Starta Viking Bio i Biomax med signal från Laddomat 4030?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Tolvan
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 21:59
Ort: HUSKVARNA

Starta Viking Bio i Biomax med signal från Laddomat 4030?

Inlägg av Tolvan »

När temperaturen i min acktank går under inställt värde på min Laddomat 4030 så tänds en lampa och signal ges på en utgång om att tillskottsvärme behövs.

Jag skulle vilja koppla detta till min Biomax och få pelletsbrännaren att gå igång på denna signal. Vitsen är att få värmen att "ta slut" i tanken innan brännaren startar, och brännaren ska sen gå på den vanliga inbyggda temostaten i pannan, även om den tempen är högre än den är nr värmen tar slut i tanken.

Går det; och hur kopplar jag i så fall in det?! Jag vill ju inte att brännaren ska gå igång innan Laddomaten skickar signalen!

Någon som vet?
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Chrhen
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 01 apr, 2006 22:28
Ort: Fjärås

laddomatstyrning

Inlägg av Chrhen »

Hej
Jag har så nu att när tanken är "tom" och tillskottsvärme tillkallas så går oljebrännaren igång. Senare i år skall jag starta pellets på samma sätt. I laddomat 4030 sitter ett relä så det är en slutande kontakt, alltså det blir kontakt mellan 2 stift när den kallar på tillskott.
Jag kopplade loss strömen mellan driftstermostaten och brännaren och gick upp och vände med en kabel. Så strömmen mellan drifttermostat och brännar går via laddomaten.

Mvh Christer
Skriv svar