Anfrätt Exonom A20B panna med A4

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Martin
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 25 aug, 2005 07:52
Ort: Södermanland

Anfrätt Exonom A20B panna med A4

Inlägg av Martin »

Upptäckte vid senaste ekonomisotningen att plåten ovanför brännarekoppen var anfrätt. Det är fullt med porer i plåten. Installerade brännaren i september -05 efter att ha eldat med olja. Jag tror att tidigare ägare har eldat med olja sedan -78, pannan är från -78. Jag har inte noterat det här förrut. Kan det bli så anfrätt på bara ett halvår med uppåtbrinnande låga? Någon annan med Exonom A20B panna och A4 brännare som har noterat samma sak?
EcoTec A4 Exonom A20B 160+80kvm
mackez
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 18:19
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av mackez »

Hej
Jag har en likadan panna som du.
Jag kör också uppåtbrinnandebrännare och har inte sett problemet du beskriver.
Däremot på vänstersida i oljebrännarhålet så börjar jag se skador.. Nu är min panna visserligen från 1969 och skall skrotas till våren iallafall.
Har ett problem med shunten på min A20B som ej kan strypa värmen helt. Har du haft något problem med shunten?
MVH
Marcus
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
Martin
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 25 aug, 2005 07:52
Ort: Södermanland

Inlägg av Martin »

Jag har brännaren i oljebrännarhålet oh det är där som skadorna är. Jag tror att skadorna började tidigare men jag vet inte. Pannan är ju gammal men det är bra ju längre tid den håller.

Inga problem med shunten vad jag har märkt. Jag stänger den aldrig helt och jag har termostater på elementen som stryper.
EcoTec A4 Exonom A20B 160+80kvm
Skriv svar