Vågar jag bli BIONA-ägare?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Bernt Alpenhoff
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 14:49

Vågar jag bli BIONA-ägare?

Inlägg av Bernt Alpenhoff »

Nu har jag bläddrat och läst igenom massor av inlägg i forumet, och jag vet varken ut eller in längre.

Jag har en Diom-panna av typen El/Olja i källaren. Pannan har otroligt små luckor så det enda som man (enkelt) kan sätta in i den är en Brännare som har samma fysiska mått på brännarröret som en oljebrännare. Med andra ord så lutar det åt att bli en Biona.

Jag hittade Biona på Mr. Pellets hemsida, och ringde dem.
Låt mig säga så här, de var ju inte aldeles positiva till Bionan. Mycket klydd hade det varit och de hade valt att inte sälja dem mer.

Läser man forumet så verkar det vara ömsom ris och ömsom ros. Jag har förstått att det kan bli rätt mycket aska i pannan, men det jag inte har blivit klok på är om det beror på brännaren, på pannan, på skorstenen, på pelletsen osv osv.

Bionan verkar ju ha den fördelen att den är programmerbar/trimbar via en dator. Det borde ju innebära att den är flexibel att anslutas till de flesta pannorna. Mycket aska borde väl bara bero på 2 saker, nämligen hög pelletsförbrukning eller dålig förbränning. Om jag skaffar mig en Biona kommer jag förmodligen få samma bekymmer, och frågan är om jag kommer fixa det.

Jag vet alltså varken ut eller in. Vad säger ni, är det bara folk som det inte fungerar bra för som skriver inlägg, eller är verkligen brännan så underhållsfri som reklamen säger?
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Kollat om det är samma panna som jag har?
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Bernt Alpenhoff
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 14:49

Inlägg av Bernt Alpenhoff »

Japp, och det är det inte. Den påminner om din, men har bara en rektangular rökgång i vilken det sitter en stor baffel i.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Då är den nog likadan som en annan på forumet :)

Har sett några äldre med sådana rökgångar som du beskriver.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

förbrukning

Inlägg av snillet »

Iaf när det gäller förbrukning så ligger jag rätt jämfört med vad huset drar på elpatronen i solacken. Så där ser JAG inga problem.

Däremot har jag börjat att resa ett visst frågetecken kring detta med oförbrändt bränsle som kommer i askan.

Askmängden byggs i min panna upp till en viss nivå upp till ca 20 driftstimmar, sedan kompakteras askan mer och mer. Det är en del glödande partiklar i askan ca en timme efter drift men efter ett par timmar är de borta.

Har mailat Jörgen på Mbio för att få ett besked om det strul många verkar uppleva med detta. Hoppas man får ett vettigt besked.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Bernt Alpenhoff
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 14:49

Inlägg av Bernt Alpenhoff »

Ja, jag tror ju inte att det bara är Biona-brännaren som det är klydd med då och då, detta händer säkert med alla brännare.
Men, när en återfösäljare (fd) så öppet tar avstånd till Biona, då får jag i alla fall klumpar i magen.
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Novator

Inlägg av snubblaren »

Hej Bernt.
Jag har bekanta som har provat Biona och sedan bytt ut dem. Om du vill veta mer om brännaren så läs på Novators forum:

http://www.novator.se/online/index.html

Det är mycket negativa saker som kommer upp och även mycket positivt. Tydligen är det väldigt noga med att brännaren passar med panna och skorsten, det skriver Biona själva i ett inlägg. Det som flera installatörer, t ex Mr Pellets och några till råkat ut för är att brännaren inte är säker i alla installationer. Den har haft bakbrand och andra tråkiga saker för sig. Därmed inte sagt att den inte är säker nu, det vet jag inte.

På det forumet kan du nog få den information du behöver.
Sedan finns det en som nog jobbar på Biona där också. Han har skrytit om brännaren i flera år på detta forum. Patetiskt... du märker snabbt vem det är, det är det enda han skriver om. Konstigt att ingen ifrågasätter honom.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Du, snubblaren. Jag kan garantera dig att han inte jobbar där...

Han finns nämligen här med... haha

Han e bara en av dom som är nöjda...

Min funkar förövrigt bra med, sen att jag älskar pilla sönder saker är en annan sak... :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Nöjda

Inlägg av snillet »

Jo han finns här med, känner honom rätt väl 8)

Han jobbar med UV desinfektionsprocesser och pumpteknik på ett företag som heter Raydar AB.

Långt å pendla till Växjö :wink:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Viss rutin
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 06 jan, 2005 21:39

Kan vi inte begrava det där nu

Inlägg av Viss rutin »

Snacket om att Bionan är farlig och liknande är lite trist i längden.
Jag är ingen expert men har kört pellets i snart 5 år och tycker mig ha lärt mig vissa saker över tiden.
Brännare av idag är säkra. Om det ändå skiter sig är de felistallerade.
Caset som det snackas om ovan av "snubblaren" handlar om just det. Om det inte finns drag nog så kommer driften att störas. Kanske lite, kanske mycket och kanske till och med så att det uppstår bakbrand. De säkringar som finns skall kunna hantera en bakbrand utan att det blir mer än just det. Dock undrar jag hur den killens pannrum såg ut.
Mitt eget är fullt med prylar, pelletsdam mm. Blir det en stor nog brasa vid pannan kommer det att ta sig. Inget föredömme från min sida alltså.
Men nog med skit snack om detta nu är mitt förslag.

Mvh viss rutin

PS, kör inte Biona idag utan en TB mini. Värdelös men billig. Mao helt opartisk i Biona fallet.
Rik blir man på de små utgifterna.
PeppoPapp
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 10 okt, 2005 13:01
Ort: Skåne men bor i Blekinge

Inlägg av PeppoPapp »

Jag har kört min Biona i ca 1.5 år (nr 299). Trixade lite i början med parametrar(för att få en bättre start) och kör nu helt problemfritt. Jag är mkt nöjd med brännaren trots att den har havererat två ggr, Första gången var det "pinnen" i inmatningsstosen som lossnade och vandrade upp till kvarnen där den stopppade matningen. Andra gången var det en dålig svets i det rörliga kvarnhjulet som släppte vilket innebar att hjulen gick ihop och kvarnen stannade. Det var inga problem, Jörgen skickade ner grejer direkt.

Vet inte om jag har mkt aska/oförbrännt men i vilket fall är den effektiv. Läste på Tips o trix att man skulle stänga av brännaren på sommaren och köra med elpatron. Testade det och det blev dubbelt så dyrt att elda el som att elda pellets.

Vad jag accepterar som kanske inte alla gör är att på nya konstruktioner förekommer alltid barnsjukdomar. Det viktiga är hur tillverkaren behandlar kunden. Jag är fullt nöjd med deras service.

Någon har skrivit att han tyckte att det var dåligt att brännaren inte är färdigutvecklad innan den börjar säljas. Hur många företag har en hundraprocentig produkt att sälja från början??? Hur tror man att en liten företagare i smålandsskogarna ska klara detta när stora multinationella jätta som Mercedes, Volvo m. fl inte klarar av det.

Jag tror att du kan köpa din Bionabrännare med gott samvete. Alla kan råka ut för problem och jag tror inte att andra brännare är helt perfekta de heller. Se bara inläggen om gengassmällar som skicka iväg pannluckorna....

Lycka till med din nya brännare, vilken det än må bli.
Biona CTC1100 5 turbulatorer
Sydpellets småsäck
6 m Slätex 115mm(tror jag)
Förbrukning: ca 4,5pallar/år har ersatt ca 20000kWh
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

tuffar på

Inlägg av snillet »

Min tuffar på....,uppstarten efter sommaren(i september) gick som en dans och på den vägen är det.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
kt
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 23 okt, 2005 11:28
Kontakt:

Inlägg av kt »

Man också provar Biona i "svåra" pannor, sådana som även tillvärkare säger att är inte lämpliga med pelletsbrännare.
Stösta delen fungerar, men förstås där är då någon misslyckade också.

Biona startar inte, om draget är mycket låg, men det är mycket bra!
Skall vi tänka om en panna, som har ingen drag (skorstenen täppat osv.)
Vanlig brännare startar, och hinner bilda en bra låga innan tryck bildas i pannan. Då har vi säkert en brannrisk. Trots säkerhetssystemer kunde undvika brannet, nägra delar måste man byta ännu.
Bionas återförsäljare i Finland
Skriv svar