Ackumulator tank

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
rincewind
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 07 feb, 2006 00:16
Ort: Skyttorp/Uppland

Ackumulator tank

Inlägg av rincewind »

Hej,

Jag har ett hus på 130kvm (och c:a 70 kvm biyta som ska värmas).

Jag funderar på att dra in en ackumulator tank till min gammla kombipanna från 86 (se bilden).
Bild

När jag eldar med ved just nu går det åt enorma mängder ved.
Jag undrar lite. Hur stor ackumulator tank behöver man för att hålla värme i ett sådant hus?
Jag undrar också hur mycket det kostar ungefär att installera en ackumulator tank?
Hur mycket effektivare blir det med en ackumulator tank?
Tacksam för svar.
Tolvan
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 21:59
Ort: HUSKVARNA

Inlägg av Tolvan »

Jag rekommenderar dig att gå på Äfabs hemsida, t.ex http://www.afabinfo.com/arkiv_doc/artiklar.htm, där finns några PDF'
er med information.

Ta i rejält när du ändå handlar, gärna 3 st 750 liters tankar. Det går ju bra med 2x500 också, men tänk så här - KOMFORT - du vill trots tankarna slippa elda en gång på morgonen också... eller hur.

Se också till att du köper tankar med BRA isolering. 70 mm mineralull mostvarar 30 mm PUR (om jag inte minns fel), men det brukar vara 90 mm (?) så du har 2,5 gånger så bra isolering med PUR som mineralull!! Tyvärr har jag 70 mm mineralull och mina tankar står (tyvärr) i svalt utrymme, plåten från mitten av tanken och neråt är "kall" och från mitten och uppåt så känns den inte direkt kall, ovanpå tanken kan jag känna att det är svagt ljummet. Tänk på det... och det kostar inte så mycket mer i sammanhanget att göra det bra från början.

Man kan diskutera nackdelen med FÖR stor acktanksvolym, och man kan diskutera kostnaden av bättre isolering. Visst, man sparar energi, men tänk som sagt också på "komforten"!
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

Hej..
jag tippar på 2x750 liter eller 2x500 om det e trångt..
felet e ju att du ska hällst ha en rejäl panna som fixar att vämatankarna på ett ved inlägg annars så e det ju liten vits...ska du springa å lägga på
2-3 gånger för att hålla värmen uppe e det ju inte värt
skulle lätt vilja säga att 40-60 kw e lagom panna...

köp dessutom en motorschunt omg,värmen i tanken kommer att räcka längre med den in kopplad...
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Mr O
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 14:14
Ort: Nässjö

Inlägg av Mr O »

Som sagt ingen ide med många eller stora tankar om pannan är undermålig.
Baxi Bonus ,3 st 500 lit Acktankar och Termovar laddningspaket.
moelk
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 02 jan, 2006 12:47

Inlägg av moelk »

Hej
Jag har en kombipanna från 1988 som tar 50 cm ved och ligger på 15 kw.
Huset är på ca 120 kvm plus 80 kvm källare som också värms fullt ut.
Jag fick elda hela tiden innan jag skaffade en ladd 4030 och en 500 liter acktank. Nu så eldar jag ca 3-4 timmar morgon och kväll när det är ca 5-15 minusgrader ute. Innetempen kan då hållas stadigt runt 21 grader och det finns ljumet vatten i kranarna hela tiden ( man slipper få stelfrusna fingrar efter toabesöket tidigt på morgonen). Jag funderade på att sätta in en tank till men tror nog att pannan inte räcker till, blir nog väldigt långa eldningar och otäckt höga rökgaser.
Jag gav ca 1000 kr för tanken
1600 kr för 80l kärl
3000 kr för installation med alla rör och så.
3500 kr för en beg ladd 4030
Jag är nöjd med resultatet och kan rekommendera att sätta in en tank eller två beroende på vad du har för effekt i din panna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

rincewind panna klara nog knappast att ladda 500 liter med stängd shunt.. :(

Den rymmer väl 55 liter ved som min panna men har betydligt mer än mina 55 liters vattenvolym o jag klarar att värma min 500 l tank 50 grader på ett ilägg med stängd shunt.. Då är det bra björkved.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ja 3st 750 L tankar blir nog liite mycket till den där pannan :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
rincewind
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 07 feb, 2006 00:16
Ort: Skyttorp/Uppland

Inlägg av rincewind »

Oj, här hade det hänt lite.

Jag hade en lokal rörmockare här som erbjöd sig att installera en 500l ackumulator tank med ett nytt expansionkärl (det jag hade var tydligen för litet) för en kostnad av 13500kr. Är det mycket / lite? Jag kan inget om hur priserna ska se ut.

Jag tror att det blir svårt att få plats med mer än 1 st ackumulator tank om jag inte börjar sätta in dem i tvättstugan och det misstänker jag att min bättre hälft inte skulle uppskatta=)..

500l sade han att jag bara behövde elda 2 ggr / dagen vilket är en heldel bättre än de typ 5 ggr jag eldar just nu..

Vad tror ni om den lösningen?
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej ..
ska du ha en tank så köp en 750 lit om du rymmer den..
annars så satsa 2 st 500 lit

tror du kommer at bli besviken med en 500 liters tank,man vill ju gärna ha varmt på morgonen då man vaknar .
det finns formler för att räkna ut hur mycket energi du kan lagra i tanken
då ser du ju om tanken fixar att värma kåken i tex 10 timmar då du eldat upp den i 80 grader
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
rincewind
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 07 feb, 2006 00:16
Ort: Skyttorp/Uppland

Inlägg av rincewind »

Hmm... 2 st... Vet inte riktigt om jag har råd med det på en gång...

Vad tror ni om priset. Vad kostar det att få en 500l ackumulatortank installerad? Är 13500 kr för mycket?
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Tumregel: 10 liter vatten/m² uppvärmd yta.

Men det är också riktigt att en gammal panna, som inte är en riktig vedpanna, inte klarar av att värma stora tankar. Effekten är ofta i minsta laget, men framförallt är verkningsgraden inte bra. Det värmer upp skorstenen mycket, om man ska elda länge.

500 liter och 50°C differens är 29 kWh. Så mycket kan du alltså lagra i din tank. Behöver huset 5 kW räcker det alltså sex timmar, om du inte har någon annan förbrukning. Alltså hyfsat för vinterbruk, jämfört med det du har, men inget alls att rekommendera för en ny, seriös anläggning.

Du kan få något att jämföra med:
Mina föräldrar har ca 80 m², plus källare och ett litet rum på vinden. Han har 1000 liter och en 20 kW Perifal (numera Baxi). Det fungerar bra i det huset.

Själv har jag drygt 200 m² i två plan, plus källare och två rum på vinden. Jag har 2250 liter och en 35 kW Atmospanna. Båda anläggningarna är "seriösa", såtillvida att de är avsedda för ved som huvudsaklig värmekälla på vintern och de är installerade i någorlunda modern tid.

Priset låter väl rimligt, tycker jag, om du får tank, expansion, Laddomat 4030 (eller motsvarande) och installation.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

Hej ..
dyrt njaa kolla vad en ordinär 500 liters borö tank kostar...utan beredare å lyx ,dom är inte speciellt dyra...

fast du kan ju börja med en 500 liter å kompletera sen med en till..tänk bara efterdå du monterar in tanken så du rymmer en till brevid den första

se ochså till att du har laddaautomatik+ motorschunt ..i ditt nya värme system
då funkar allt bättre...då kan till ochmed 500 lit räcka ett bra tag
1000 liter acctank räcker faktiskt ganska länge...
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

1000 liter = 58 kWh. Dividera med husets effektbehov, så får du en uppskattning.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

rincewind skrev:Oj, här hade det hänt lite.

Jag hade en lokal rörmockare här som erbjöd sig att installera en 500l ackumulator tank med ett nytt expansionkärl (det jag hade var tydligen för litet) för en kostnad av 13500kr. Är det mycket / lite? Jag kan inget om hur priserna ska se ut.

Jag tror att det blir svårt att få plats med mer än 1 st ackumulator tank om jag inte börjar sätta in dem i tvättstugan och det misstänker jag att min bättre hälft inte skulle uppskatta=)..

500l sade han att jag bara behövde elda 2 ggr / dagen vilket är en heldel bättre än de typ 5 ggr jag eldar just nu..

Vad tror ni om den lösningen?
Är 13500:- inkl acktank, laddomat 4030 o exp.kärl??

Skulle du satsa på en 750 l ack så motsvarar det energimängden från 1000 l acktank då du har mycket energi i din panna..

En 750 liters acktank med 90 mm pur isolering utan beredare/slingor ligger på ca 8000:-
laddomat 4030 ca 4650:-
exp.kärl ca 2500:-
Om du inte har bör du även skaffa shuntstyrning för 2000:-
Skulle även va ide att fixa automatisk draglucks stängare.. :wink:

Sen tillkommer inkopppling..

Tycker inte du ska köpa en 500 l acktank med 50-60 mm mineralulls isolering (t.ex borö) då denna kommer ha tappat 15 grader innan det ska börja pumpas över från acken till pannan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Är det komplett pris bör han köpa så många han har råd med, och sen sälja de som inte behövs...
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar