Fläkten, HÅL

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Fläkten, HÅL

Inlägg av snillet »

Jo, hade ju isär övre delen av min brännare igår för att se hur det stod till med saker och ting där efter ett års drift, har redan tidigare haft isär den "lätta" underdelen och inte behövt göra något där HELLER...

Nog om de.

Såg att där fläkten blåser in, vid "flip-flop" spjället för eltändningen, är det en glipa under själva fläktkåpan och brännarhuset på ca 1cm ...!?? stort hål för en sån liten fläkt. Hålet går ju alltså ut, på utsidan brännaren.

Undrar vad poängen med att ha ett hål DÄR är ?

Jag täppte igen mitt med en bit självhäftande list, efter det blev brännaren mycket tystare och askan verkar mer homogen !!!

Undrar om jag funnit något konkret här ?

Eller har jag gjort något tokigt och denna glipa har en funktion ?

Verkar vara mer,,,, som man säger i staterna "UMPH!" i lågan på brännaren nu, stadig som ett lokomotiv ,ljust gul och ett fint "SSSSS" ljud, lite som en väl injusterad acetylensvets mot att innan ha låtit mer som en gasolbrännare.

Blev det mer sekundärluft månntro ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

får ju tittas mer på helt klart :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Funderade lite mer på det du sa..

Om hålet är där när tester på alla avgasvärde är gjorda, så är det inte säkert det är bra att täta det..

Men om det var tätt från början så....

hmm :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Tanke

Inlägg av snillet »

Nej, det var min första tanke också.

Sedan funderade jag på vad som händer om man tätar hålet.
Kom till slutsatsen att luftmängden som pressas IN i brännaren med ett visst tryck blir mer konstant om fläkten får jobba med lite mer mottryck än vad den får göra om det fiser förbi.

Den BORDE jobba bättre mot kraftigt mottryck etc om man INTE har hål på det stället.

Men framtiden får utvisa vad som händer här.

Helt klart ser jag en skillnad i hur askan ser ut, rent spontant känns det som om askmängden ökar långsammare ??? Nu verkar jag inte få några mörkare tendenser i askan från uppstarterna längre, bara något lite från nedeldningarna.

Min tanke är att detta kan vara EN orsak till de problem som t:ex André har ?, Sedan får vi se hur ditt experiment med kvarnen avlöper. Också lite på det temat ju.

Även om du och jag inte känner oss besvärade av några driftsPROBLEM så har man ju inte mycket egna referenser annat än den brännaren man har.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

funkar

Inlägg av snillet »

Hallo !

Brännaren är helt klart stadigare i drift med hålet tätat. Har också känt på fotocellröret för att se om det blir hett men jag kan hålla i det med fingrarna när brännaren gått över en timme så det är nog ingen fara...

Helt klart är nog iaf att de bekymmer som bionan sägs ha med mottryck DEFINITIVT inte förbättras av att det är ett ca 7cm2 hål bredvid fläkten !

Men inte på min, nu.

Funkar finfint.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag "tätade" mitt hål med lite tejp för att se om det blev någon skillnad..

Märkte mest skillnad på ljudet.. Jag har svårt att se lågan.. Och det är inte mycket till låga som kommer ut ur brännaren, men varmt blir det ändå.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

lågan....

Inlägg av snillet »

Min låga är vanligen mellan 25-35 cm lång in i pannan räknat från toppen på brännar-röret. vitaktig baktill och ljusgul i toppen.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

kanske kan va nått att titta på nu när min brännare går bra igen..:? :?
vart sitter denna glipa? kanske ett kort?
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

under

Inlägg av snillet »

Om du tittar på brännaren rakt bakifrån.

Så där den fyrkantiga stosen på fläkten blåser in i överdelen på brännaren där luften sedan leds till olika ställen...

Mellan den undre kanten på stosen och brännarhuset är det ett avstånd på ca 10-15mm. Tittar du in där precis ovanför fotocellröret med ficklampa eller liknande och känner där så märker du hålet.
(orkade inte fota just nu :D )
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Hålet sitter i princip ovanför fotocellen.. (röret som går in från baksidan in i brännkammaren)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

På tal om inget annat... jag kan inte påstå att jag har en stor finlåga....

Men sen är det som sagt svårt att se det ordentligt oxå... hur lång är din? (lågan allså... inget annat :) )

Svårt att veta hur det ska se ut, för är lågan inte minst 25cm ut från brännaren så ser jag inte den...

Jag ser ju flamman lite då o då..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

grillfest

Inlägg av snillet »

hehe, inte alla som e så vågliga som mig att dom vågar öppna övre luckan å kika ned när brännaren går :D .

Hade jag inte haft rökgasfläkt hade jag nog inte vågat....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Verkar som jag har stabilt drag iaf, för det har aldrig rykt in när jag öppnat... (och det är rätt ofta vid detta laget) :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Här är lågan lika som hos snillet vit/ljusgul 30-35cm lång...
Va ner nu när brännaren gick o märkte att de är ettt litet hål ca 2mm som de blåser från sitter framför fallröret ca 5 cm.... Blåser rakt upp..
Va ska de va bra till???
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

har samma tendens hos med med, har funderat att på att säta igen det men inte gjort det än..
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
Skriv svar