Rätt sätt att elda

Här diskuteras allt kring vedeldning
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Rätt sätt att elda

Inlägg av ThomasLindgren »

Jag har fått lära mig att göra följande:

1. Stäng laddpumpen
2. Aska ur
3. Börja elda
4. När pannan är uppe i 70-80°, slå på laddpumpen
5. Fortsätt elda tills röret i botten är så varmt att man knappt kan röra det (har ingen temp där)
6. Vid eldningen slut, häkta ner dragluckan och ev. justera shunten

Men nu fick jag se nån skriva om att stänga av laddpumpen i slutet på eldningen, och inte som det första steget på nästa eldning, vad är rätt egentligen?
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Har du bara laddpump, inte Laddomat eller motsvarande?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
bax
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:37
Ort: Härliga Härjedalen

Inlägg av bax »

Du har väl acktank?
Om laddpumpen går kontinuerligt så kommer du till slut, när pannan svalnar, att ladda kallvatten (?).

Har du inte tank så gör du nog rätt.

Många låter väl pumpen styras av en termostat så att den startar när pannan nått inställd temperatur, och stannar när pannan går under denna temperatur.
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

apersson850 skrev:Har du bara laddpump, inte Laddomat eller motsvarande?
Ingen laddomat ännu, på gång dock.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

bax skrev:Du har väl acktank?
Om laddpumpen går kontinuerligt så kommer du till slut, när pannan svalnar, att ladda kallvatten (?).

Har du inte tank så gör du nog rätt.

Många låter väl pumpen styras av en termostat så att den startar när pannan nått inställd temperatur, och stannar när pannan går under denna temperatur.
Jag har bara en manuell laddpump med en 500liters-tank. Ska skaffa en laddomat snart dock. Ska jag slå av laddpumpen tidigare då?
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Om du bara har en pump, ska du styra den med en termostat på pannvattnet. När du har kommit till exempelvis 80°C, eller däröver, då pumpar du. Inte annars.

Med Laddomat 21 styr du den bäst med en rökgastermostat. Starta pumpen så snart du börjar elda (då får man ställa ner termostaten, alt. förbikoppla med ett startrelä). Sen ställer man in termostaten så att den bryter när rökgastemperaturen sjunker under den nivå som den får, när brasan brunnit ut. För min del vid 100-120°C ungefär.

Laddomaten ser automatiskt till att bara vatten med meningsfull temperatur (>= 80°C) pumpas in i tanken. Resten cirulerar bara i pannan, tills det blir varmt nog.
Efter eldning självcirkulerar den värme som glödbädden ev. kan ge i pannan till tankarna.

Laddomat 21 innehåller termometrar, så du kan se temperaturen på vattnet ut ur pannan, tillbaka in i pannan och från bottnen av tankarna.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Men hur ska jag göra när jag har det som idag?
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Om du bara har en pump, ska du styra den med en termostat på pannvattnet. När du har kommit till exempelvis 80°C, eller däröver, då pumpar du. Inte annars.
Vänta nu lite, förresten. Var har du varmvattenberedning och shuntgrupp?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

apersson850 skrev:
Om du bara har en pump, ska du styra den med en termostat på pannvattnet. När du har kommit till exempelvis 80°C, eller däröver, då pumpar du. Inte annars.
Vänta nu lite, förresten. Var har du varmvattenberedning och shuntgrupp?
Ingen aning, vad är det för nåt? :oops:
bax
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:37
Ort: Härliga Härjedalen

Inlägg av bax »

Vart sitter beredaren som gör duschvattnet?
I pannan, Ackumulatorn eller har du en separat elvärmd beredare?

Från vart går rören till elementen ut, pannan eller tanken?
Om dom går ut från tanken, sitter där en shunt och cirk.pump?

Detta bestämmer vilken Laddomatmodell du skall ha.
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Jag har ingen aning vart saker och ting sitter. Sen blandade jag ihop laddomat och shuntautomatik också...
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ThomasLindgren skrev:Jag har ingen aning vart saker och ting sitter. Sen blandade jag ihop laddomat och shuntautomatik också...
Sitter shunten på acktanken el pannan??
Går alla rör ut från acktanken tar du nog värme o vv därifrån o då är det bara en termiskventil för 300:- som ska kopplas in då du har cirkulationspump mellan panna o acktank redan..
Du behöver inte köpa en dyr laddomat då du får samma funktion med en termiskventil då tanken med laddomaten är att det inta ska komma kallvatten o kyla pannbotten med sönder rostad panna som följd...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Ja, det går ju att modifiera med en termisk ventil, förutsättningsvis att du har varmvatten och shunt i tanken.
Annars ska du egentligen ha en laddpump som är två, så att du kan pumpa på båda hållen. Termisk ventil för att undvika sönderrostning har man även där. Köper man färdigt är en Laddomat 4030 en lösning på detta.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Jag vill inte inhandla en massa prylar då hela systemet ska bytas ut till våren/sommaren till en komplett pelletsanläggning.

Har fotat lite nu, tyvärr inga batterier i digitalkameran så det fick bli mobilkameran. Kanske går att få ut nåt av bilderna ändå.

För pannan:
http://www.jolie.nu/panna/

För tanken:
http://www.jolie.nu/tank/
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ThomasLindgren skrev:Jag vill inte inhandla en massa prylar då hela systemet ska bytas ut till våren/sommaren till en komplett pelletsanläggning.
Ajajaj det skulle varit en laddomat 4030 till din panna för de är från den du tar ut värme o vv men då du ska byta ut allt till våren så är det ingen ide att köpa en sådan nu..
De du kan skaffa redan nu är shuntstyrning för de ska du ha på pelletspannan oxå..

Som du har det nu är det varmt tills tempen i pannan/acktanken sjunker då blir det för kallt vatten vilket shuntstyrningen fixar genom att strypa då vattnet är varmt för att skicka ut mer till systemet då det svalnat..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar