Hjälp!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Pellerik
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 22:42
Ort: Fagersta

Hjälp!

Inlägg av Pellerik »

Hejsan
Har kört med min EcoTec sen -2000 utan problem, men nu har den börjat jävlas. Hur jag än gör, så brinner den ojämnt+ oförbränd pellets och mycket aska.

jag har bytit slussvingar, ändrat processoren 80-70%, murat in draglucka, damsugit ur sekundärluftrören, gjort rent kuggkransen, bytit packning mellan panna och brännare. Ändå ingen förbättring.

Eldar med SÅBI storsäckspellets och har gjort det flera år utan problem.

Är det någon som har någon idé??

//Henrik
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Har det jävlats med pellets från flera leveranser el är det bara den senaste??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pellerik
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 22:42
Ort: Fagersta

Inlägg av Pellerik »

Det är den senaste leveransen. Jag har snackat med pelletsleverantören och dom har kontaktat SÅBI, enligt dom fanns det inget avikande med pelletsen i fabriken när den tillverkades.
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Då du kör med veckoförråd så är det lätt att testa med att antingen köpa el låna av nån kompis för att kolla om det beror på pelletsen..

Det är ganska simpelt att säga att vi har inga fel på pelletsen.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pellerik
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 22:42
Ort: Fagersta

Inlägg av Pellerik »

Jag får väl ta och köpa några säckar SBE och testa med. Jag känner min pelletsleverantör ganska bra, men man vet ju inte vad SÅBI säjer om sin kvalité. Vad kan isåfall vara för fel på pelletsen? Jag ser ingen skillnad mot andra leveranser jag fått, något ljusare kanske.
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
Pellerik
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 22:42
Ort: Fagersta

Inlägg av Pellerik »

Sådär, nu har jag tömt MAFA silon på SÅBI och fyllt upp med Booforssjö pellets. http://www.booforssjo.se/Default.asp?PageID=445
Får se imorgon hur det verkar.
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
Pellerik
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 22:42
Ort: Fagersta

Inlägg av Pellerik »

Ingen som helst skillnad med den andra pelletsen. Fortfarande mycket obränd pellets+ ojämn förbränning. Nån som har någon idé?
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
-David-
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 feb, 2006 00:32
Ort: Falköpingstrakten
Kontakt:

Inlägg av -David- »

Låter ju lite knepigt.....
Kan det vara fläkten som strular eller problem med självdrag ?

Har varit med om fläktar som låter illa men varvar som dom ska. Tyvärr har oljudet kommit från att fläkthjulet suttit löst på motoraxeln och därför inte flyttar så mycket luft som dom ska.
Tänk positivt ! - Det kan ALLTID bli värre !
Pellerik
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 22:42
Ort: Fagersta

Inlägg av Pellerik »

Jag kollar vidare, man kan ju inte ge upp i första taget.
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
Brännar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 11 jan, 2006 16:40
Ort: FBG

Inlägg av Brännar'n »

Hade vid ett tillfälle liknande problem, brännaren gjorde om det mesta av pelletsen till grillkol och delvis oförbränd pellets, mycket tjära och sot som biprodukter. Vet inte exakt vad som gjorde susen men efter att ha sotat ur pannan ordentligt, gjort rent optovakten och bytt slussvingarna så funkade det igen.

Började min felsökning uppe på taket, lyste ned i skorsten med ficklampa för att kolla så inget täppt till...

Hoppas du hittar en lösning :idea: :!:
A3+CTC 256B
Pellets nyfiken
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 15 feb, 2006 00:16
Ort: Mellan Sverige

Hur ser sotet ut?

Inlägg av Pellets nyfiken »

Har du kollat och rengjort fläktvingarna?
Pellerik
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 22:42
Ort: Fagersta

Inlägg av Pellerik »

Jag ska kolla fläktvingarna idag när jag sotar, Ang. skorsten, jag hade en soteld i Januari, efter den så blev skorstenen väldigt ren och fin invändigt enligt sotaren :lol:

//Henrik
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
Stanem
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 14 mar, 2005 20:34

Inlägg av Stanem »

Hejsan.
En tanke efter att ha läst inläggen och efter egen erfarenhet - kolla att optovakten funkar som den ska... hade liknande problem med en A3 och efter myket stök och bök visade det sig att optovakten fungerade men gav fel värden vilket ledde till mina problem (oförbränd pellets m.m.).
Pellerik
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 22:42
Ort: Fagersta

Inlägg av Pellerik »

Hur menar du med fel värden? Hur kom du på att det var fel på den? Bytte du optovakten och brännarn började gå bra? Nu blev jag väldigt nyfiken! Ska försöka kolla upp det här med min installatör.

//Henrik
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
Stanem
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 14 mar, 2005 20:34

Inlägg av Stanem »

Efter att ha jobbat med elektronik så har man lärt sig att även den simplaste komponent kan strula... Jag kollade upp värdena (inget ljus till full ljus) via ELFA-katalogen och eftersom det är en linjär givare så borde värdet (resistansen) ändra sig i proportion med ljuset. Med en enkel ohm-mätare så visade sig i mitt fall att den reagerade på ljus men med värden helt åt skogen så efter byte funkade allt bra. Har också lärt mig att rengöra optovakten ofta (vid varje asktömning) eftersom sot på optovakten ger oförbrända pellets i askan.
Enklast att pröva teorin är väl helt enkelt att låna en optovakt av installatören - vilket påminner mig om -- kolla i glasröret om du har någon skarv där inne, EcoTec körde med det ett tag vilket ibland ledde till problem (oxid m.m.).
Lycka till!
Skriv svar