Inmatningshastighet C1

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
energisk
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 19:11

Inmatningshastighet C1

Inlägg av energisk »

Är det någon som vet hur man ändrar inmatningshastigheten på en Ecotec C1 brännare? Brännaren är från slutet av 90-talet och det enda jag kan se i styrskåpet är några små switchar. Är det dom man ska ändra på? En gissning är att det är samma styr som på mindre brännare, är det någon som vet vad switcharna är till för? Tack på förhand.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Är det verkligen en C1 ??
Den har väl en större PLC styrning och borde inte ha det "lilla" styrskåpet.

Är det en B1 är det samma styrning som till A3.
Vad står det på processorn ? A-någonting, samt vilken effekt är den på ?

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
energisk
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 19:11

Inlägg av energisk »

Hej
Jo det är en C1 men den är ganska gammal. Den levererades 1996 eller kanske -97 så den är kanske ett undantag så att han har samma styr som en A3. Styrskåpet är en liten plastlåda i 20x30 cm stort (ungefär).
Effekten är på 100-140 kW om jag förstått det rätt. (Pannan är på 180 kW oljeeffekt).
Jag vet inte vad som står på processorn men det kan jag ju kolla.
Jag chansade lite och ändrade switcharna enligt en instruktion jag hittade för ett annat Ecotec styr (C,1,8tyr_84) och i princip vet jag nu hur inmatningen reagerar.
Men sen är frågan om luftflödet kan ändras, det har jag inte testat ännu. Det finns ju 5 switchar och för att ändra matningen så ändrade jag bara på nr 4 och 5.
Om det nu är samma styr som på A3 vad innebär de olika switcharna där?


Peter
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Beroende på modell så kan det variera lite:
1,2 och 4 styr pelletsmatningen i 10% steg på olika kombinationer.
3 skall alltid vara OFF(vet ej riktigt varför)
5 styr hur lång tid externskruven skall när nivåvakterna indikerat att det är tomt i internförrådet.

På nyare C1 finns det spjäll som reglerar luftflödena, och det borde även finnas på din brännare.

Kolla vad det står på processorn så kanske jag kan leta fram en beskrivning.
//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
energisk
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 19:11

C1

Inlägg av energisk »

Processorn...ja på den komponent som heter IC2 står det handskrivet X015. På hela kretskortet står det KA190D om det är det som är nyckeln.
Jag har listat ut en del av hemligheten med hjälp av det förra inlägget.
Pinne 4 innebär att internskruven går hela tiden i läge on och i läge off så styrs inmatningen av pinne 1 och 2. Det går då att ställa in 24, 21, 19, 17, och 14 sekunders drift per 24 sekunder period.

Vad pinne 5 är till gick inte riktigt att förstå. När jag satt den den i off så stannade internskruven helt när jag gjorde det om den var i drift. När jag gjorde det innan uppstart av brännaren så hoppade fläkten inte igång.

Men men det viktiga var att få ner inmatningen.
Jag har misstänkt att brännaren är på tok för stor för pannan (NL3 8 sektioner) och brännaren stod på 21 sek läget. Jag gjorde en analys på rökgaserna och fick CO halter på 2000-3000 ppm. Först när jag dragit ned matningen till 14 sekunder kom jag stabilt under 500 ppm CO. Hamnade i princip på 100-300.
Enligt vad jag förstått så är brännaren på 140 kW och 17 av 24 sekunder borde innebära ca 100 kW. Enligt dom som kan något så kan man bara köra ca 90 kW i NL3 med 8 sektioner. Med en C1 brännare och full luft så verkar 100 kW vara det bästa. På 80 kW (minsta läget) så blev nog O2 lite onödigt hög. Det finns inga spjäll att ändra på för att strypa luften, i alla fall inte som synns.
Ett litet fenomen som varit är att det rykt lite bakvägen ut ur pelletsinmatningen trots att det sitter nya vingar där. När undertrycket ställdes ner lite så försvann det så jag valde att ha lite mer undertryck. O2 halten blev runt 10 men det saknas någon packning och när den kommer på plats så åker nog O2 ner någon %.
Skriv svar