla koll på att pelletsen är "framskottad" till skruven? ... Oooops :oops:
Jag skämdes ordentligt när jag glömt bort att jag byggt ett förråd med plan botten (av volymskäl) men vad f...n, det finns ju ingen anledning längre att hela tiden behöva springa ner till pannrummet, oroandes att kåken snart brinner upp, när det luktar brandrök.
Pannan går och går.
Tyvärr har den inte blivit riktigt inställd ännu...Henrics mätare pajade under tiden han mätte min panna men den ställde jag in på ett ungefär med hjälp av Andrés värden och kollade askan periodvis. Jag tror dock att jag kan behöva dra på lite mer luft vid min läge som visat sig vara det vanligaste läget pannan går på när jag har varit ner för att kolla trots kylan. Förmodligen har jag kommit ner till pannrummet vid fel tidpunkt men som sagt, jag är inte där lika frekvent längre. Detta påminner mig om att jag måste ringa honom och be honom komma hit för justering.
Jag märkte en markant skillnad på askmängd efter byte av pellets från SÅBI till Solett. Den SÅBI jag hade kvar sedan mitt inledande fiasko som pelletseldare med gamla oljepannan, Diom 20hundra, och BIONA brännaren, var tydligen inte så bra för Thermian vad beträffar askmängd. Förvisso var inte pannan riktigt injusterad men jag tror inte det ska kunna skilja så mycket i askmängd pga det.

Jo, jag är Väldigt Nöjd!!!

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Va ? Bytte du bort Bionan ?

(Humor)
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar