Renovera/smörja växellådan på A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jumba
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 11 sep, 2005 22:47

Renovera/smörja växellådan på A3

Inlägg av jumba »

Hej!

Kan någon med erfarenhet beskriva hur man enklast plockar ur växellådan från en A3?

Förmodligen (dvs FÖRHOPPNINGSVIS!) är den väldigt torr inuti efter 3,5 års körning. Det visar sig genom ett ganska snabbt "tickande"/"knäppande" så fort skruven går. Det är mer än ett "knäpp"/"tick" per sekund.

Något tips???

Kan man förresten inte kontera på en smörjnippel?

//Lasse
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Enklast? Vet inte om mitt förslag är det enklaste, men så här gjorde jag i allafall.

Släpp spänningen på kedjan.

Demontera kedjelåset på kedjan så att du kan ta bort den från det övre kugghjulet.

Kör sedan motorn samtidigt som du tittar ned i hålet mot slussvingarna. Kör till du ser "facket" med tre skruvar. Släpp på den mittersta, den håller slussvingehållaren på axeln från växellådan.

Nu är det bara att försiktigt dra loss motor och växellåda efter att du släppt det nedre växellådsfästet.

Om du har tur så ligger slussvingarna kvar i sitt läget i slussen så att det endast är att skjuta tillbaka växellådsaxeln igen vid återmontering. Annars så får du demontera slussen också.

När du sedan öppnar växellådan så ta det lite försiktigt så att alla kuggar ligger kvar på rätt ställe i lådan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Renovera/smörja växellådan på A3

Inlägg av Roli »

jumba skrev:Förmodligen (dvs FÖRHOPPNINGSVIS!) är den väldigt torr inuti efter 3,5 års körning. Det visar sig genom ett ganska snabbt "tickande"/"knäppande" så fort skruven går. Det är mer än ett "knäpp"/"tick" per sekund.

Något tips???

//Lasse
Det är inte så att det är dina slussvingar som låter (gnisslar/knäpper) när de roterar runt i slussen? Prova med lite 5-56 eller likvärdig "sprayolja" så kanske ditt ljud försvinner.

Även om det nu var detta som gav ditt oljud så skall du nog ändå demontera din växellåda och kontrollera/smörja upp kuggarna.
Mitt lager på motoraxeln, det som sitter i lådan, gav upp efter nästan sex års drift. Axeln glappade upp och ned och motorn kärvade.......

Ny motor med låda kostar över 2000 pengar.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

min försäljare/installatör sa åt mig för ett par år sedan att ecotec satt in nåt sämre fett, eller om det var mindre fett i vissa serier, och dem har inte mått bra, han rekommenderade att man öppnade och smorde på därinne, jag sjölv har inte gjort det än, har eldat över 4 år, kanske dags för en smörjning? =)
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

min försäljare/installatör sa åt mig för ett par år sedan att ecotec satt in nåt sämre fett, eller om det var mindre fett i vissa serier, och dem har inte mått bra, han rekommenderade att man öppnade och smorde på därinne, jag sjölv har inte gjort det än, har eldat över 4 år, kanske dags för en smörjning? =)
jumba
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 11 sep, 2005 22:47

Inlägg av jumba »

Hej igen, och tack för utförliga svar!

Jag har nu lyckats plocka bort växellådan, sära på den och konstaterade att det mycket riktigt var dåligt med fett i den. (Allt fett som fanns låg dessutom hoptryckt i botten)

Fyllde på med fett, monterade ihop allt igen och nu fungerar det fint igen utan de tidigare "missljuden"

Tack för all hjälp!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Använd åtminstone inte 5-56, använd ett riktigt smörjmedel som inte är rostlösande.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) är det någon som vet vad det skall vara för sorts fett i lådan det kan ju vara viktigt med kvaliteten.?
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
-David-
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 feb, 2006 00:32
Ort: Falköpingstrakten
Kontakt:

Inlägg av -David- »

Inte för löst och inte för hårt bara.....är det för löst läcker lådan och är det för hårt går den tungt.....
Körde vanligt konsistensfett i min och det funkar bra.

Fattar bara inte varför det snålats på 1:a drevet i lådorna. Speciellt inte med tanke på att det är samma pris på dem.....
Enda anledningen är ju att en låda med plastdrev går en aning tystare......
Kan ha nån ny låda liggande med metalldrev om nån är intresserad.....och fläktar....kanske till rätt pris ;)


Varför fungerar inte PM här ?
Tänk positivt ! - Det kan ALLTID bli värre !
Skriv svar