Behov av snabba råd kring ny anläggning!!!

Här diskuteras allt kring vedeldning
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Inlägg av joa »

André, du har ett PM

//Jocke
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Om vi nu antar att du ska kunna elda med ved och pellets, måste du alltså ha tank. Tankens storlek ges egentligen av husets storlek. Sen väljer man panna därefter.
Men om du nu vill ha en viss panna, får du ta minimistorleken på tank till både hus och panna, och välja den största av dem. För att få lämplig volym på tanken räknar du bara just tanken.

10 liter per m² uppvärmd yta är en tumregel. 12-18 liter per liter utrymme i pannans eldstad för ved är en annan tumregel.

Om vi antar att du ska bereda varmvatten i ackumulatortanken, vilket åtminstone för vedeldning är det vettigaste, skulle jag i alla fall rekommendera att du har en tank, som är kanske 750 liter, men avstängningsbar från resten. Visst skiktar det sig genom alla tankarna (förusätter parallellkoppling), men det blir så lite som blir uppvärmt av dina varmvattenslingor då. Beredare blir inte bättre heller.

Baserat på egna erfarenheter rekommenderar jag två varmvattenslingor i en 750 liters tank. Vi har det sen några månader tillbaka. Så bra varmvattenkomfort har jag aldrig varit med om i någon villa tidigare. Hustrun jublar, och hon är inte så lätt att imponera på när det gäller sånt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar